اعلام نکات مناسب برای استقرار جایگاه های شارژ توسط وزارت نیرو

کارشناسان صنعت خودرو و بازار معتقدند صنعت خودرو کشور با فرآیندهای جدیدی برای تولید خودروهای برقی مواجه است و برای موفقیت ایران در تولید خودروهای برقی باید از تخصص شرکت هایی که در این زمینه پیشگام و سرآمد بوده اند استفاده کرد. در این مسیر سخت و ناهموار، خودروسازان نیازمند همکاری همه جانبه دانشگاه ها، گروه های دانش، سازمان ها و صنایع مختلف از جمله صنایع برق، فولاد و پلیمر هستند. اگرچه تولید خودروهای برقی بیش از دو دهه است که مورد توجه کشورهای اروپایی بوده است، اما برخی از فعالان صنعت خودرو معتقدند; برای کاهش فاصله بین صنعت خودروسازی ایران و خودروسازان جهانی، باید در راستای تولید خودروهای برقی گام برداشت. با این حال کشورهایی که وارد عرصه خودروهای برقی شدند، قصد داشتند باتری های نسل جدید تولید کنند. در این راستا باتری های جدید از نظر وزن، قیمت و زمان شارژ بهبود یافته اند. بنابراین ما نیز باید از دانش و توان مهندسی کشورهایی مانند چین که دارای این فناوری هستند برای تولید باتری خودروهای برقی مناسب و مدرن استفاده کنیم.

در همین راستا دیروز میزگرد تخصصی با موضوع «صنعت خودرو در مواجهه با فناوری های نوین و برقی شدن» در حاشیه سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو برگزار شد.

سعید لیلاز، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و مدیرعامل کارمانیا

ما نباید تمام توان صنعت خودرو را روی برقی‌سازی یک شبه متمرکز کنیم

اگرچه چین به مرز قدرت اقتصادی رسیده بود، اما به دلیل عقب ماندگی صنعتی در 100 سال گذشته، کشوری بود که گرفتار مشکلات بسیاری از جمله آلودگی هوا و مشکلات فرهنگی بود.

اگرچه برخی کارشناسان معتقدند; دلیل اصلی این نرخ رشد در چین به دلیل کمبود نفت در این کشور است، اما همانطور که می دانید چین دارای بزرگترین منابع زغال سنگ در جهان است و به لطف فناوری اتمی می تواند هر مقدار برقی که نیاز دارد تولید کند. در مورد سوخت های فسیلی، می تواند آنچه را که نیاز دارد از بازارهای جهانی خریداری کند.

بخوانید:  حفظ بازار سرمایه بازار خودرو، ارز و ارز

اگر این توانایی ها مانع هر کشوری شود، چین توانمندترین توانایی ها را دارد. امروزه در شهرهایی مانند شانگهای و پکن هیچ خودروی عمومی غیر برقی و حتی اثری از بودا نمی بینید و فرهنگی که صد سال چین را پشت سر جهان نگه داشته است دیگر در این کشور وجود ندارد.

به نظر من جنگ اقتصادی از چندی پیش در دنیا شروع شد و تنها چیزی که باقی می ماند این است که به واقعیت آن برسیم تا این جنگ را باور کنیم. کشورهای غربی از مقابله با چین هراس دارند و این ترس را می توان در افزایش 5 برابری نرخ عوارض گمرکی مشاهده کرد. ما هیچ مانعی بر سر راه واردات خودروهای برقی نداریم و البته نمی خواهیم تمام توان صنعت خودرو کشور را یک شبه معطوف تولید خودروهای برقی کنیم و با حدود 10 درصد از این انرژی بتوانیم گام بلندی در این زمینه برداریم. پیشرفت و برابری با خودروسازان جهانی.

حسن کریمی سنجاری، نماینده ویژه وزیر ایمنی در طرح خودروهای برقی

وزارت نیرو باید مکان های مناسبی را برای ایجاد جایگاه های شارژ خودروهای برقی اعلام کند

تولید خودروهای برقی در کشور با وجود حمایت ها در خور شأن خودروسازی کشور نبود. تحقق طرح توسعه تولید خودروهای برقی در صنعت کشور مستلزم اجرای برنامه ها و دستورالعمل های تعیین شده توسط دولت در برنامه هفتم توسعه کشور است.

از آنجایی که بیش از دو دهه است که بحث برق رسانی خودرو در کشورهای توسعه یافته مطرح شده و این صنعت در ایران نوآورانه محسوب می شود، باید به توسعه متوازن در این زمینه توجه شود.

یکی از مهم ترین مسائل در توسعه این محصول، برخورد با ایستگاه های شارژ است که زیرساخت لازم برای این خودروها محسوب می شود. با تهیه سند راهبردی توسعه خودروهای برقی اقدامات لازم برای برقی‌سازی صنعت خودرو در کشور انجام شده است، اما برای تکمیل این سند؛ ابتدا همانطور که اشاره کردیم باید ایستگاه های شارژ ایجاد شود و نکته دیگر تولید برق مورد نیاز ایستگاه های شارژ خودرو است.

بخوانید:  حضور فعال کروز در نمایشگاه بین المللی لوازم یدکی خودرو 1403 + عکس

یکی دیگر از عناصر مهم در توسعه مصرف این محصولات در کشور، همکاری همه نهادها و ارگان های مرتبط با این موضوع است. مثلا؛ اول اینکه وزارت نیرو باید در شناسایی مکان های جایگاه های شارژ همکاری کند و به ما بگوید که در کجا می توان برق را وصل کرد تا جایگاه های شارژ در آن مکان ها نصب شود.

مهدی خطیبی، مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایران خودرو

ضرورت بومی سازی ورق های آلومینیومی برای خودروهای برقی

متاسفانه در مورد بایدها و نبایدها و همچنین مزایا و معایب تولید خودروهای برقی در کشور به اندازه کافی صحبت نشده است. این در حالی است که نزدیک به 40 میلیون خودروی الکتریکی در جهان وجود دارد. در سال 2023، خودروهای برقی تقریباً 15 درصد از خودروهای تولید شده در سطح جهان را تشکیل می دادند و انتظار می رود این میزان در سال 2024 به 18 درصد افزایش یابد.

از سال 1828 که اولین خودروی برقی جهان در مجارستان تولید شد تا دهه آخر قرن هجدهم که این خودرو به صورت تجاری در آمریکا تولید شد و در این مسیر تا به امروز شاهد تغییرات و چالش های زیادی بوده ایم. از جمله عمر و ظرفیت باتری کوتاه، هزینه سوخت پایین، هزینه بالای خودروهای الکتریکی و عدم ذائقه مصرف کنندگان برای محصولات الکتریکی. اما بشریت امروز توانسته بر این چالش ها غلبه کند.

بسیاری از این چالش ها و عوامل محدود کننده در این مسیر به مسائل انگیزشی تبدیل می شوند. مانند کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت در جهان. بر همین اساس امروز تایید شده است که تولید خودروهای برقی به یک ضرورت تبدیل شده است. به نظر من راهی جز حرکت به سمت پذیرش فناوری وجود ندارد.

بخوانید:  دلایل کم شدن روغن موتور + احیاء کننده سرامیکی برای حل مشکل روغن سوزی

اما مخالفان و موافقان این صنعت در داخل و خارج از کشور نظرات خود را دارند. یکی از مخالفان خارجی این خودروها معتقد است از آنجایی که 12 درصد از جمعیت جهان به برق دسترسی ندارند، این خودروها نمی توانند به طور گسترده در جهان گسترش پیدا کنند. عدم تعادل انرژی در کشور یکی از دلایل مخالفت کارشناسان داخلی است که معتقدند به دلیل عدم تولید برق در کشور، خودروهای برقی ما باعث عدم تعادل بیشتر خواهند شد.

از سوی دیگر در زمینه کاهش آلودگی هوا نیز معتقدند تولید برق با همین موانع مواجه است و به طور کلی نمی توان با استفاده از خودروهای برقی آلودگی هوا را کاهش داد. اما به نظر من باید در تعریف آلودگی تجدید نظر کنیم. به نظر من؛ آلودگی یعنی قرار دادن چیزی در جایی که نباید باشد.

نکته قابل توجه در این زمینه راندمان خروجی موتور است که اگر در موتورسیکلت به این موضوع نگاه کنیم این راندمان 6 درصد است در حالی که در یک نیروگاه این بازده به 45 درصد می رسد و در این صورت آلودگی آزاد می شود. از جانب. شهرها تا نیروگاه ها، به این ترتیب هوای شهر از کیفیت بالاتری برخوردار می شود.

علاوه بر این، با توجه به تغییرات ساختاری این خودروها نسبت به خودروهای احتراقی، عمر برخی از قطعات به چندین برابر افزایش می یابد و از سوی دیگر مصرف برخی قطعات و محصولات در خودروسازی کشور حذف می شود. . یا کاهش یافته است.

به عنوان مثال لنت ترمز که بیشتر در خودروهای احتراق داخلی استفاده می شود، کمترین سایش را در این محصولات خواهند داشت. تغییرات عمده ای در ورق های بدنه این خودروها ایجاد خواهد شد و برای طراحی این محصولات باید به تولید ورق های آلومینیومی بدنه خودرو توجه ویژه ای شود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250011/%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B7-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D8%AA%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B3-%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%98-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88