آیا آرامش قبل از طوفان حاکم بر بازار خودرو است؟!

همانطور که محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در مراسم معارفه وزیر جدید گفت: کدام عاقلی قبول می کند که بنزین را به دلار وارد کنیم و آن را به قیمت 1500 تومان بفروشیم؟

با توجه به اظهارات مسئولان، این سوال دوباره مطرح می شود که با توجه به مصرف سوخت فعلی خودروها، اولین قدم باید تولید خودروهای کم مصرف باشد و سپس به سمت اصلاح قیمت بنزین و یا تغییر قیمت بنزین حرکت کرد. قیمت بنزین در گام اول و سپس اصلاح مصرف سوخت خودروها در دستور کار قرار می گیرد؟

حسن کریمی سنجاری، کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال می گوید که آیا ابتدا باید مصرف خودرو اصلاح شود یا قیمت بنزین، البته به عوامل متعددی از جمله ساختار کسب و کار و الگوی کلی اقتصادی کشور بستگی دارد. . او ادامه می دهد که اساساً توسعه در کشورهای پیشرو به صورت تجمیع اتفاق می افتد، به این معنی که یک عامل محرک بیرونی باید عامل توسعه باشد. به عنوان مثال، در مورد همان موضوع مورد بحث، در یک اقتصاد رقابتی، ابتدا باید قیمت بنزین افزایش یابد. به طوری که افزایش قیمت سوخت مشتریان را مجبور به انتخاب خودروهای کم مصرف خواهد کرد. در این صورت با افزایش تقاضا برای این نوع خودروها، خودروسازان یا عرضه کنندگان خودرو مجبور به افزایش تنوع و تعداد خودروهای با مصرف سوخت کمتر می شوند.

این کارشناس خودرو به اقتصاد کشورمان اشاره می کند و تاکید می کند که در اقتصاد غیررقابتی که سازوکار کار بر اساس نظام عرضه و تقاضا شکل نگرفته باشد، طبیعی است که این فرمول نمی تواند به اندازه رقابتی و رقابتی موثر باشد. اقتصادهای آزاد

بخوانید:  کلیشه‌ های نجات‌ بخش! - اخبار خودرو

مثلاً فرض کنید افزایش قیمت بنزین در دستور کار کشور باشد; در این صورت شرکت ها نمی توانند با طراحی و تولید خودروهایی با مصرف بهینه تر به بازار جدید پاسخ دهند.

همچنین به دلیل محدودیت در تامین منابع ارزی و در نتیجه واردات خودرو، امکان عرضه انواع خودروهای وارداتی در بازار وجود نخواهد داشت. بنابراین در چنین فضایی اثربخشی تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت سوخت نمی تواند به اندازه کافی صنعت خودروسازی کشور را به سمت توسعه و تولید خودروهای کم مصرف سوق دهد و در نتیجه مردم تنها قربانی این موضوع خواهند بود. بحران چنین تصمیمی.

وی در ادامه تاکید کرد: البته فضای تحریم‌های تجاری در کشور عوامل رقابت‌پذیری را کاملاً بی‌اثر می‌کند، بنابراین بهتر است ابتدا از امکان تولید و عرضه خودروهای کم‌مصرف و خودروهایی که عمدتاً از سوخت‌های غیرفسیلی استفاده می‌کنند، اطمینان حاصل کنیم. مانند خودروهای برقی) و سپس قیمت بنزین را تنظیم کنید.

این کارشناس خودرو ادامه می دهد: همانطور که مشخص است، ریشه بسیاری از اصلاحات اقتصادی کشور در گرو اصلاح قیمت حامل های انرژی مانند بنزین است نوعی دگرگونی در فضای کسب و کار صنعت خودرو است و روش و سیاست مدیریتی مرتبط با این صنعت ادامه می‌دهد که این موضوع مهم است زیرا صنعت خودرو نقش بسیار مهمی در اصلاحات اقتصادی دارد.

کاهش 20 میلیون تومانی دیگنیتی پرستیژ (1402)

روز گذشته در بازار خودروهای داخلی شاهد کاهش قیمت از یک به 6 میلیون تومان و افزایش قیمت از 1 تا 12 میلیون تومان بودیم. قیمت پژو 207 اتوماتیک (گیربکس 85) (1403) 6 میلیون تومان با کاهش 850 میلیون تومانی و قیمت داینا پلاس توربو 6 سرعته (گیربکس 85) (1403) 895 میلیون تومان بود. کاهش 3 میلیون تومانی از سوی دیگر، شاهین (بدون سانروف) (1403) با 667 میلیون تومان افزایش 12 میلیون تومان، پژو پارس TU5 (سانروف برقی) (1403) با افزایش 6 میلیون تومانی 886 میلیون تومان، پارس ELX (سانروف برقی) (سانروف برقی) 1403) 4 میلیون تومان افزایش 704 میلیون تومان و سورین پلاس کامل (85 عدد) (1403) با افزایش 3 میلیون تومانی قیمت 695 میلیون تومان اعلام شد.

بخوانید:  تخصیص ارز نیمایی به خودروهای مونتاژی

همچنین در بین خودروهای مونتاژی نیز شاهد کاهش قیمت از 5 تا 20 میلیون تومان بودیم. جایی که دیگنیتی پرستیژ (1402) با 20 میلیون تومان کاهش 2 میلیارد و 180 میلیون تومان، هایما S5 جدید (1403) 15 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 455 میلیون تومان، Skywell ET5 Nebka (1403) 10 میلیون تومان است. تومان با کاهش 2 میلیارد و 790 میلیون تومانی و JAC S5 Neovis (1403) به ارزش 10 میلیون تومان با کاهش یک میلیارد و 560 میلیون تومانی مواجه شد.

از سوی دیگر شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت خودروهای وارداتی بودیم. قیمت کیا K5 (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 4 میلیارد و 50 میلیون تومان، تویوتا لوین هیبریدی (2023) با 50 میلیون کاهش به 3 میلیارد و 150 میلیون تومان و جتا VS7 رسید. (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 450 میلیون تومان، نیسان Sylphy E-Power Max Edition (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 4 میلیارد و 650 میلیون تومان رسید و Venosia V Online (2023) با 50 کاهش قیمت. میلیون تومان تا 2 میلیارد و 400 میلیون تومان.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250684/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%85%D8%B4-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AD%D8%A7%DA%A9%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA