اجزای بدن دانا به طور تصادفی به هم جوش داده شد!

ایران خودرو در واکنش به عکس های منتشر شده از تصادفی که متاسفانه منجر به فوت دو نفر از شهروندانش شد، اعلام کرد: این خودرو دچار تصادفات متعددی شده و به صورت غیراصولی در خارج از شبکه ایران خودرو جوش داده شده و از مناطق مختلف تحویل داده شده است. ” این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری از رسانه ها پس از انتشار تصاویر تصادف در پیرانشهر، بدون توجه به علل و شرایط این حادثه، عجولانه و بدون توجه به نظرات کارشناسان، انگشت اتهام را به سمت خودروساز نشانه رفتند و خودروی دانا به دو دسته تقسیم شد. دو بخش چون محصولات محلی غیر استاندارد محسوب می شدند.

تاریخچه دو تصادف شدید رانندگی در سال های 2016 و 2017

بررسی ها نشان داد خودروی مذکور در سال 1395 تولید شده و در دو تصادف شدید، یک بار در سال 1396 و بار دیگر در سال 1398 دچار شده است. اولین تصادف به گونه ای بود که برای بازسازی خودرو، قطعاتی از بدنه خودرو در قسمت عقب قرار گرفت. حذف شده است، از جمله ساختار اصلی عقب، سینی کف، صندوق عقب، و گلگیرها. خودرو مجددا در سال 2019 دچار سانحه شدید و واژگونی شد و در ترمیم غیراستاندارد خودرو مدارک و تصادف توسط خریدار بعدی ارائه شد علیرغم اینکه برای ترمیم صحیح خودرو لازم بود. برای تعویض کامل محفظه و تمامی قسمت های بدنه خودرو اعم از سقف، ستون ها، سینی کف، گلگیرها و … جوش داده شده و به صورت جداگانه به یکدیگر متصل شده اند که در این حادثه از هم جدا شدند. بنابراین مشخص است که تفکیک خودرو ارتباطی با کیفیت محصول تولیدی اولیه ایران خودرو ندارد.

بخوانید:  رانندگان کامیون افزایش 30 درصدی کرایه حمل و نقل را کافی نمی دانند

موفقیت محصولات ایران خودرو در تست های تصادف بین المللی

طبق دستورالعمل استاندارد، تمامی خودروهای تولیدی ایران خودرو تست تصادف را در موسسات معتبر بین المللی با موفقیت پشت سر گذاشته و تاییدیه لازم برای شماره گذاری را دریافت کرده اند. علاوه بر این، مجوز شماره گذاری خودرو به صورت دوره ای تمدید می شود و آخرین آزمایش انجام شده بر روی خودروی دایناپلاس در سال 1402 هجری شمسی با موفقیت در یک مرکز تست معتبر خارجی انجام شد.

لزوم نظارت بر ایمنی و استانداردهای خودروهای نوسازی شده

با توجه به حادثه ترومایی اخیر و سایر حوادث مشابه، مقتضی است مراجع نظارتی ذیربط در خصوص احیاء و استفاده مجدد از وسایل نقلیه تصادفی و اوراق با آسیب جدی مشابه وضعیت فوق، موضوع را بررسی و نسبت به حفظ جان آن اقدام نمایند. و سلامت مالی کاربران خودرو و کاهش خسارات ناشی از تصادفات، با عنایت به توجه لازم به نظارت لازم در خصوص تداوم اصول و استانداردهای ایمنی در خودروهای ترمیم و تعمیر شده خارج از شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان صورت گیرد.

ایمنی کافی در مقایسه با برخی از محصولات داخلی

خودروی دانا به خصوص مدل پلاس از تجهیزات زیادی بهره می برد که باعث شده از نظر سیستم ایمنی نسبت به بسیاری از سدان های ایرانی وضعیت بهتری داشته باشد. ترمزهای دناپلاس در نسخه توربو از نوع دیسکی خنک شونده در جلو و دیسکی در عقب هستند و عملکرد بسیار حساس و دقیقی دارند. دنا پلاس علاوه بر ترمزهای دیسکی، به ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) نیز مجهز است. از تجهیزات ایمنی داینا پلاس توربو می توان به 4 ایربگ (راننده، سرنشین و جانبی)، قفل مرکزی با ریموت کنترل بی سیم، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم هشدار مرکزی هوشمند ورود غیرمجاز، دوربین دید عقب، سیستم هشدار دهنده اشاره کرد. موانع عقب، سیستم قطع خودکار سوخت در هنگام تصادف و … نشان داده شده است.

بخوانید:  فونیکس و فونیکس NEV در زادگاه خود درخشیدند

بهبود ایمنی و امنیت محصول در برابر حوادث و سرقت

یکی از مهم ترین ویژگی های محصولات فعلی ایران خودرو شامل نسخه های ارتقا یافته، آپشن و خودکار محصولات قبلی که بعضاً با نام پلاس شناخته می شوند و همچنین محصولات کاملاً جدیدی مانند تارا، ایمنی و امنیت بالای این محصولات است. از یک سو ایمنی این خودروها با تجهیزاتی مانند سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل فشار باد تایرها و 4 ایربگ ایمن برای راننده، سرنشینان جلو و جانبی در برابر تصادفات و تصادفات بهبود یافته است. و از طرفی با افزایش تعداد قطعات قابل ردیابی و اصلاحات لازم در قفل درب و محفظه بار، ایمنی آنها افزایش یافته است.

استانداردسازی محصولات ایران خودرو در سال های اخیر

گروه صنعتی ایران خودرو طی سال های گذشته موفق به اخذ استانداردهای ایمنی محصولات خود بر اساس نقشه راه توسعه و بهبود محصولات خود شده است. بر اساس اعلام معاونت تحقیق، طراحی و توسعه محصول ایران خودرو در سال گذشته، عزم این خودروساز بزرگ برای توسعه در حوزه استاندارد و توسعه آنها در محصولات، جدی‌تر از همیشه شده است و نتایج عینی به دست آمده است. و تدوین استانداردها گواه اجرای آن است. در این راستا می توان به استاندارد ایمنی حمل و نقل عابر پیاده اشاره کرد که پس از دریافت محصول تارا و استقرار زیرساخت های مهندسی و الزامات این استاندارد در مرکز تحقیقات ایران خودرو، برای اولین بار تحولی اساسی در این زمینه حاصل شد و سایر محصولات این خودروساز نیز با موفقیت در آزمون ایمنی عابر پیاده، پژو 207 چهارمین محصول ایران خودرو پس از تارا، رانا و دانا بود که به جدیدترین و دقیق ترین استانداردهای ایمنی عابر پیاده ارتقا یافت.

بخوانید:  معادلات مالی در صنعت خودروسازی جهان با ظهور چینی ها تغییر کرد

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250637/%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%AF%D9%86%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D9%88%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%85-%D9%88%D8%B5%D9%84-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF