استقبال از خودروهای با گیربکس دستی به بازارهای جهانی
انتشار: آذر 12، 1403
بروزرسانی: 23 خرداد 1404

استقبال از خودروهای با گیربکس دستی به بازارهای جهانی



از سوی دیگر، قوانین دست و پا گیر در مورد صدای خودرو، انتخاب ضریب دنده را دشوار می کند. مثلاً روی کاغذ اگر خودرویی در مسافت کمتر از 60 کیلومتر صدای خاصی داشته باشد، می توان گفت که از دنده های سبک تر استفاده می کند. اما در خودرویی که گیربکس دستی دارد اینطور نیست.

مدیر خط تولید پورشه 911 در این خصوص گفت: واحد کنترل الکترونیکی در خودروهای گیربکس دستی در صندلی راننده قرار دارد. به همین دلیل نمی توان از ضرایب دنده برای کاهش دور موتور برای تصویب استانداردها و قوانین مربوط به صدای خودرو استفاده کرد. آلودگی یکی دیگر از مشکلات است. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه نانت فرانسه و رنو، در خودروهای با گیربکس دستی، رفتار راننده تاثیر جدی بر تولید آلایندگی دارد.

این نتایج اهمیت حداقل زمان تعویض دنده را به منظور کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه ای نشان می دهد.

انجام چنین کاری برای گیربکس اتوماتیک بسیار آسان است. اما در خودروهای با گیربکس دستی همه چیز به عهده راننده خواهد بود. برای استفاده از این گیربکس ها باید از عدم وجود مشکل بین قطعات و هماهنگی آنها با یکدیگر اطمینان حاصل کنید.

خودروسازان ممکن است تحت تأثیر مقررات سختگیرانه جدید قرار بگیرند، اما در عین حال می خواهند مصرف کننده از رانندگی لذت ببرد. بسیاری از خودروهای مدرن با گیربکس دستی دارای تنظیم کننده دور موتور هستند تا راننده بتواند پس از فشردن پدال کلاچ سرعت موتور را حفظ کند.

طبیعتاً با این کار، بنزین نسوخته وارد محفظه احتراق می شود و مخلوط سوخت و هوا را سخت می کند که منجر به افزایش انتشار گازهای گلخانه ای می شود. ساخت یک خودروی مدرن با گیربکس دستی که این حالت را نداشته باشد به تلاش زیادی نیاز دارد تا از استانداردهای تولید و آلایندگی فراتر رود.

طراحی سخت افزاری اولیه گیربکس دستی ممکن است در طول سال ها تغییر نکرده باشد، اما جزئیات زیادی در طراحی آن وجود دارد. سازندگان خودرو می خواهند به اهدافی مانند بهبود کیفیت انتقال، سرعت، قابلیت اطمینان، دوام و راندمان بالا (یعنی میزان اتلاف توان بین موتور و شفت خروجی) دست یابند. طبیعتا ساخت گیربکس دستی با چنین ویژگی هایی نیاز به سرمایه هنگفتی دارد. به همین دلیل چند سالی است که گیربکس ترمک TR6060 وارد بازار شده است.

ناگفته نماند که این جزئیات به بهبود کارایی و همچنین بهبود کیفیت انتقال کمک می کند. زیرا جرم آن کمتر است; بنابراین هنگام رعد و برق یا سنگین بودن دنده ها باید هماهنگ شوند. از نظر کارایی باید گفت که اگرچه اکثر خودروسازان به دنبال بازدهی 90 تا 95 درصدی هستند، اما بازدهی 97 درصدی نیز در تست ها ثبت شده است.

یکی از خودروهای با این نوع دنده که هنوز هم بسیار محبوب است و فروش خوبی هم دارد، پورشه است. اگرچه فروش نسبتا خوب پورشه لزوماً به معنای توجیه اقتصادی این نوع گیربکس نیست، مدیران این شرکت امیدوارند خودروهای مدرن با گیربکس دستی همچنان به تولید خود ادامه دهند.



منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252041/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%82%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C