مطابق با بررسیها حداکثر تعرفه معقول برای واردات در اکثر کشورهای دنیا ۳۰ تا ۴۰ درصد است و حال اگر تعرفه واردات خودرو نو ۵۰ درصد هم در نظر گرفته شود، حتی با در نظر گرفتن قیمت ۵۰ هزارتومانی دلار، واردات خودروهای نو تاثیر بسیار مطلوبی برسطح قیمت مدلهای وارداتی و حتی چینی موجود در بازار خواهد داشت.
نخست آنکه خودرو کالایی است که بدون ارائه خدمات پس از فروش مناسب، میتواند برای مصرفکننده منشأ مصیبتهای بسیاری باشد. همچنین دراینباره پای سودجویان و دلالان و واسطهها درمیان است. چراکه درصورت اجرا شدن این قانون بیم آن میرود خودروهای تصادفی در کشورهای حاشیه خلیجفارس جمعآوری و پس از بازسازی ناشیانه و نامناسب بهعنوان مدل کمکارکرد و بکر وارد کشور شود.
همچنین دراینباره این سوال مطرح است که وقتی میشود با اعمال درصد تعرفه کمتر، خودرو نو و صفرکیلومتر وارد کشور کرد، چرا باید برای واردات دستدومها بدون خدمات پس از فروش مناسب و هزاران مشکل دیگر مجوز واردات صادر شود؟
درپایان امید است با توجه بهآنچه گفته شد، مسئولان امر درخصوص واردات خودرو از نظر کارشناسان بهره بیشتری ببرند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244869/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AF%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
این روزها بحث پیرامون واردات خودرو در مجلس و محافل تصمیمگیر از حالت تعادل خارج شده و تکراری و فرسایشی شده است. درحالی که طیف مخالف واردات خودرو برای اثبات درستی سخنانشان همچنان عاجز از ذکر دلایل محکمهپسند هستند، درمقابل عده دیگری عقیده دارند که واردات خودرو باید بههر قیمتی انجام شود؛ ولو واردات مدلهای دستدوم در برنامه آن باشد. اما چرا واردات مدلهای دستدوم دراینباره نقض غرض است؟