در حالی که مصوبه اجازه واردات خودرو در قالب قانون اجرایی قابل استناد در گمرک نیست، برخی برای بهره مندی سایر شهروندان کارت ملی می خرند تا از مزایای آن بهره مند شوند!
هنگام خرید کارت ملی برای واردات خودرو، این خطر وجود دارد که خریدار نتواند در قبال پولی که پرداخت کرده است از امتیاز کارت استفاده کند. از آنجایی که هنوز مشخص نیست کنترل ترخیص خودروهای وارداتی چگونه انجام می شود، مهمترین ابهام نحوه تامین ارز توسط بانک مرکزی است.
مسیح نوروزی کلدیحی، کارشناس و فعال بازار خودرو درباره خرید و فروش کارت ملی واردات خودروهای فرسوده به «دنیای خودرو» گفت: خرید و فروش کارت ملی برای واردات خودروهای فرسوده قابل قبول نیست. قانونی است و عواقب زیانباری برای خریداران کارت ملی خواهد داشت.»
وی افزود: با توجه به اینکه هنوز فرآیندها و نحوه اجرای مقررات واردات خودرو توسط عموم مردم مشخص نشده و بانک مرکزی نیز منبع ارزی این خودروها را مشخص نکرده است، تمامی خرید و فروش کارت های ملی که برای این خودروها انجام می شود. هدف از واردات خودروهای فرسوده چالش برانگیز خواهد بود.
با توجه به اینکه برخی افراد سودجو همواره به دنبال دور زدن قانون و سوء استفاده از ناآگاهی سایر شهروندان هستند. مهمترین چالشی که خریداران و فروشندگان کارتمیلی و فرانچایز واردات خودروهای دست دوم آن با آن مواجه خواهند بود چیست؟
زمانی که منبع تامین ارز توسط بانک مرکزی مشخص شود و دستورالعمل های لازم به شکل جدید ابلاغ شود و جزئیات آن مشخص باشد، ممکن است شرایط خاصی برای واردات در نظر گرفته شود و بر اساس این واردات برای همه منظور نخواهد شد. . برای مثال، ممکن است واردکننده ملزم به داشتن حساب در خارج از کشور باشد.
رونق خرید و فروش اینترنتی کارتمیلی نشان می دهد که تعداد زیادی از شهروندان به تجار اعتماد دارند. به نظر شما آیا واردکنندگان متخصص خودرو برای واردات عمده محصولات، CartMilly را خریداری می کنند؟
فعالان متخصص در بازار خودرو همواره مخالف سازوکارهای ایجاد رانت هستند و اگر خرید و فروش برای این منظور انجام می شود; اعتماد مردم خدشه دار شده و ضرر اصلی همین تجارت خواهد بود. انتظار داریم دولت به سرعت به این موضوع رسیدگی کند. اگر روال واردات خودروهای جدید به صورت منطقی و طبیعی ادامه یابد، بازار آنقدر رقابتی می شود که دیگر نیازی به واردات خودروهای فرسوده نخواهد بود .
یکی دیگر از شایع ترین اخبار فضای مجازی در خصوص واردات خودروهای فرسوده، موضوع ابطال گواهینامه و خودروهای فرسوده است. آیا در این زمینه مشخص شده است که واردکنندگان خودرو باید تعدادی گواهی اسقاط یا پلاک ارائه کنند؟
همان طور که شنیده می شد برای واردات خودروی نو باید خودروی کارکرده خریداری کرد، برای واردات خودروهای فرسوده نیز این موضوع مطرح شد. از این رو از مردم می خواهیم فریب این شایعات و این ادعای کذب را نخورند که باید خودروی فرسوده به نام خود داشته باشند تا بتوانند خودرو را وارد کنند.
به گفته برخی کارشناسان، تحولات سیاسی دو ماه اخیر بسیاری از متقاضیان و سرمایه داران خرد را به سمت خروج از بازار خودرو سوق داده و به همین دلیل رکود در این حوزه ادامه یافته است. چه اقداماتی را برای کاهش حباب قیمتی محصولات خودرویی در بازار موثر می دانید؟
ادامه واردات خودروهای جدید حباب قیمتی را که اکنون وجود دارد از بین خواهد برد. بخشی از رکود فعلی این است که مردم انتظار دارند خودروهای بیشتر و ارزانتری به بازار بیاید، اما تحقق این انتظار و عرضه خودروهای وارداتی بیشتر به میزان ارز تخصیص یافته به آن بستگی دارد و در صورت وجود ارز، عرضه و عرضه تقاضا متعادل خواهد شد.
