از ورود ربات تاکسی به امارات تا بحران واردات خودرو در ایران
انتشار: آذر 26، 1403
بروزرسانی: 18 تیر 1404

از ورود ربات تاکسی به امارات تا بحران واردات خودرو در ایران



به گزارش «اخبار خودرو»، یکی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

امروزه صنعت خودروسازی جهان در حال برداشتن گامی به سوی تحول بنیادین است. معرفی فناوری های پیشرفته ای مانند خودروهای برقی و حمل و نقل خودران نمونه ای از این تغییرات است که برخی از کشورهای منطقه به سرعت به آن روی آوردند. راه اندازی اولین سرویس تاکسی روباتیک در ابوظبی با همکاری Uber و WeRide نه تنها افق جدیدی را برای حمل و نقل عمومی در آن کشور گشود، بلکه نمادی از سرمایه گذاری هدفمند در توسعه پایدار و آینده بود. این در حالی است که ایران به عنوان یکی از بازارهای بزرگ خودرو در خاورمیانه همچنان درگیر مسائلی مانند تولید انحصاری، قیمت گذاری اجباری و عدم شفافیت در بحث واردات خودروهای فرسوده است.

سیاست های ناهماهنگ نه تنها صنعت خودروی محلی را با چالش مواجه کرد، بلکه مصرف کنندگان را در معرض هزینه های بالا و گزینه های محدود نیز قرار داد.

یکی از دلایل اصلی تداوم انحصار در بازار خودرو کشور، نبود بستری برای واردات خودروهای فرسوده است. تولیدکنندگان داخلی که از مشکلاتی مانند کمبود قطعات یدکی و هزینه های بالا رنج می برند، قادر به تامین نیازهای بازار نیستند.

در این صورت واردات خودروهای فرسوده می تواند به عنوان یک راه حل موقت فشار بر مصرف کنندگان را کاهش داده و قیمت ها را متعادل کند. به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو، واردات چنین خودروهای ارزان قیمتی می تواند رقابت در بازار را افزایش داده و زمینه ساز ارتقای کیفیت تولید داخلی شود. اما به نظر می رسد که عدم تمایل سیاست گذاران به انجام این تغییرات در درجه اول به دلیل وابستگی شدید اقتصادی به صنعت خودروسازی داخلی و پیامدهای اجتماعی این تصمیم است. در نتیجه مصرف کنندگان مجبور به پرداخت مبالغ گزاف برای خودروهایی با کیفیت پایین تر از استانداردهای جهانی می شوند.

یکی دیگر از مشکلات مهم صنعت خودرو و اقتصاد کشور اختلافات و خلأهای موجود در این بازار است. وقتی عرضه و تقاضا در بازار به طور ناعادلانه تنظیم می شود، تضادها تشدید می شود. به عنوان مثال کمبود قطعات یدکی و ظرفیت محدود تولید محصول نهایی باعث ناهماهنگی در عرضه خودروهای داخلی شده است.

در چنین شرایطی تنها راه حل موجود برای رفع نیاز بازار، واردات خودروهای فرسوده است. متاسفانه این اقدام هنوز در ایران به صورت جدی دنبال نمی شود. این اعتراضات نه تنها باعث افزایش قیمت ها در بازار خودرو می شود، بلکه فشار اقتصادی زیادی بر شهروندان وارد می کند و شکاف های اجتماعی را عمیق تر می کند. برای کاهش این نارضایتی ها و بهبود وضعیت صنعت خودرو در ایران لازم است تدابیر اساسی در نظر گرفته شود.

اولین گام آزادسازی واردات خودروهای فرسوده است که می تواند با تعیین تعرفه های معقول و نظارت بر حجم واردات، رقابت در بازار را افزایش داده و انحصار موجود را کاهش دهد. این اقدام به ویژه در مواردی که تولیدکنندگان داخلی قادر به تامین نیازهای بازار نیستند، می تواند فشار اقتصادی را از دوش مصرف کنندگان بردارد و کیفیت خودروهای عرضه شده را بهبود بخشد.

گام دوم سرمایه گذاری بر روی فناوری های جدید مانند خودروهای برقی و خودروهای خودران است. توسعه این فناوری ها نه تنها به کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی کمک می کند، بلکه ایران را در مسیر تحولات جهانی قرار می دهد. در نهایت، اصلاح ساختار تولید داخلی ضروری است. کاهش هزینه های تولید و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی مستلزم اصلاحات عمیق در ساختار صنعت خودرو از جمله رفع موانع انحصاری و بهبود فرآیندهای تولید است که در نهایت خودروهایی با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب تری ارائه می کند.



منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252244/%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%A7-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86