بر این اساس قیمت محصولات داخلی در مدت مذکور 8.5 میلیون تومان (معادل 1.3 درصد) افزایش یافت. همچنین در همین بازه زمانی، خودروهای مونتاژی با رشد قیمت محدود 0.65 درصدی مواجه شدند.
پس از افزایش قیمت کارخانه ای خودرو در اواخر آبان، قیمت خودرو در بازار نیز تا حدودی افزایش یافت. بنابراین طی یک هفته پس از اعلام قیمت های جدید، قیمت خودرو در بازار نیز 7 درصد افزایش یافت. در عین حال عوامل دیگری نیز در نوسانات قیمت خودرو در هفته پایانی آبان و هفته اول آذر نقش داشتند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.
افزایش قیمت دلار یکی از این دلایل است. قیمت دلار در مدت مذکور از 70 هزار تومان گذشت. این در حالی است که بازار خودرو همچنان از بازار ارز تبعیت می کند و در نتیجه قیمت انواع خودرو نیز رو به افزایش گذاشته است.
عرضه کم خودرو توسط خودروسازان از دیگر عوامل دامن زدن به نوسانات قیمتی در این بخش از بازار است.
بر اساس آمار ثبت شده در کدال، فروش خودروسازان در آبان 25 درصد کمتر از مهرماه بوده است. با همه این اوصاف، بازار خودرو در هفته گذشته تا حدودی به ثبات رسید.
در واقع نرخ ارز در هفته گذشته شاهد نوسان چندانی نبود و تاثیرات روانی افزایش قیمت رسمی خودرو تا حدودی فروکش کرده است. پس از افزایش قیمت کارخانه، خودروسازان انگیزه بیشتری برای عرضه محصولات خود دارند و احتمال افزایش فروش آنها وجود دارد، اما در بین خودروهای داخلی مورد بررسی از هفتم تا سیزدهم آذرماه، قیمت سه مدل و 6 محصول کاهش یافت. با ثابت ماندن قیمت این دو خودرو، افزایش قیمت ها تجربه شد.
بیشترین رشد قیمت در بین این محصولات مربوط به Quick Automatic است. 16 آذرماه قیمت این محصول در بازار به 575 میلیون تومان رسید و روز سه شنبه هفته گذشته این خودرو با 40 میلیون تومان افزایش قیمت 615 میلیون تومان خرید و فروش شد.
کمترین رشد قیمت مربوط به تجهیزات ساینا است. قیمت این محصول در بازه زمانی فوق از 455 میلیون تومان به 460 میلیون تومان افزایش یافت و شاهد رشد 5 میلیون تومانی بود.
در بین خودروهایی که کاهش قیمت داشتند، بیشترین افت قیمت مربوط به گیربکس اتوماتیک بود. این خودرو 16 آذرماه یک میلیارد و 85 میلیون تومان فروخته شد; اما روز سه شنبه هفته گذشته قیمت آن با 25 میلیون تومان کاهش به 1.60 میلیارد تومان رسید.
قیمت گیربکس پژو 207 نیز بدون تغییر 805 میلیون تومان و قیمت رانابلس 725 میلیون تومان باقی ماند. همچنین بیشترین رشد قیمت در بین خودروهای مونتاژی مربوط به خودروی 7 نفره فیدلیتی است که قیمت آن در روز پنجشنبه هفته گذشته 30 میلیون تومان افزایش یافت و به یک میلیون و 930 هزار تومان رسید بودجه دو هفته پیش در واکنش به افزایش قیمت خودروهای داخلی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: هر چقدر دولت و خودروسازان داخلی قیمت خودرو را افزایش دهند، مجلس برای رقابت، تعرفه واردات خودرو را کاهش می دهد. "و به نفع مردم ادامه خواهد داشت."
قیمت پایین 20 میلیون تومان فیدلیتی پرستیژ 7 نفره
خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته شاهد کاهش قیمت های یک تا 6 میلیون تومانی خود بودند. کجا: کوییک اتوماتیک (1403) 6 میلیون تومان، کاهش 611 میلیون تومان، پژو 207 پانوراما (1403) ارتقاء یافته 6 میلیون تومان، کاهش 853 میلیون تومان، شاهین (سانروف و ESP) (1403) 5 میلیون تومان. تومان کاهش 835 میلیون تومان اطلس (سیاه و سفید) (1403) با 5 میلیون تومان تخفیف 584 میلیون تومان خالی اتوماتیک (85 مجموعه) (1403) با کاهش 4 میلیون تومانی به 994 میلیون تومان و رانا پلاس پانوراما (85 مجموعه) (1402) با کاهش 3 میلیون تومانی به 735 میلیون تومان رسید.
همچنین در بین خودروهای مونتاژی نیز شاهد کاهش قیمت از 5 تا 20 میلیون تومان بودیم. در حالی که قیمت Fidelity Prestige 7 نفره (1403) با 20 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 510 میلیون تومان رسید، قیمت Fidelity Prestige 5 نفره (1403) با کاهش 18 میلیون تومانی به 2 میلیارد و 470 میلیون تومان رسید. میلیون تومان، هایما S5 جدید (1403) با 15 میلیون و 500 میلیون تومان کاهش به 1 میلیارد تومان و ام وی ام X55 پرو. (1403) با کاهش 10 میلیون تومانی به یک میلیارد و 510 میلیون تومان رسید.
از سوی دیگر در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت بودیم. جایی که کیا سلتوس (2023) با 50 میلیون تومان کاهش 3 میلیارد و 250 میلیون تومان، تویوتا لوین هیبریدی (2023) با 50 میلیون تومان کاهش 3 میلیارد و 100 میلیون تومان و جتا VS7. (2023) در 50 میلیون تومان کاهش 2 میلیارد و 200 میلیون تومان و جک امبو (2024) با کاهش 50 میلیون تومانی 2 میلیارد تومان است و 750 میلیون تومان و Venusia D60 Plus (2023) با 50 میلیون کاهش 2 میلیارد و 800 میلیون تومان.