حجم محدود واردات خودرو در دولت قبل مورد انتقاد بسیاری از فعالان صنعت و بازار خودرو قرار گرفت. به نظر شما عرضه خودروهای وارداتی و مونتاژی چقدر در مدیریت بازار خودرو موفق بوده است؟
واردات و عرضه همین خودروهای چینی به بازار خودرو کشور تاثیر زیادی داشت و حتی در ایجاد تعادل در بازار نیز تاثیر داشت. همانطور که دیدیم، خودروهای وارداتی در اوایل آزادسازی واردات خودرو به کشور، میلیاردها دلار ارزش داشتند، اما اکنون به مرحله ای رسیده اند که قیمت برخی از این خودروها در بازار با قیمت بازار داخلی برابر شده است. شرکت وارداتی. بیانگر این است که در حال نزدیک شدن به تعادل عرضه و تقاضا هستیم و با نزدیک شدن قیمت خودروهای وارداتی به خودروهای تولید و مونتاژ داخلی، این خودروها بازار سایر خودروهای کشور را نیز تحت تاثیر قرار خواهند داد.
انتظار متقاضیان خرید خودروهای خارجی از شرکت های واردکننده خودرو، عرضه محصولات خودروسازان مطرح بین المللی است. دلیل عدم واردات و عرضه این گونه خودروها چیست؟
من شک دارم؛ با توجه به برخی شرایط دولت قبل که دست واردکنندگان را بسته بود، واردات همین تعداد محصول نیز قابل توجه است. طبیعتاً در صورت وجود ارز مورد نیاز برای واردات، امکان واردات خودروهای مورد نیاز تمامی رده ها وجود خواهد داشت. این قانون هیچ محدودیتی برای شهروندانی که دارای انواع خودرو هستند تعیین نکرده است. معتقدم زمانی که عرضه و تقاضای خودرو برای عموم جامعه متعادل شود، محدودیت ها در مقوله خودروهای وارداتی برداشته می شود و واردات تنوع بیشتری پیدا می کند و قطعا ورود خودروهای پرطرفدار بر تعادل بازار تاثیر می گذارد. حتی در بخش محصولات خودروسازان داخلی.
انتظار می رود با تغییر دولت برخی سیاست های داخلی و خارجی که تاثیرات مستقیمی بر صنعت خودرو و بازار دارد کنار گذاشته شود. این انتظارات بیشتر در بین فعالان صنعت و بازار خودرو ظاهر می شود تا متقاضیان محصولات خودرو. به نظر شما رکود در بازار خودرو و کاهش قیمت ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
کاهش قیمت در بازار خودرو در حالی رخ داد که قیمت دلار با سایر بازارهای موازی در حال افزایش بود اما با تزریق امید به بازار خودرو پس از روی کارآمدن مسعود مازیکیان، شاهد نوسان نزولی در این بازار بودیم.
فعالان بازار خودرو انتظار دارند رئیس جمهور منتخب مردم بتواند مسیری متفاوت را در اداره امور دولت چهاردهم طی کند، گرهی از سیاست خارجی بگشاید و دلسوزانه نظم را در داخل کشور برقرار کند. در حال حاضر، همه طرف ها از وضعیت ناراضی هستند. خودروسازان محصولات را با ضرر به مشتریان تحویل می دهند و خریداران از کیفیت آن شکایت دارند.
کارشناسان و مقامات کشوری همچنین از زیان انباشته در صنعت خودرو و کاهش کیفیت محصول و گردش تولید انتقاد کردند. بازار خودرو همواره مسیری متفاوت از سایر بازارهای کشور را طی کرده است. به نظر من بازار ارز به دلیل شوک حمله تروریستی که منجر به شهادت رهبر حماس در تهران شد و گمانه زنی ها در مورد درگیری نظامی بین دو طرف شاهد افزایش حباب بود، اما اینگونه نخواهد بود. . مداوم.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250166/%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%81%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%AA%D8%B6%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%85%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA