آیا تولید پژو پارس به مرحله نهایی رسیده است؟

پژو پارس یا پژو 405 فیس لیفت در اواخر دهه 70 توسط ایران خودرو معرفی شد و سال هاست که میهمان جاده های کشور بوده است. پس از سال ها قرار بود تولید این خودرو از سال گذشته متوقف شود و سورن پلاس XU7P به عنوان جانشین این محصول معرفی شود. اما اواخر سال گذشته سازمان ملی استاندارد مجوز تولید این محصول را تا پایان خرداد 1403 تمدید کرد تا خداحافظی با سدان کهنه کار و محبوب ایران خودرو به تعویق بیفتد. اما اکنون بر اساس آخرین مجوز استاندارد و اظهارات قبلی مدیران این مجموعه، تولید پژو پارس قطعی شده و باید در پایان خرداد ماه (آخر این هفته) با این محصول خداحافظی کنیم. توجه داشته باشید که در سال های اخیر انتقادات زیادی در مورد پلت فرم قدیمی و نبود ایمنی بسیار بالای این سدان مطرح شده است که منجر به حذف پارس از مجموعه محصولات ایران خودرو شد.

پارس با تیراژ بالا در سیستم یکپارچه عرضه شد و مشتریان زیادی این خودرو را برای خرید انتخاب کردند. اگرچه خرید و فروش Priorities در این سامانه عملا غیرقانونی است، اما از سال گذشته تعداد زیادی از دلالان اقدام به خرید و فروش حمل و نقل این خودرو کرده اند. اختلاف زیاد قیمت کارخانه با بازار باعث نارضایتی بسیاری از این معامله گران از اعلام قیمت جدید پارس شد. این در حالی است که فروش این خودرو با قیمت قدیم با شرایط فعلی بازار اصلا منطقی نبود. اما اکنون با وجود اینکه چندین بار اعلام شده است تولید پارس در پایان خردادماه متوقف می شود، اما دلالان زیادی در حال خرید و فروش این خودرو هستند و می گویند تولید این محصول ادامه دارد. این در حالی است که مجوز تولید خودروهای سدان پارس قابل تمدید نیست و مردم فریب این دلالان را نخورند.

بخوانید:  خودروهای مناطق آزاد به بازار شب عید می‌رسد

از سوی دیگر با توجه به توقف تولید پژو پارس در پایان خرداد ماه سال جاری، تمایل مشتریان به سه گزینه پیشنهادی شامل سورن پلاس، تارا و 207 بیشتر شده است و آمار غیر رسمی موجود در فضای مجازی نشان می دهد که بیش از نیمی از متقاضیان سه محصول مذکور را جایگزین پارس کرده اند. شمارش معکوس برای پایان تولید پژو پارس آغاز شده است و طبق اعلام سازمان استاندارد بر اساس شاخص های 85 گانه، تولید پارس در پایان خرداد 1403 هجری شمسی متوقف می شود.

ایران خودرو سه گزینه جایگزین شامل سورن پلاس، 207 و تارا را به مشتریان پارس ارائه داد و مشوق هایی مانند وام بدون بهره 100 میلیون تومانی (محصول سورن) و تخفیف 15 میلیون تومانی برای هر سه محصول را در نظر گرفت.

آخرین آمار حاکی از آن است که بیش از 50 درصد از مشتریان پارس رزرو خود را لغو کرده و گزینه های جایگزین را انتخاب کرده اند. اگرچه تعداد متقاضیانی که خودروی خود را با یک محصول جایگزین تعویض می کنند، دائما در حال افزایش است، اما برخی از متقاضیان همچنان اصرار دارند که پارس را دریافت کنند. در حالی که مسلم است خودروهای پارس به اندازه کافی برای پاسخگویی به درخواست ها وجود ندارد.

از سوی دیگر، بررسی ها حاکی از آن است که پارس نه تنها برتری اقتصادی و فنی قابل توجهی نسبت به سورین پلاس، 207 و تارا دارد، بلکه از ایمنی و کیفیت پایین تری نسبت به این سه خودرو برخوردار است. این سه خودروی جایگزین پارس بین 150 تا 320 میلیون تومان اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار دارند.

بخوانید:  سه مشکل قطعه‌ سازان که از ناحیه خودروسازان نیست

قیمت فینیکس تیگو 8 پرو مکس هیبریدی 30 میلیون تومان کاهش یافت.

دیروز قیمت خودروهای داخلی با کاهش 1 تا 17 میلیون تومانی همراه بود. جایی که تارا اتومات V4 LX (1402) 17 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 52 میلیون تومان، Quick GX-R (سیاه و سفید) (1403) 9 میلیون تومان، کاهش 456 میلیون تومان، Quick GXH ( 1403) 8 میلیون تومان کاهش 454 میلیون تومان دانا پلاس اتوماتیک (85 مدل) (1403) 5 میلیون تومان کاهش 985 میلیون تومان پژو 207 فول (مدل 85) (1402) 4. میلیون تومان کاهش 734 میلیون تومان و پارس سال سفارشی ELX (شیر برقی) (1403) با 3 میلیون کاهش قیمت 723 میلیون تومان اعلام شد.

در بین خودروهای چینی نیز شاهد کاهش قیمت آنها از 5 تا 30 میلیون تومان بودیم. قیمت فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید (1403) با 30 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 970 میلیون تومان، قیمت فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 22 میلیون کاهش به یک میلیارد و 998 میلیون تومان رسید. و چانگان CS35 تیپ 3 (1402) با 10 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 640 میلیون تومان رسید.

در گروه خودروهای ممتاز خارجی نیز شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت بودیم. جایی که هیوندای اکسنت (2023) با 50 میلیون تومان کاهش 2 میلیارد و 200 میلیون تومان، کیا K5 (2023) 50 میلیون تومان کاهش 4 میلیارد و 750 میلیون تومان و تویوتا لوین هیبریدی است. (2023) برای 50 میلیون تومان کاهش 3 میلیارد و 950 میلیون تومان، تویوتا کرولا – 1200 سی سی (2023) با کاهش 50 میلیون تومان، جتا VS5 (2023). با کاهش 50 میلیون تومانی، 2 میلیارد و 650 میلیون تومان و نیسان سانی (2023) با 50 میلیون تومان ارزش گذاری شد.

بخوانید:  مواد اولیه داخلی برای قطعه سازان گرانتر از خرید خارجی تمام می‌شود

همچنین در بین خودروهای لوکس خارجی شاهد نوسانات قیمتی محسوسی نبوده ایم و بازار خودروهای لوکس متاثر از خودروهای جدید وارداتی ثبات قیمت را در مقطع کنونی در دستور کار خود قرار داده است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249610/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%BE%DA%98%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA