پس از اینکه وضعیت تولید اتوبوس در بین تولیدکنندگان داخلی به وضعیت بحرانی رسید، واردات برای این صنعت باز شد. آمارهای تولید نه تنها در ماههای اخیر، بلکه در سالهای گذشته نشان میدهد که اتوبوسسازان کشور با مشکلات عدیدهای مواجه هستند. مشکلاتی که در داخل و خارج از کشور آنها را احاطه کرده است.
علاوه بر تحریمهایی که باعث ایجاد مشکلات مضاعف برای اتوبوسسازان کشور شد، عدم برنامهریزی برای خرید و عدم سفارش این خودروسازان توسط سازمانهای داخلی، باعث شد تولید در این بخش در سالهای اخیر به شدت کاهش یابد. .
این در حالی است که مدیرکل دفتر صنعت خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا تایید کرده است که میزان تولید اتوبوس در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد افزایش داشته است، این در حالی است که آمارهای قبلی منتشر شده توسط این وزارتخانه کاهش تولید در این بخش را نشان می دهد.
تولید اتوبوس طی 5 ماهه امسال 22 درصد رشد داشته است
مدیرکل دفتر صنعت خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه، حجم تولید اتوبوس نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهرداد خسروی در این خصوص گفت: در مرداد ماه 1403 هجری شمسی نسبت به مدت مشابه سال قبل 140 درصد رشد را شاهد هستیم.
مدیرکل دفتر صنعت خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت ناوگان حمل و نقل عمومی و اهمیت آسایش شهروندان خاطرنشان کرد: وزارت حمل و نقل تمام تلاش خود را برای افزایش تولید اتوبوس انجام می دهد.
پیش از این سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که ظرفیت تولید سالانه 1000 اتوبوس برقی در کشور ایجاد شده است، اما تولید آنها نیازمند تقاضای شرکت های حمل و نقل است.
کاهش تولید ماهانه بر اساس آمارهای قبلی
صحبت از رشد 22 درصدی اتوبوس در بین تولیدکنندگان داخلی است که پیش از این بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، تولید اتوبوس های کوچک و متوسط در سه ماهه پایانی سال به 232 دستگاه می رسید. بر این اساس این تعداد بهار امسال به 203 دستگاه رسید. به این ترتیب تولید امسال با کاهش 13 درصدی همراه بود.
تولید در این بخش نیز ماهانه 27 درصد کاهش داشته است. بر این اساس، اگرچه تولید اتوبوس در ژوئن 13 درصد نسبت به اردیبهشت افزایش یافت، اما شاهد کاهش تجمعی در تولید بود. به این ترتیب در سه ماه بهار امسال 231 دستگاه خودرو تولید شد که تولید در مدت مشابه سال گذشته به 250 دستگاه رسید.
بحران تولید و تقاضا در کارخانه های اتوبوسرانی کشور
در حالی که مدیرکل دفتر صنایع خودروسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد 22 درصدی اتوبوس در 5 ماه سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد، شرکت ایران خورد دیزل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اتوبوس است. . خودروهای تجاری از جمله اتوبوس در کشور، در زمینه تولید اتوبوس با افت قابل توجهی در این مدت طولانی مواجه شده است.
بر اساس آمار منتشر شده در سامانه کدال مربوط به مجموع تولید اتوبوس توسط شرکت ایران خودرودیزل، این تولیدکننده بزرگ تجاری از ابتدای سال مالی تا پایان مردادماه توانسته 26 دستگاه اتوبوس تولید و تنها 5 دستگاه اتوبوس به فروش برساند. که بیانگر وضعیت بحرانی تولید است و البته این خودروها قابل سفارش هستند. این در حالی است که سال گذشته همین تولیدکننده تجاری موفق به تولید 212 دستگاه اتوبوس و فروش 269 دستگاه اتوبوس در مدت مشابه شده است.
آمار دقیقی از وضعیت تولید اتوبوس در سایر سازندگان داخلی منتشر نشده است. اما پیش از این، تولیدکنندگان اغلب اظهار میکردند که ظرفیت تولید در خطوط این شرکتها خالی است و عدم توجه دولت به آنها باعث شده هزینهها به جای خرید و سفارش از تولیدکنندگان داخلی، به سمت واردات سوق داده شود. در حالی که همین هزینه ها می تواند باعث رونق تولید در بین شرکت های داخلی و افزایش بومی سازی شود. در این صورت شاید امروز وزارت کشور بتواند با اطمینان بیشتری از رشد تولید اتوبوس سازان صحبت کند.
چرا به تولیدکنندگان اتوبوس داخلی سفارش خرید داده نمی شود؟
تولیدکنندگان داخلی از جمله بزرگترین تولیدکننده خودروهای سنگین خاورمیانه یعنی ایران خودرو دیزل در حالی با افت تولید مواجه شده اند که شاهد سفارش واردات اتوبوس های دست دوم و نو از کشورهای منطقه و البته چین هستیم. سوال مهم این است: اگر پولی برای خرید اتوبوس وجود دارد، چرا سفارش به خودروسازان داخلی ارائه نمی شود و این نقدینگی شامل تولید داخلی نمی شود.
اگرچه وزارت حراست و سایر سازمان ها آمار تولید را قطره قطره منتشر می کنند و همواره سعی می کنند شرایط تولید را نشان دهند، اما در گفتگو با فعالان این حوزه متوجه می شویم که تولید انواع خودروهای سنگین از جمله اتوبوس کاهش چشمگیری داشته است و شرکت ها در این بخش به حداقل تولید ادامه می دهند. به نظر می رسد متولیان این بخش از جمله وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت باید وارد این بخش شوند و اقدامات عاجل برای فعال سازی اتوبوس سازان داخلی انجام دهند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250585/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D9%86%D8%A7%D9%82%D8%B6-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1