آینده بازار خودرو. ثبات نسبی یا جهش قیمت ها؟

البته این روزها اتفاق مهم دیگری همچون ابلاغ مقررات واردات خودروهای فرسوده نیز از جمله مواردی است که تاثیر آن بر بازار را نمی توان انکار کرد; اقدامی که دولت سیزدهم در آخرین روزهای فعالیت خود اجرا کرد. با توجه به اعلام آزادسازی واردات خودروهای فرسوده و تصور عموم مردم مبنی بر کاهش قیمت خودروهای فرسوده خارجی در بازار، شاهد کاهش منحنی قیمت خودرو در بازار هستیم.

اگرچه هنوز تردیدهای زیادی در مورد واردات خودروهای فرسوده وجود دارد و بسیاری از فعالان واردات در این زمینه تردیدهایی را مطرح می کنند. این در حالی است که برخی کارشناسان نیز بر این باورند که در صورت رفع ابهام در مقررات، تخصیص ارز و راهکارهای مقابله با چالش هایی مانند خدمات پس از فروش، امکان واردات خودروهای فرسوده و کمک به تنظیم بازار وجود دارد.

به هر حال باید منتظر ماند و دید دولت چهاردهم واردات خودروهای فرسوده مصوب مجلس را چگونه اجرایی خواهد کرد. البته بازار خودرو اگرچه این روزها آرام است اما هر لحظه آماده پاسخگویی به اتفاقات جدید و افزایش قیمت است؛ این وضعیتی است که می تواند در آینده بازار خودرو را از ثبات نسبی فعلی خود دور کند و حتی به جهش های عجیب قیمت ها منجر شود.

افزایش رسمی قیمت کارخانه برای خودروسازان نیز می تواند منجر به رشد بیشتر قیمت در بازار خودرو شود. اما اگر همزمان با پذیرش درخواست قیمت از سوی شرکت ها، عرضه خودرو به بازار افزایش پیدا کند، این مشکل در آینده بر قیمت بازار خودروها تاثیر گذاشته و می تواند از جهش قیمت ها در بازار جلوگیری کند.

بخوانید:  ورود اکستریم؛ مدعی لوکس‌ترین مونتاژکار کشور

اما نباید فراموش کرد که صنعت خودرو کشور سال‌هاست که شاهد چالش‌های زیادی از جمله سیاست‌های بخشنامه‌ای در حوزه قیمت بوده که زیان‌های انباشته و چالش‌های بزرگی را در حوزه نقدینگی در این صنعت به همراه داشته است که البته تاثیر آن نیز روی فرآیند تولید و کاهش … نمایش داده شده ها. بنابراین هرگونه عدم علاقه دولت چهاردهم به حل این گونه چالش ها می تواند در آینده نه چندان دور بازار و قیمت خودرو را به شدت ملتهب کند.

با ورود مراجع ذیصلاح مشکل نگهداری هزاران خودرو در پارکینگ یک شرکت خودروسازی حل نشد. صداوسیما نیز در گزارشی به این موضوع پرداخت. به نظر می رسد مشکل از مقررات ثبت سفارش و اعمال هزینه های جدید برای خودروهای مونتاژ شده آغاز شده است.

شورای رقابت نیز در این گزارش پیگیر عدم تحویل خودرو بود چرا که سخنگوی رسمی این شورا پیگیری شورای رقابت برای تحویل خودرو را تایید کرد. اگرچه نمی توان از برخی تخلفات برخی شرکت های خودروسازی در زمینه امتناع از تحویل خودرو به مشتریان چشم پوشی کرد، اما برخی سیستم های بداهه و تغییرات فوری دستورالعمل ها و مقررات، مشتریان و شرکت های خودروسازی را با مشکل مواجه کرده است.

کاهش 300 میلیون تومانی مرسدس بنز E200

خودروهای داخلی دیروز بین 1 تا 10 میلیون تومان افت قیمت داشتند. جایی که داینا پلاس اتوماتیک (85 دنده) (1403) با 10 میلیون تومان کاهش به 961 میلیون تومان، تارا 6 دنده (85 دنده) (1403) با کاهش 10 میلیون تومانی به 754 میلیون تومان، پژو 207 دنده ای هیدرولیک (85) رسید. ) (1403) کاهش 9 میلیون تومانی 712 میلیون تومان، داینا پلاس توربو 6 دنده (85 دنده) (1403) کاهش 8 میلیون تومانی 920 میلیون تومان، پژو پارس TU5 (شیر برقی) (1403) کاهش 6 میلیون تومان 864 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 2 (1401) با تخفیف 5 میلیون تومان 597 و قیمت میلیون تومان اعلام شد.

بخوانید:  تولید بنزین ۲۲درصد افزایش یافت

همچنین در بین خودروهای چینی شاهد کاهش قیمت از 5 تا 50 میلیون تومان بودیم. قیمت فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 50 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 30 میلیون تومان و قیمت فینیکس تیگو 8 پرو مکس هیبریدی (1403) به 2 میلیارد و 730 میلیون تومان کاهش یافت. 40 میلیون تومان فینیکس اف ایکس پریمیوم با 35 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 260 میلیون تومان، جک اس 5 نیوفیس (1403) با 25 میلیون تومان کاهش و فیدلیتی پرایم 10. -انگشتر بازو (1403) به 1 میلیارد و 945 میلیون تومان 15 میلیون تومان کاهش یافت.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش و افزایش 50 میلیون تومانی قیمت بودیم. هیوندای النترا (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 800 میلیون تومان و تویوتا پریوس تیپ C با 50 میلیون تومان کاهش به 3 میلیارد و 900 میلیون تومان رسید. از سوی دیگر، جتا VS7 (2023) با 50 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 500 میلیون تومان و سراتو 2000 سی سی اتوماتیک GT Line (2023) با 50 میلیون افزایش به 4 میلیارد و 250 میلیون تومان رسید. تومان.

در بین خودروهای لوکس خارجی نیز شاهد کاهش 200 و 300 میلیون تومانی قیمت آنها بودیم. مرسدس بنز E200 با 300 میلیون تومان کاهش به 16 میلیارد و 200 میلیون تومان و پورشه ماکان با 200 میلیون کاهش به 20 میلیارد و 400 میلیون تومان رسید.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250216/%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D8%B3%D8%A8%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D8%AC%D9%87%D8%B4-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%87%D8%A7