آیا توسعه باتری های سدیم آینده صنعت خودروهای الکتریکی را متحول خواهد کرد؟

باتری‌های یون سدیم به عنوان جایگزینی با پتانسیل بالا برای باتری‌های لیتیوم یونی در صنعت خودروهای الکتریکی پیشنهاد شده‌اند. انتظار می رود این نوع باتری ها که به دلیل قیمت پایین، پایداری بالا و ایمنی بالا شناخته می شوند، در آینده نزدیک سهم زیادی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهند.

Taisun که در سال 2022 تأسیس شد، یک الکترولیت پلیمری ویژه با آند فلزی ساخته است که از مواد پایدار ساخته شده است و مزایای قابل توجهی نسبت به باتری‌های موجود دارد. این شرکت ادعا می کند که سلول های باتری آن دارای چگالی انرژی مشابه سلول های لیتیوم یون خودرو هستند. اما با 20 درصد هزینه کمتر تولید می شود.

تایسان در توسعه فناوری خود به سازگاری با زیرساخت های موجود تولید باتری های لیتیوم یونی اهتمام ورزید و امکان شارژ سریع باتری های خود را نیز فراهم کرد. این شرکت تاکنون توانسته 12 قرارداد همکاری با خودروسازان مختلف برای تحقیق و توسعه مشترک امضا کند.

سانزر تایسان، مدیرعامل تایسان گفت: «باتری‌های یون سدیم مزایای قابل‌توجهی از نظر هزینه، پایداری و ایمنی را برای صنعت خودروهای الکتریکی فراهم می‌کنند. او تاکید می کند که نوآوری های جدید تایسان در الکترولیت ها و مواد آند می تواند منجر به تولید باتری های کوچکتر و سبکتر با چگالی انرژی بالاتر با صرفه جویی قابل توجه در هزینه های تولید شود.

تایسون قبلاً 500000 پوند از دولت بریتانیا و سازمان‌های تحقیقاتی دریافت کرده است و در اکتبر 2023 جایزه «بهترین پتانسیل رشد» را از مشاور علمی ارشد وزارت حمل‌ونقل بریتانیا دریافت کرد.

بخوانید:  فروشگاه تخصصی لوازم یدکی مزدا ۳

مایک دوسو، مدیر سرمایه گذاری در TSP Ventures نیز گفت: «ما معتقدیم که پیشرفت‌های تکنولوژیکی تایسون می‌تواند با ارائه باتری‌های ارزان‌تر و کارآمدتر با اثرات زیست‌محیطی کمتر، وعده باتری‌های سدیمی را محقق کند.

اعتقاد بر این است که سرمایه گذاری در تایسان می تواند نقش مهمی در توسعه صنعت باتری داشته باشد.

تیم تایسون متشکل از دانشمندان و الکتروشیمیدانان مجرب با سابقه همکاری با موسسات معتبری مانند MIT، امپریال کالج، جگوار لندرور و موسسه فارادی است. بنیانگذار و مدیر عامل Taisan، Sanzher Taisan، همچنین یک مهندس باتری سابق در JLR است و جوایز متعددی را در زمینه توسعه باتری بریتانیا کسب کرده است.

باتری های سدیمی، به ویژه نوع نیمه جامد، به دلیل استفاده از مواد فراوان و ارزان تر و همچنین ارائه عملکرد قابل قبول، به عنوان جایگزینی جذاب برای باتری های لیتیوم یونی پیشنهاد شده اند.

فناوری نوآورانه تایسان با ارائه تراکم انرژی بالا، هزینه کمتر و سازگاری با زیرساخت‌های موجود، پتانسیل ایجاد انقلابی در صنعت باتری‌سازی را دارد و نقش عمده‌ای در کاهش هزینه‌های تولید خودروهای الکتریکی ایفا می‌کند.

باتری‌های نیمه جامد که ویژگی‌های باتری جامد و مایع را با هم ترکیب می‌کنند، در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یون مایع، پایداری و ایمنی بیشتری دارند. استفاده از الکترولیت پلیمری در این باتری ها نه تنها باعث افزایش ایمنی و کاهش احتمال نشتی می شود، بلکه به سازگاری بیشتر آنها با زیرساخت های تولیدی موجود کمک می کند.

در مجموع، تلاش تایسان در توسعه باتری‌های سدیمی می‌تواند منجر به تغییرات اساسی در صنعت خودروهای الکتریکی شود و نقش این شرکت در آینده نزدیک به لطف حمایت‌های مالی و مشارکت‌های صنعتی بسیار چشمگیر خواهد بود.

بخوانید:  اطلاعیه شرکت آرین پارس موتور مبنی بر اتمام پرداخت به خریدار لاماری ایما در سال 1403

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250437/%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%AF%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF