پیش از این طرح، دیگر خودروساز بزرگ کشور محصولات خود را خارج از سیستم یکپارچه به فروش می رساند. بنابراین واضح است که این سیاستمدار مجوز کلی برای فروش به دو خودروساز بزرگ کشور داده است. مجوزی که بر اساس آن خودروسازان می توانند برنامه فروش خارج از سیستم یکپارچه و در ظرفیتی که مشخص می کنند تدوین کنند.
البته ادعای خودروسازان این است که فروش جدید بخشی از مازاد تعهدات آنها در سامانه یکپارچه است. طبیعتاً خودروسازان آمار دقیق و شفافی از این که چه تعداد خودرو در قالب یک سیستم یکپارچه تحویل داده اند و چه میزان از تعهد آنها باقی مانده است، ارائه نکردند.
از سوی دیگر این سیاستمدار از اواخر فروردین سال گذشته اجازه افزایش رسمی قیمت کارخانه ای خودرو را نداده است. ثبات قیمت در 11 ماه سال گذشته تا حدودی قابل درک است. اما این سیاستمدار حداقل تا امروز به قیمت خودرو در سال جاری اشاره ای نکرد. شهروندان نسبت به قیمت خودرو در کارخانه حساسیت زیادی دارند و تحمل افزایش آن را ندارند. بنابراین سیاست گذار معمولا با شعار حمایت از مصرف کننده، قیمت را کنترل می کند.
خودروسازان نیز می گویند با توجه به سیاست فریز قیمت ها، نقدینگی لازم و کافی برای حفظ یا افزایش تولید جذب نمی شود و این یکی از دلایل روند نزولی تولید در سال جاری است. آمارها حاکی از آن است که تولید خودرو در کشور از ابتدای سال تاکنون حداقل تا پایان هفته گذشته روند کاهشی نسبی داشته است. خودروسازان کمبود نقدینگی و ارز را دلیل این کاهش می دانند.
از سوی دیگر آخرین مهلت نمایندگی اکانت برای شرکت در قرعه کشی خودرو تا پایان ساعت 24 روز دوشنبه بوده و ثبت درخواست در سامانه ikcosales.ir تا 11 شهریور ماه امکان پذیر خواهد بود. ثبت نام 12 محصول ایران خودرو از 3 مرداد آغاز شد و متقاضیان می توانند تا 11 شهریور ثبت نام کنند.
با توجه به تاخیر در هماهنگی های لازم بین برخی از بانک های عامل و سامانه در آماده سازی بستر حساب عامل و مسدود شدن حساب در روز اول، به منظور برخورداری همه متقاضیان از فرصت یکسان، آخرین مهلت پروکسی و مسدود شدن حساب اعلام شد. با اضافه کردن یک روز به پایان 24 ساعتی که در روز دوشنبه 29 مرداد تعیین شده است.
الزام اجباری ارائه گواهی برای متقاضیان عادی به شرکت در مراحل ثبت سفارش خرید (اولویت بندی) و با توجه به اینکه ارائه گواهی برای سایر متقاضیان (طرح جمعیت جوانان مادران برای تعویض خودروهای فرسوده) از شرایط عمومی حذف شده است. و خودروهای برقی) جزو شرایط تعیین شده نیست و الزام به اخذ گواهینامه رانندگی برای کلیه متقاضیان ثبت سفارش (اولویت) لغو شده است.
مهلت ثبت نام در سامانه ikcosales.ir نیز یک روز تمدید شد و تا جمعه دوم شهریور 1403 ادامه خواهد داشت و در خصوص متقاضیان طرح فرسوده، مهلت ثبت نام در سایت ستاد نوسازی خودروهای فرسوده www.nnhk.ir تا پایان روز دوشنبه ساعت 24:00 بود.
ثبت نام زودهنگام یا دیرتر تاثیری در اولویت متقاضیان ندارد و در نهایت فرآیند اولویت بندی 48 ساعت پس از پایان مهلت ثبت نام آغاز می شود و تمامی متقاضیان از فرصت یکسان برخوردار خواهند شد.
امکان انتخاب خودروهای برقی برای تمامی متقاضیان از جمله طرح جمعیت منظم مادران جوان و جایگزینی خودروهای فرسوده وجود دارد. متقاضیانی که واجد شرایط اولیه طرح های فوق الذکر (حق 230 میلیون تومان، مادران واجد شرایط و یا ثبت نام در سایت نوسازی خودروهای فرسوده) نیستند، می توانند در ابتدای ورود مستقیماً “طرح خودروی برقی” را انتخاب و سپس ثبت نام کنند. یکی از دو سفارش خرید در مورد مدل خودروی الکتریکی ارائه شده اقدام کنید.
کاهش قیمت 100 میلیون تومانی هیوندای کونا (2024)
خودروهای داخلی دیروز از 1 تا 11 میلیون تومان افزایش قیمت داشتند. پژو 207 پانوراما (1403) ارتقا یافته با 11 میلیون تومان افزایش به 765 میلیون تومان، پژو 207 پانوراما (مدل 85) (1403) با افزایش 9 میلیون تومانی به 754 میلیون تومان و دانا پلاس (5 سرعته) (140) رسید. ) با 5.1 میلیون تومان افزایش به 768 میلیون تومان، تارا 5 دنده (85 دنده) (1403) با 5 میلیون تومان افزایش 745 میلیون تومان، تارا اتوماتیک V4 LX (1403) با 5 میلیون تومان افزایش 870 میلیون تومان و ساینا اس اتوماتیک (1402) با 3 میلیون تومان افزایش 512 میلیون تومان.
همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای مونتاژی از 3 به 20 میلیون تومان بودیم. قیمت فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 20 میلیون تومان افزایش به یک میلیون و 950 هزار تومان، تیگارد یک میلیارد و 380 میلیون تومان رسید. 15 میلیون تومان به 2 میلیارد و 115 میلیون تومان، Neovis Jack S5 (1403) با 10 میلیون تومان افزایش به یک میلیون و 570 هزار تومان و هایما S7 پلاس (1403) با 3 میلیون تومان افزایش به یک میلیون و 585 هزار تومان رسید.
از سوی دیگر در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد کاهش قیمت از 15 تا 100 میلیون تومان بودیم. جایی که هیوندای کونا (2024) با 100 میلیون تومان کاهش، 4 میلیارد و 200 میلیون تومان، ونوسیا D60 پلاس (2023) با 50 میلیون تومان کاهش، 3 میلیارد و 250 میلیون تومان، Jakmco (2024) 30 میلیون تومان کاهش یافت. ، به ارزش 3 میلیارد و 320 میلیون تومان و ژاک امبو (2024) با کاهش 20 میلیون تومانی به 3 میلیارد و 130 میلیون تومان و دانگ فنگ شاین مکس (2023) با کاهش 15 میلیون تومانی به ارزش یک میلیارد تومان. و 705 میلیون تومان. .
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250431/%D8%A7%D8%AB%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%DB%B1%DB%B1%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%DB%8C%DA%A9%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%86%D9%87