این خودروساز محبوب آمریکایی که محصولاتی قوی و بادوام تولید می کند، همان راهبردی را دنبال می کند که خودروسازان اروپایی حدود 6 سال است که دنبال می کنند تا با ارائه کراس اوورهای متعدد، سهم زیادی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهند. بر این اساس نسل سوم تراورس که به عنوان یک کراس اوور SUV فول سایز شناخته می شود، در تاریخ 17 جولای 2023 به دنیا معرفی می شود.با ما همراه باشید تا نگاهی فنی به شورولت تراورس 2024 داشته باشیم.
طراحی زیبا به شکل بدن شجاع
شورولت برای اولین بار در سال 2008، به منظور گسترش خط تولید خود و ارائه یک مدل لوکس تر برای شاسی بلند آفرود خود، تاهو، یک کراس اوور SUV فول سایز به نام تراورس تولید کرد.
تراورس آنقدر موفق به نظر می رسید که یک دهه بعد در سال 2017 نسل دوم آن با طراحی جدید و تازه تری به بازارهای جهانی معرفی شد. تراورس از سال 2018 تا پایان ژوئن امسال 789745 دستگاه فروخت.
این خودرو در سال 2023 تنها 116 هزار و 136 دستگاه فروخته است بر همین اساس طراحان شورلت تراورس جدید را با استفاده از المان هایی از زبان طراحی جدید این خودروساز به گونه ای طراحی کرده اند که با جهت طراحی خودرو هماهنگ بوده و البته زیبایی و جذابیتی نیز دارد. ظاهر سبک اسپرت.
در 17 جولای 2023 نسل سوم تراورس معرفی شد. SUV فول سایز شورولت بر پایه پلت فرم جدید GM C1XX-2 (نسل جدید پلتفرم های جنرال موتورز) ساخته شده است.
تراورس همیشه رقیبی سرسخت برای تویوتا فورونر بوده و طراحان شورلت همواره سعی کرده اند بهترین شاسی ممکن را برای این خودرو ارائه دهند. بر همین اساس این خودرو از نظر ابعاد و اندازه نسبت به نسل دوم خود رشد اندکی داشته است.
نسل سوم تراورس با فاصله بین دو محور 3070 میلی متر، طول 5235 میلی متر، عرض 2022 میلی متر و ارتفاع 1768 میلی متر فضای جادارتر و راحت تری را برای مسافران فراهم می کند. با نگاهی به نمای کناری این خودرو، دماغه نسبتاً بلند و برآمدگی هایی را مشاهده می کنیم که با خطوط تیز و منقطع (که گلگیرهای عقب را کمی عضلانی نشان می دهد) جلب توجه می کند. استفاده از سطوح منحنی روی درها و امتداد خط تیز روی گلگیرهای جلو، ظاهری سنگین به این تراورس نسل چهارم داده است.
ناگفته نماند که در نسل چهارم شورلت طراحان شکل ستون D را با طراحی شیشه ای بسیار زیبا پوشانده اند که جذابیت این خودرو را دو چندان کرده است. استفاده از رینگ های آلومینیومی ۲۲ اینچی (در نسخه RS) حس اسپرت تری را در نسل چهارم تراورس ایجاد می کند.
کابین پیچیده و باکیفیت
پس از باز شدن درب جلو شاهد طراحی زیبا، ساده و بسیار مدرن کابین در این خودرو هستیم. طراحی کلی پانل ابزار ساده و ساده است و دریچه های هوای افقی مستطیل شکل بزرگ در قسمت میانی پانل ابزار و دو دریچه هوا مستطیل شکل افقی در دو طرف پانل ابزار به خوبی با صفحه ابزار کلی ترکیب می شود.
ناگفته نماند که در کابین این خودرو یک صفحه نمایش یکپارچه بزرگ تعبیه شده است که دارای نمایشگر 11 اینچی برای کلاستر (خوشه پشت بلندگو) و نمایشگر افقی 17.7 اینچی برای سیستم اطلاعات سرگرمی است. صفحه نمایش 17.7 اینچی با کیفیت و گرافیک بالا طراحی شده است که گویی در مقابل یک لپ تاپ حرفه ای هستید. برای افزایش جذابیت طراحی داخلی، دکمه چرخشی برای تنظیم صدای صفحه نمایش 17.7 اینچی نیز تعبیه شده است. و در اوج کلاسیک بودن زیباست.
دکمه های پیانو که در زیر دریچه های تهویه مرکزی مستطیل شکل افقی و همچنین دو دکمه چرخشی برای سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته اند، فضای داخلی را بسیار جذاب کرده است. طراحی جدید فرمان D شکل شورولت، به همراه دو پدل تعویض دنده پشت فرمان و صندلی های اسپرت جلو، رانندگی با این SUV فول سایز را هیجان انگیزتر می کند.
طراحی تزئینی فیبر کربن با 8 رنگ مختلف، سقف پانوراما بزرگ و همچنین نوار نورپردازی داخلی LED با استفاده از مواد چرم ناپا، نمای داخلی تراورس را بسیار جالب کرده است. به لطف قرارگیری صحیح لوازم داخلی مانند طراحی دسته دنده پشت فرمان، کنسول وسط، قفسه های بزرگ و جعبه خنک، کابین این خودرو بسیار جادار به نظر می رسد.
طراحان شورلت سعی کرده اند از مواد باکیفیت مانند پلاستیک نرم لمسی برای قسمت بالایی داشبورد و درها استفاده کنند. مهم ترین امکانات رفاهی و ایمنی تراورس عبارتند از: کروز کنترل تطبیقی، 8 ایربگ، دوربین 360 درجه با حالت سه بعدی، سیستم جلوگیری از برخورد از جلو و عقب، سیستم کمکی رانندگی بسیار پیشرفته (به اصطلاح Super Cruiser) مبتنی بر دو خود. -سطوح رانندگی، سیستم کمکی پارک پیشرفته، هشدار خروج از خط، ترمز اضطراری خودکار، هشدار خواب آلودگی راننده، مانیتور نقاط کور با تشخیص عابر پیاده، دستیار استارت در سربالایی، سیستم ارتباطی کاربر شورولت یک ستاره، 8 نفره برای درجات LS و LT، و صندلی برای 7 صندلی برای مدل های LT، RS و Z71، چرخ های 22 اینچی برای نسخه RS، چرخ های 20 اینچی برای نسخه LS، و چرخ های 18 اینچی برای مدل های LT و Z71، و تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه سیستم با کانالهای مجزا برای ردیفهای دوم و سوم، و نشاندهنده گرمایش و خنککننده صندلیها، سانروف پانوراما و نشانگر فشار باد لاستیک.
شورولت تراورس در چهار مدل LS، LT، RS و Z71 موجود است.
زیر کاپوت تراورس چه خبر است؟
زیر کاپوت نسبتا کشیده، موتور قدرتمندی قرار داده شده بود که قدرت و گشتاور بالایی را ارائه می کرد. در واقع شورولت تراورس در دو نسخه هیبریدی عرضه می شود، یک 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژ برای بازار چین و یک نسخه 2.5 لیتری 4 سیلندر توربو برای بازار آمریکای شمالی و برخی بازارهای اروپایی.
در زیر کاپوت، نسخه آمریکایی و کانادایی شورولت تراورس دارای یک موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر مجهز به فناوری توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت به داخل سیلندرها است که به آن موتور LK0 می گویند.
موتور LK0 به لطف زمان بندی متغیر هوشمند سوپاپ، تزریق مستقیم سوخت درون سیلندر، سیستم مدیریت جرقه زنی فوق هوشمند، نسبت تراکم 10.5 به یک، قطر پیستون 92.25 میلی متر و سکته پیستون 92.25 میلی متر می تواند قدرت و گشتاور بالایی تولید کند. 102 میلی متر
حداکثر قدرت این موتور در 5800 دور در دقیقه به 328 اسب بخار می رسد و حداکثر گشتاور آن در 5250 دور در دقیقه به 442 نیوتن متر می رسد. این نیرو و گشتاور به کمک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک تیپترونیک به هر چهار چرخ منتقل می شود.
هر چهار نسخه دارای چهار چرخ متحرک یا چهار چرخ متحرک هستند و همچنین امکان انتخاب سیستم های AWD، RWD محور عقب و FWD محرک محور جلو وجود دارد. جالب است بدانید که این خودرو دارای سیستم قفل دیفرانسیل الکترونیکی و محدود کننده لغزش دیفرانسیل است.
این سیستم دارای کلاچ های چند صفحه ای با مکانیزم کنترل الکترونیکی می باشد. شاسی و بدنه این خودرو همگی از آلومینیوم و سیستم تعلیق آن از آلومینیوم دایکاست ساخته شده است که وزن خالص این کراس اوور فول سایز SUV را به 2177 کیلوگرم رسانده است.
به لطف این وزن، این خودرو از صفر در 7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد. اگر می خواهید حداکثر سرعت تراورس را تجربه کنید، باید حالت رانندگی اسپرت پلاس را برای رسیدن به سرعت 235 کیلومتر بر ساعت انتخاب کنید.
سواری نرم و هندلینگ نسبتا ضعیف
به لطف استفاده از سیستم تعلیق دوبل جناغی در محور جلو (تمام قسمت های سیستم تعلیق از آلومینیوم ساخته شده اند) و استفاده از شاسی پنج لینک با دمپرهای هیدرولیک قابل تنظیم در محور عقب، از سواری نرم و راحت لذت خواهید برد. در این ماشین
به خاطر داشته باشید که کراس اوورهای فول سایز با سیستم چهارچرخ محرک به دلیل فاصله نسبتاً زیاد از سطح زمین، سواری خشک و غیر جالبی دارند. طبیعتا این وسیله نقلیه به لطف شاسی جدید دایک استینگ با سیستم تعلیق فعال، سواری نرم و باکیفیتی را برای مسافران فراهم می کند.
لاستیک های 255/55 با رینگ های 20 اینچی در مدل های RS و LS و لاستیک های 255/65 با رینگ های 18 اینچی در مدل های LT و Z71 و استفاده از لاستیک های سفارشی بریجستون نیز در ایجاد این سواری نرم مؤثر هستند. از طرفی هندلینگ این خودرو به دلیل مرکز ثقل و توزیع وزن نسبتاً بالا از 59 به 41 اندکی کمتر است که به لطف فرمان برقی عملکرد بهتری از این سیستم به چشم می خورد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250314/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B4%D8%A8%DB%8C%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF