یکی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:
مهرماه سال گذشته جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از معاینه فنی اجباری موتورسیکلت ها خبر داد و گفت: برای اخذ برگه معاینه فنی موتورسواران باید شرایط تشویقی در نظر گرفته شود. اما با وجود گذشت بیش از 8 ماه از این خبر، باز هم معاینه فنی موتورسیکلت ها موضوع جدی نیست. این در حالی است که در سال 1402 هجری قمری یک میلیون و 279 هزار دستگاه خودرو برای معاینه فنی در تهران به ثبت رسیده است.
حتی آذرماه سال گذشته اعلام شد که بر اساس مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، شرکت های ارائه دهنده خدمات حمل و نقل خودرو موظفند ناوگان تحت پوشش خود را ملزم به اخذ گواهی معاینه فنی کنند؛ در حالی که این شرکت ها در این خصوص اقدام به اخذ معاینه فنی می کنند. قانونی است که البته چندان به آن توجه نشده است. اما چرا با وجود تمرکز و توجه قانونی مسئولان راهنمایی و رانندگی به این موضوع، سختگیری لازم در خصوص معاینه فنی موتورسیکلت ها به همان شکلی که معاینه فنی خودروها نظارت می شود، اجرا نمی شود؟
عوامل متعددی در عدم اجرای قانون معاینه فنی موتور سیکلت موثر است. یکی از آنها؛ فرسودگی بخش بزرگی از موتورسیکلت های فعال کشور است.
به گفته مسئولان راهداری، حدود 90 درصد موتورسیکلت های موجود در خیابان ها فرسوده هستند. برخی کارشناسان نیز می گویند: اگرچه موضوع معاینه فنی موتورسیکلت ها مغفول مانده است، اما بخش زیادی از این خودروها مالک مشخصی ندارند و یا چندین بار به فروش رسیده اند.
به گفته مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی، بزرگترین چالش در این حوزه، انتقال مستمر مالکیت این خودروها است. به دلایلی که هنوز مشخص نیست، در اغلب موارد فرآیند تغییر مالکیت موتورسیکلت ها ثبت نمی شود و مالکیت بین افراد مختلف هنگام خروج از کارخانه روی یک تکه کاغذ منتقل می شود.
در آذرماه سال گذشته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو در تهران اعلام کرد که از ابتدای سال 1402 تاکنون تنها حدود 642 دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کرده اند. این در حالی است که تهران دارای 11 خط معاینه فنی موتورسیکلت در 6 مرکز معاینه فنی است و ظرفیت پذیرش حداقل 800 هزار موتورسیکلت در سال را دارد.
به نظر می رسد یکی از راه های الزام مالکان موتورسیکلت به معاینه فنی علاوه بر نظارت خودکار توسط دوربین یا نظارت فیزیکی توسط پلیس، مراکز تعویض پلاک باشد.
در این مراکز مانند خودروها، موتورسیکلت ها نیز می توانند در حین حمل و نقل مورد معاینه فنی قرار گیرند. از سوی دیگر سهم موتورسیکلت ها در ایجاد آلودگی هوا از منابع متحرک شهر تهران 21 درصد و سهم خودروهای سبک 37 درصد است.
رئیس پلیس راهور فرجا روز گذشته بر لزوم انجام معاینه فنی با استفاده از موتورسیکلت تاکید کرد و به نکته مهم دیگری در این زمینه اشاره کرد و گفت: اگرچه اکثر این موتورسیکلت ها وسیله کار و امرار معاش اقشار ضعیف هستند جامعه، تخلفاتی که مرتکب می شوند و امنیت، خطری برای جامعه است و امنیت مردم و حفظ جان آنها نیز خط قرمز پلیس است.
در پایان به نظر می رسد ساماندهی موتورسیکلت نیازمند عزم ملی و مشارکت گسترده نهادهای ذیربط در این امر است و البته دولت نیز باید تسهیلات مناسبی را برای صاحبان آن در نظر بگیرد. از موتور سیکلت های دست دوم
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249772/%D8%B7%D9%84%D8%B3%D9%85-%D9%85%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%81%D9%86%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF