اعمال تخلفات و پلاک فلزی برای وسایل نقلیه دودی
سیدمحمدمهدی میرزای قمی با بیان اینکه طرح کنترل حاشیه راه ها برای پایش وضعیت آلودگی خودروها از ابتدای مردادماه و قبل از تشدید آلودگی هوای شهر تهران برای پایش وضعیت آلودگی با خودروهای سنگین و سبک آغاز شد، گفت: وی گفت: بر اساس برنامه ریزی نیروی انتظامی و مدیریت شهری در این طرح، نظارت بر بازنگری ناوگان عمومی اعم از تاکسی و اتوبوس متعلق به شرکت الوحده است.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران ادامه داد: در این طرح و با توجه به هماهنگی هایی که با پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ انجام شد، چهار دسته از خودروها رصد می شوند. اولا؛ وضعیت انتشار وسایل نقلیه سنگین کنترل می شود.
ناوگان سنگین به دلیل فرسودگی و ناپایداری در حفظ شرایط مصوب در مراکز معاینه فنی که حدود آن از نظر آلودگی توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین می شود، نیازمند نظارت مضاعف است.
دوم؛ وسایل نقلیه دود زا که حاوی دود قابل مشاهده هستند ارزیابی می شوند.
سوم؛ ناوگان حمل و نقل عمومی که با توجه به تردد زیاد این وسایل نقلیه در سطح شهر، وجود شرایط مصوب از نظر آلایندگی این وسایل نقلیه برای مدیریت شهری حائز اهمیت است و چهارم. وضعیت آلایندگی وسایل نقلیه غیر مستثنی نظارت می شود.
وی با تاکید بر اینکه این طرح علاوه بر اهداف زیست محیطی، کاهش آلودگی هوا و توقف انتشار گازهای گلخانه ای خودروها، جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی را نیز در بر می گیرد، گفت: بدیهی است که برنامه ریزی و پیش بینی هر اقدامی مستلزم ارزیابی اطلاعات و تحلیل صحیح اطلاعات موجود است. شرایط
میرزای قمی ادامه داد: در این طرح خودروهایی که در سطح شهر تردد می کنند به صورت تصادفی متوقف شده و میزان آلایندگی آنها با استفاده از تجهیزات اندازه گیری می شود. در این بررسی خودروهای آلاینده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه می شوند و با کنترل الکترونیکی معاینه فنی آنها در صورت صحت معاینه فنی و رد شدن در تست، لغو می شود. خودروهای دودزا نیز جریمه و مهر خواهند شد.
اکثر اتوبوس هایی که معاینه فنی ندارند متعلق به بخش خصوصی هستند
مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو در تهران افزود: بر اساس آمار تست های حاشیه جاده ای اتوبوس های مشمول نظارت در این طرح، بیش از 50 درصد این خودروها معاینه فنی و 67 درصد اتوبوس هایی که معاینه فنی شده اند. بازرسی تحت بازرسی فنی قرار گرفت. جستجوی خودرو در خارج از تهران. البته لازم به ذکر است که با وجود درصد بالای اتوبوس هایی که مشمول معاینه فنی نمی شوند، حدود 90 درصد آنها حداقل تست آلایندگی را گذرانده اند. البته لازم به ذکر است که اکثر اتوبوس هایی که معاینه فنی ندارند متعلق به بخش خصوصی است.
میرزای قمی همچنین گفت: در این طرح تاکسی ها نیز به دلیل شرایط خاص خود رصد شدند و اکثر آنها فرسوده هستند. 35 درصد تاکسی های ارزیابی شده در این طرح معاینه فنی نداشته اند و بیش از 90 درصد خودروهای معاینه فنی در خارج از تهران معاینه فنی شده اند. نتیجه ارزیابی همچنین نشان داد که 42 درصد از خودروها در تست آلایندگی مردود شدند. همچنین حدود 30 درصد خودروهای معاینه فنی در تست آلایندگی مردود شدند و در این طرح معاینه فنی آنها توسط پلیس باطل شد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو در تهران نیز گفت: بر اساس آیین نامه تعیین سقف بیمه شخص ثالث با وجود گذشت هفت سال به این موضوع توجه نشده است. وی با اشاره به اینکه موضوع بیمه یک موضوع حقوقی است که هنوز اجرایی نشده است، گفت: اعدادی که بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه خودرو را تعیین می کند بستگی به خطرات ناشی از تصادفات خودرو دارد و معاینه فنی یکی از مواردی است که انجام می شود. خطر تصادفات رانندگی را کاهش می دهد.
میرزای قمی بیان کرد: بر اساس آیین نامه تعیین سقف بیمه شخص ثالث، در صورت عدم معاینه فنی 5 درصد به قیمت پایه بیمه خودرو اضافه می شود که متاسفانه با وجود گذشت هفت سال به آن رسیدگی نشده است. .
آماده سازی دوربین های قدیمی
وی با اعلام اینکه با تخصیص کد تخلف به دوربین های راهنمایی می توان همه تخلفات را گرفت و افزود: بحث استعلام سامانه سیمفا موضوعی است که تعداد جرایم را محدود می کند و در واقع دوربین ها تصویری را ثبت می کنند از پلاک و بر اساس شماره VIN پرسیده می شود که آیا نیاز به بررسی دارد یا خیر.
وی ادامه داد: متأسفانه برای شهر تهران حد استعلام تعیین کردند به عنوان مثال روزانه حدود یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو اعم از خودرو و موتورسیکلت استعلام می شود، اما در عمل استعلام از 300 هزار فراتر نمی رود.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو در تهران افزود: بحث های مالی در این زمینه وجود دارد و اگر تعداد استعلام ها بیش از آن باشد، باید هزینه هایی پرداخت شود. در واقع شهرداری تهران برای هر تراکنش استعلام VIN باید مبلغی را پرداخت کند.
این مسئول بیان کرد: در این زمینه شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران و واوا نیز به دنبال خرید دوربین های جدید، تعویض قطعات یدکی و تجهیز دوربین های قدیمی هستند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250421/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%81%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AE%D8%B3%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%AB%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA