شورای اسلامی که پیگیر اجرای قانون تنظیم خودرو است، هفته آینده میزبان واردکنندگان خودرو در سازمان صنایع و معادن خواهد بود تا موانع واردات خودروهای فرسوده را بررسی کنند.
بیش از یک سال از ابلاغ قانون واردات خودروهای فرسوده توسط شورای اسلامی به دولت می گذرد. علاوه بر این، دولت سیزدهم آیین نامه مربوطه را در پایان عمر خود – مرداد ماه سال جاری – ابلاغ کرد.
اما این قانون هنوز وارد فاز اجرایی نشده و هیچ خودروی سواری فرسوده ای در مراحل ثبت درخواست و واردات قرار نگرفته است.
از این رو چند روزی از نظارت جدی شورای اسلامی بر عدم اجرای کامل قانون تنظیم مقررات خودرو به ویژه در حوزه واردات و به طور خاص در حوزه خودروهای فرسوده می گذرد.
ابتدا سخنگوی رسمی کمیته صنایع و معادن شورای اسلامی بود که از پیگیری این کمیته در خصوص عدم اجرای قانون نظارتی خبر داد. مرکز پژوهش های شورای اسلامی نیز در گزارشی میزان اثربخشی قانون تنظیم مقررات خودرو را تاکنون (که در بخشی از آن بر ضرورت واردات خودروهای نو و کارکرده تاکید شده بود) کمتر از 40 درصد اعلام کرد.
اکنون یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس از بررسی موانع واردات خودروهای فرسوده در این کمیسیون خبر داده است. حسنعلی محمدی با بیان اینکه مبدأ (ارز) واردات خودروهای فرسوده مشخص نیست، گفت: واردکنندگان خودرو یکشنبه هفته آینده برای همکاری برای رفع موانع به کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواهند آمد.
وی با تاکید بر اینکه واردات خودروهای فرسوده با مشکلاتی مواجه است، تاکید کرد: واردات خودروهای فرسوده نباید تصادفی باشد و ارائه خدمات پس از فروش برای این خودروها نیز الزامی است.
با توجه به مجموع اظهارات اعضای کمیسیون صنایع و معادن و همچنین گزارش مرکز پژوهشها، به نظر میرسد نمایندگان مجلس پیگیر اجرای کامل قانون تنظیم مقررات خودرو هستند و بیش از هر چیز بر تنظیم آن تاکید دارند. هزینه واردات خودروهای دست دوم پیش از این محمدباقر قالیباف – رئیس شورای اسلامی – که در آن زمان کاندیدای انتخابات بود، در جریان 14 ستاد انتخابات ریاست جمهوری تایید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات، اجرای قانون واردات خودروهای فرسوده را با جدیت پیگیری خواهد کرد. .
به همین دلیل به نظر می رسد طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای پیگیری و اجرای کامل قانون ساماندهی خودرو به ویژه واردات خودروهای فرسوده، حمایت رئیس مجلس را نیز می طلبد. این در حالی است که در نهایت دولت موظف به اجرای این قانون است و مجلس برای متقاعد کردن دولت برای اجرای قانون مورد نظر چاره ای جز پیگیری، سوال و یا در نهایت عزل ندارد. آخرین واکنش دولت به واردات خودروهای فرسوده، اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت است که بازنگری در آیین نامه مربوطه را ضروری دانست. به نظر می رسد یکی از چالش های اجرای قانون تنظیم مقررات خودرو، واردات خودروهای فرسوده است که مشکلات مختلفی در اجرای آن وجود دارد. جدای از بحث تامین ارز، یکی دیگر از چالش های اساسی، خدمات پس از فروش خودروهای فرسوده است که یک الزام است و به نظر می رسد تا زمانی که تکلیف آن مشخص نشده باشد، نمی توان خودروهای فرسوده را وارد کرد.
منبع: https://car.ir/news/29180-parliament-push-for-used-cars-import