"احساس"؛ سیستم ترمز هوشمند برمبو
انتشار: آذر 18، 1403
بروزرسانی: 01 تیر 1404

"احساس"؛ سیستم ترمز هوشمند برمبو



سازنده در مورد مزیت این سیستم و میزان کاربرد آن در انواع خودروها اعم از شهری، اسپرت، تجاری و یا حتی مسابقه ای صحبت کرد. اما آنچه مهم است این است که صرف نظر از اینکه خودروها مجهز به موتور الکتریکی هستند یا موتور احتراق داخلی، از Sensify در آنها استفاده شده است.

Sensifay از طریق یک اهرم هیدرولیک که توسط دو کامپیوتر مرکزی (ECU) در محورهای جلو و عقب فعال می شود، به طور مستقل فشار ترمز را به هر چرخ اعمال می کند. البته عواملی مانند وضعیت جاده، وزن و سرعت خودرو، توزیع وزن بین محورها و زاویه فرمان در میزان نیروی وارده موثر خواهند بود. البته اگرچه هر کامپیوتر به طور مستقل فرمان می دهد، اما هماهنگی بین آنها وجود دارد تا ایمنی خودرو به خطر نیفتد. اما این سیستم در خودروهای تسلا چگونه کار می کند؟

در این خودروها، کامپیوترها پس از دریافت اطلاعات از هر چرخ، میزان نیروی مورد نیاز را در عرض میلی ثانیه محاسبه کرده و سپس از طریق یک اهرم هیدرولیک، نیرو را به کالیپرهای ترمز وارد می کنند. اگرچه خودروهای آزمایشی تسلا به پدال ترمز سنتی مجهز بودند، اما این سیستم از طریق دکمه نیز قابل فعال شدن است.
اما نکته هیجان انگیز در مورد Sensify این است که هوش مصنوعی این سیستم از قفل شدن ترمزها و لیز خوردن چرخ ها جلوگیری می کند که البته به سیستم کنترل پایداری و کشش کمک می کند تا به این مهم دست یابد.

اگرچه سیستم Sensifai تحت کنترل رایانه مرکزی کار می کند، کاربر می تواند سفتی پدال را از طریق برنامه تنظیم کند تا احساس لذت بیشتری از رانندگی با خودرو داشته باشد.

علاوه بر آنچه گفته شد، برمبو اعلام کرد که این سیستم هوشمند علاوه بر افزایش میزان کنترل و قابلیت تطبیق با شرایط مختلف، از وزن و ابعاد کمتری نسبت به انواع رایج سیستم های ترمز برخوردار است. علاوه بر این، به دلیل عدم تماس بین دیسک ها و صفحات پد، از آلودگی جلوگیری می شود.

بسته به انطباق سیستم با وزن خودرو می توان آن را گزینه مناسبی برای خودروهای تجاری دانست.

اما نکته جالب در مورد Sensifa این است که در موتورسیکلت ها نیز استفاده می شود. از آنجایی که موتورسیکلت ها بسته به وزن اضافی و شرایط جاده عملکرد متفاوتی از خود نشان می دهند، این سیستم می تواند عملکرد آنها را بهبود بخشد. البته به دلیل پیچیدگی الکترونیکی این سیستم و تکنولوژی فعلی آن، ممکن است امکان نصب آن بر روی خودروهای قدیمی وجود نداشته باشد. به گفته برمبو، این سیستم از پایان سال 2024 وارد بازار خواهد شد.



منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252136/%D8%B3%D9%86%D8%B3%DB%8C%D9%81%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D9%85%D8%B2-%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D9%85%D8%A8%D9%88