از سوی دیگر، هزینه های مواد اولیه و قطعات یدکی به ویژه فرآیندهای قالب گیری باعث افزایش قیمت نهایی خودرو می شود. استفاده از قطعات مشترک در خودروهای مشابه یکی از راه حل های موثر برای کاهش هزینه ها است. در همین زمینه سلمان ابراهیمی نژاد فسنجانی کارشناس صنعت خودرو به بیان نظرات خود پرداخت.
بحث در مورد لزوم کاهش قیمت نهایی خودرو وجود دارد. این تا چه حد امکان پذیر است؟
کاهش قیمت خودرو مستلزم افزایش حجم تولید است متاسفانه حجم تولید در خودروسازی کشور در مقایسه با شرکت های بزرگ خودروسازی مانند تویوتا که سالانه حدود سه میلیون خودرو به کشورهای دیگر صادر می کند بسیار کم است. تولید 1500000 خودرو توسط 20 خودروساز در کشور که هر کدام خودروهای مختلفی تولید و روانه بازار می کنند مقرون به صرفه نیست.
چه موانعی باعث کاهش تولید یا بهتر بگوییم تولید در مقیاس بزرگ شده است؟
به نظر من اصرار سازمان ملی استاندارد بر توقف تولید خودروهای قدیمی و عرضه خودروهای مختلف به بازار با موانعی در تولید خودرو در سطح وسیع مواجه شد. اگر قرار باشد هر سال خودروهای مختلفی را وارد بازار کنیم و تولید تعدادی خودرو قدیمی را متوقف کنیم، قطعا در آینده نزدیک حجم تولید را از دست خواهیم داد.
علاوه بر حجم تولید، بخشی از قیمت نهایی خودرو متاثر از قیمت مواد اولیه، قطعات یدکی و از همه مهمتر عملیات انجام شده بر روی قطعات مانند ساخت و قالب گیری است. به عنوان مثال وزن ورق مورد استفاده در بدنه یک خودرو ممکن است 10 کیلوگرم باشد اما به دلیل قالب و هزینه قالبی که در 50 هزار خودرو استفاده می شود قیمت آن بالا خواهد بود.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250602/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA