آیا فروش خودرو در حاشیه بازار دردی را دوا می کند؟

بر این اساس امکان تعدیل قیمت کارخانه ای خودروها در بهار 1403 هجری شمسی بسیار زیاد است. این اصلاح قیمت احتمالاً از طریق کانال‌های مختلف و با استفاده از روش‌های مختلف رخ می‌دهد. یعنی علاوه بر مدل رسمی (قیمت خودرو توسط سازمان نظارتی تعیین می شود) روش های دیگری نیز برای افزایش قیمت کارخانه ای خودروها دنبال می شود تا از ضرر خودروسازان کاسته شود. طبق مدل رسمی، نهاد نظارتی با استفاده از فرمول سنتی دهه گذشته (هزینه تولید به اضافه سود) قیمت کارخانه را برای خودروها تعیین می کند. در این سال ها بسته به نهادی که قیمت را تعیین می کرد، این روش منجر به افزایش قیمت ها به میزان متفاوتی شد.

به عبارتی نگاه سازمان نظارتی به کالای «هزینه تولید» نقش مهمی در افزایش قیمت خودرو داشت. به گفته خودروسازان، معمولاً زمانی که هیئت رقابت مسئول تعیین قیمت است، بند «هزینه تولید» با توجه به واقعیت های موجود لحاظ نمی شود و به همین دلیل اگر سودی حاصل می شد، عملاً به دلیل تعدیل از بین می رفت. هزینه ها توسط نهاد نظارتی

آخرین باری که اجازه افزایش قیمت کارخانه ها داده شد، هیئت رقابت مسئول بود و به خودروسازان اجازه می داد قیمت ها را به طور متوسط ​​تا 49 درصد افزایش دهند.

حدود دو ماه پیش این شورا مسئولیت تعیین قیمت خودرو را به وزارت صمت واگذار کرد و اکنون این وزارتخانه دست بالا را در تعیین قیمت خودرو دارد. خودروسازان امیدوارند در دور جدید تعیین قیمت، آیتم «هزینه‌های تولید» با توجه به واقعیت فعلی محاسبه شود.

بخوانید:  جدول قیمت های کارخانه و بازار خودروهای داخلی، چینی و خارجی - ۲۴ آبان ۱۴۰۲

اگر این اتفاق بیفتد، خودروسازان با توجه به فرمول «هزینه تولید به اضافه 2.5 درصد سود» از زیان تولید خود باز خواهند گشت. این در حالی است که با وجود دیدگاه‌های متفاوت وزارت حراست و شورای رقابت، احتمال بازنگری در بند «هزینه تولید» وجود دارد. اگر این اتفاق بیفتد، خودروسازان احتمالاً در چرخه ضرر باقی خواهند ماند. اما ممکن است نسبت به زمان شورای رقابت ضرر کمتری را تجربه کنند.

از آنجایی که این امکان وجود دارد، به احتمال زیاد خودروسازان از روش‌های ثانویه برای جبران هزینه‌های تولید و کاهش ضرر در سال آینده استفاده خواهند کرد. خودروسازان در گذشته از روش های مختلفی برای کاهش پیامدهای سیاست های قیمت گذاری اجباری استفاده کرده اند.

اگرچه استفاده از این مدل ها خودروسازان را به طور کامل از ضرر و زیان معاف نمی کند و نخواهد کرد، اما از میزان ضرر آن ها می کاهد. از جمله این مدل ها که احتمالا در سال آینده نیز مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به عرضه خودرو در بورس، عرضه محصولات کاملا جدید، عرضه خودروهای ارتقا یافته و فروش بخشی از محصولات در حاشیه بازار اشاره کرد.

در همین حال، پرونده های یک تا سه قبلاً محاکمه شده است. اما فروش خودرو در حاشیه بازار مدل جدیدی است که مدتی پیش این سیاستمدار مطرح کرد و واکنش های منفی به این طرح باعث شد تا سکوت اختیار کند. طرح مورد بحث در حال حاضر اجرا نخواهد شد. اما این بدان معنا نیست که از آن مستثنی شده است.

ممکن است در سال آینده در صورت فراهم شدن فضای مناسب، سیاستگذار مجوز فروش بخشی از محصولات خودروسازان را در حاشیه بازار بدهد تا بخشی از زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری جبران شود.

بخوانید:  تویوتا از کانسپت لندکروزر روکس رونمایی کرد

طبیعتا هر چه خودروهای بیشتری برای فروش در این سمت از بازار مجوز داشته باشند، خودروسازان بیشتر بر روی این مدل فروش تمرکز خواهند کرد تا سایر مسیرهای فرعی. این البته در حالی است که امکان استفاده از فرمول فروش خودرو در حاشیه بازار نسبت به مدل های دیگر کمتر است; چون حساسیت به آن زیاد است.

باید منتظر ماند و دید آیا سیاست گذار بالاخره بر تردید خود در تامین بخشی از محصولات خودروسازان در حاشیه بازار غلبه می کند و مجوز مناسب را در سال آینده صادر می کند یا اینکه این طرح در آرشیو باقی می ماند. .

افزایش قیمت 10 میلیون تومانی پژو 207 مجهز

خودروهای داخلی روز گذشته شاهد افزایش قیمت از یک تا 10 میلیون تومان بودند. پژو 207 فول دنده (1402) با 10 میلیون تومان افزایش به 716 میلیون تومان، سورن پلاس دوبل (1402) با افزایش 7 میلیون تومانی به 714 میلیون تومان و پژو 207 پانوراما (1402) ارتقا یافته با افزایش 7 میلیون تومانی به فروش رسید. 744 میلیون تومان . . ، تخصیص پارس برای سال (1402) با 4 میلیون تومان افزایش 637 میلیون تومان و تارا اتوماتیک V4 LX (1402) با افزایش 3 میلیون تومانی به یک میلیارد و 128 میلیون تومان رسید.

از سوی دیگر شاهد افزایش قیمت خودروهای چینی از 5 تا 10 میلیون تومان بودیم. قیمت فونیکس اف ایکس پریمیوم (1402) با 10 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 65 میلیون تومان، فیدلیتی پرایم 5 نفره (1402) به یک میلیارد و 810 میلیون تومان با 10 میلیون تومان و فونیکس تیگو 8 افزایش یافت. پرو پریمیوم (1402) با رشد 8 میلیون و 1 میلیارد و 358 میلیون تومانی به 2 میلیارد تومان و تجهیزات ام وی ام X22 پرو (1402) با افزایش 5 میلیون تومانی به 860 میلیون تومان رسید.

بخوانید:  آزادسازی واردات خودرو به تغییرات محسوسی در بازار منجر نشد

در بین خودروهای ممتاز خارجی نیز شاهد افزایش 50 میلیون تومانی قیمت آنها بودیم. هیوندای آزرا با 50 میلیون تومان افزایش به 7 میلیارد تومان، هیوندای سانتافه با 50 میلیون تومان افزایش به 6 میلیارد تومان و هیوندای سوناتا هیبریدی (GLS) با 50 میلیون تومان افزایش به 4 میلیارد و 900 میلیون تومان رسید.

از سوی دیگر شاهد تغییری در قیمت خودروهای لوکس خارجی نبودیم و این دسته از خودروها با ثبات قیمت به فعالیت خود ادامه دادند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248202/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D9%88%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF