حسین خضری اظهار کرد: «با وجود اینکه در حوزه خودروهای تجاری نیازها و تقاضای کشور بالا است، اما براساس آمارهای سازمان راهداری بیش از 100هزار خودرو فرسوده در کشور وجود دارد.»
وی افزود: «عمده این خودروها تکنولوژی و فناوریهای قدیمی دارند که مشکلات متعدد و هزینههای زیادی را از نظر زیستمحیطی و ایمنی ایجاد میکنند و بهرهوری کشور را در حوزه حملونقل کاهش میدهند.»
وی افزود: «درحالحاضر کل محصولات بهمندیزل با استاندارد یورو5 تولید میشود و امکان دریافت استاندارد یورو6 نیز فراهم است.»
مدیرعامل بهمندیزل گفت: «ظرفیت تولید کشور بیش از 100هزار دستگاه در سال است و مشکلی در این بخش نداریم. نگاهی به تولیدات سال گذشته نشان میدهد که تنها حدود 35هزار دستگاه تولید شده و این به آن معناست که 65هزار دستگاه ظرفیت خالی داریم، اما در زمینه تامین ارز مشکل داریم و ارز لازم به تولیدکننده اختصاص داده نمیشود.»
وی با طرح این سوال که چرا ارز واردات کامیونها و خودروهای دستدوم به بخش تولید اختصاص داده نمیشود، اظهار کرد: «این یک سیاست متناقض است؛ زمانیکه دولت به جهت تنظیم بازار بحث واردات را مطرح میکند، باید این سوال طرح شود آیا برای تنظیم بازار و افزایش تیراژ از ظرفیت داخلی به شکل کاملی استفاده شده است؟»
خضری با یادآوری اینکه طی 5ماه گذشته تولید خودروهای تجاری 65درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، ادامه داد: «تولید خودروهای تجاری در توسعه و رشد زیرساخت اقتصادی دولت نقش مستقیم دارد و چالش اصلی تولیدکننده تامین و ثبات نرخ ارز است.»
مدیرعامل بهمندیزل داشتن مزیت رقابتی خودروهای تجاری را از اصول مهم صادرات این خودروها عنوان کرد و گفت: «این مزیت رقابتی است که ایجاد ارزش افزوده میکند و صادقانه باید بگویم که سیاستهای اعمالشده بر صنعت خودرو با این نقطه فاصله زیادی دارد.»
خضری با تاکید بر اصل رقابت تصریح کرد: «مخالف واردات نیستیم، اما رقابت باید با قوانین تعریفشده و هدف نهایی داشته باشد تا تولیدکننده داخلی نیز قدرت صادراتی و مزیت رقابتی جدی پیدا کند.»
وی با اظهار تاسف از اینکه چنین نقشه راهی درحالحاضر وجود ندارد، افزود: «سیاستهای کنونی صنعتگر داخلی را به سمت واردات هدایت میکند و نگاه سیاستگزاران کشور، تولیدی نیست.»
مدیرعامل بهمندیزل با بیان اینکه یکی از مشکلات پایهای صنعت خودروهای تجاری و نوسازی آنها تامین مالی است، اظهار کرد: «نوسازی خودرو برای کسی که درحالحاضر خودرو زیر یکمیلیارد تومان دارد و قرار است خودرو تولیدی جدید با حداقل 5میلیارد تومان را خریداری کند، بسیار مشکل است. این مساله تنها مختص به کشور ما نیست، بلکه در بسیاری دیگر از کشورها همین مشکل وجود دارد. این مشکل با استفاده از سیستم بانکی و تامین منابع مالی مرتفع میشود.»
وی با اشاره به مالکمحور بودن خودروهای تجاری افزود: «باید برای نوسازی ناوگان منابع و تسهیلات بانکی ارزان در اختیار این بخش داده شود.»
مدیرعامل بهمندیزل در ادامه درخصوص سهم بازار داخلی در تولیدات این شرکت، گفت: «مینیبوسهای تولیدی این شرکت 40 تا 50 درصد سهم بازار داخلی را به خود اختصاص دادهاند و هدفگذاری بهمندیزل برای کامیونتها و کامیونها 30 تا 35 درصد است.»
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246500/%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B4%D9%88%D8%AF