از آرامش‌بخش تا هیجان‌انگیز؛ پشت فرمان ررا

چندی پیش گروه صنعتی ایران خودرو ضمن نمایش نسخه نهایی کراس اوور رایا در رنگ های مختلف، فرصت تست درایو این محصول را در اختیار خبرنگاران قرار داد. اگرچه تست رایرا در خیابان یا جاده نبود و در یکی از مناطق کارخانه ایران خودرو انجام شد، اما امکان تست کنترل و شتاب اولیه این خودرو در همان محدوده نیز وجود داشت. رایرا که بر روی پلت فرم جدید ایران خودرو به نام IKP2 (نسخه داخلی نسل دوم پژو 2008) توسعه یافته است، از قوی ترین موتور داخلی یعنی EFP Turbo با قدرت 160 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متر استفاده می کند. گیربکس نسل هفتم مجهز به گیربکس شش سرعته اتوماتیک است: از آنجایی که نکات و اطلاعاتی در مورد طراحی، مشخصات فنی، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی ررا در مطالب قبلی روزنامه دنیای خودرو منتشر کرده ایم، در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. ابتدا تست میدانی این خودرو را مطرح کرده و در نهایت امکانات آن را ذکر کنید و پرداخت خواهیم کرد.

پشت فرمان ررا

اولین چیزهایی که بعد از نشستن پشت فرمان ری توجه اکثر خبرنگاران را به خود جلب کرد، دید بسیار خوب اطراف، موقعیت مناسب راننده پشت فرمان از جمله صندلی ها، دسته دنده برقی و ارگونومیک، ارگونومی خوب بود. از داشبورد و سهولت دسترسی راننده و سرنشین جلو به صفحه نمایش و سایر کلیدهای کنترلی. برای تست رانندگی با این خودرو، از بین سه حالت رانندگی اقتصادی، عادی و اسپرت، حالت عادی را انتخاب کردیم. هماهنگی بین موتور و گیربکس این خودرو در شروع حرکت حدود 3-4 ثانیه طول می کشد، اما تعویض دنده نرم است و شتاب ثانویه نیز خوب است. رایرا در پیچ ها نیز حس اطمینان لازم را به راننده، سرنشین جلو و حتی سرنشینان عقب می دهد و با وجود اینکه یک خودروی کراس اوور است، از سواری نسبتا نرم و پایداری برخوردار است. سیستم تعلیق این خودرو که توسط شرکت اکسل سازی ایران خودرو تولید می شود، به دلیل وجود پرتو پیچشی در وسط علاوه بر جذب گشتاور نیروی وارده از غلتیدن آن جلوگیری می کند. به گفته سازنده، متریال به کار رفته در این قطعه فولاد دو فاز است که هم از استحکام و هم انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. این طراحی با اجزای کمتر و وزن کمتر، همراه با امکان نصب کابین جادارتر، راحتی رانندگی و فرمان خوب، از قابلیت اطمینان بالایی نیز برخوردار است. با این حال، اگر ایران خودرو ارتفاع این کراس اوور بومی را در سطح 1556 میلی‌متری پژو 2008 نگه دارد و اصراری به افزایش 82 میلی‌متری آن به 1638 میلی‌متر برای بلندتر نشان دادن بدنه نداشته باشد، کیفیت سواری ری بالا می‌رود. خیلی بهتر بود.

بخوانید:  روشی آسان برای تامین مالی از بازار سرمایه توسط نهادهای اقتصادی

از آرامش‌بخش تا هیجان‌انگیز؛  پشت فرمان ررا

با Rayra در حالت Sport رانندگی کنید

باید تشخیص داده شود؛ Rayra در حالت اسپورت با تاخیر نسبتاً کمتری نسبت به حالت عادی شروع به حرکت می کند. همچنین لازم به ذکر است که نفوذ صدای موتور به داخل کابین رایرا نسبت به برخی کراس اوورهای چینی کمتر است. همچنین به دلیل عملکرد خوب سیستم کنترل پایداری (ESC)، در هنگام چالش با حرکات پیچشی و زیگزاگی شاهد دریفت خودرو نبودیم. این سیستم به محض اینکه چرخ به نوبت منحرف می شود، ترمزها را بر همین اساس فعال می کند تا خودرو را در مسیر خود نگه دارد. البته برای اینکه عقب خودرو در پیچ های تند بالا نرود، عاقلانه است که قبل از ورود به خودرو از سرعت خودرو کم کنید. من باید بگویم؛ ترمزهای Rayra نیز عملکرد خوبی دارند.

اولین چیزهایی که هنگام قرار گرفتن در پشت فرمان ری توجه راننده را به خود جلب می کند، دید بسیار خوب، موقعیت صحیح راننده پشت فرمان، درج صندلی ها، دسته دنده برقی و راحت، ارگونومی داشبورد، دسترسی آسان راننده و سرنشین جلو به نمایشگر و سایر کلیدهای کنترلی.تجهیزات ایمنی Rayra در نسخه نهایی

کراس اوور رایرا به عنوان خودروی پرچمدار ایران خودرو از نظر امکانات و تجهیزات در بالاترین سطح در بین خودروهای داخلی قرار دارد. این خودرو سعی در رقابت با محصولات وارداتی دارد و با امکانات ایمنی، راحتی و تکنولوژیکی گسترده مونتاژ می شود. از نظر ایمنی، Rayra به سیستم های پیشرفته مجهز است. کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و سیستم کنترل کشش (TCS) از ویژگی های استاندارد این خودرو هستند که به بهبود عملکرد و ایمنی در شرایط مختلف رانندگی کمک می کنند. سیستم ترمز ضد قفل (ABS) به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و دستیار ترمز (BA) از دیگر ویژگی های ایمنی رایرا هستند. دستیار شروع در سربالایی (HSA) و کنترل فرود در سربالایی (HDC) ویژگی های جدیدی هستند که برای اولین بار در یک خودروی داخلی معرفی می شوند. این سیستم ها ایمنی و راحتی رانندگی را به خصوص در جاده های کوهستانی و شیب دار افزایش می دهند. از نظر سیستم های کمک راننده، رایرا به کروز کنترل، دوربین 360 درجه و سنسورهای پارک جلو و عقب مجهز شده است.

بخوانید:  بازگشت تایرهای ایرانی به خط تولید خودروسازان

از آرامش‌بخش تا هیجان‌انگیز؛  پشت فرمان ررا

امکانات رفاهی Rayra در نسخه نهایی

در بخش مراقبت های اجتماعی، Rayra نیز امکانات عالی ارائه می دهد. صندلی های برقی راننده و سرنشین جلو با قابلیت تنظیم در چند جهت از جمله امکانات لوکس این خودرو است. تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه های جانبی برقی با عملکرد گرمایش و درب عقب برقی با سنسور پا از دیگر امکانات رفاهی ریرا هستند. سیستم اطلاعات سرگرمی Rayra شامل یک صفحه نمایش لمسی 12 اینچی با قابلیت اتصال به تلفن همراه است و سیستم ناوبری داخلی و امکان استفاده از اپلیکیشن های مختلف از طریق این صفحه نمایش ارائه می شود. سیستم صوتی باکیفیت نیز از دیگر ویژگی های این خودرو است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد Rayra سیستم خودرو متصل است که امکان کنترل از راه دور برخی از عملکردهای خودرو را فراهم می کند. این سیستم همچنین اطلاعات مختلفی از وضعیت خودرو را به صورت آنلاین در اختیار راننده قرار می دهد. سنسور مانیتورینگ فشار تایر (TPMS) و چراغ های چرخان از دیگر ویژگی های رایا هستند که به افزایش ایمنی و راحتی رانندگی کمک می کنند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250012/%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%85%D8%B4-%D8%AA%D8%A7-%D9%87%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%B4%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7