– افزایش سقف اعتبار خودروسازان. راهکاری موقت برای عبور از بحران نقدینگی

اگرچه افزایش سقف اعتباری ایران خودرو و سایپا راهکاری موقتی برای عبور از بحران نقدینگی در ماه‌های پایانی سال و جبران کمبود نقدینگی کوتاه‌مدت خودروسازان است، اما در نهایت منجر به افزایش بدهی و زیان‌دهی خودروسازان خواهد شد. خودروسازان

با تصویب شورای پول و اعتبار و درخواست وزیر صمت برای افزایش سقف اعتباری ایران خودرو و سایپا، نقدینگی لازم در اختیار این خودروسازان قرار گرفت.

خودروسازان با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال با افزایش هزینه های مالی و کمبود نقدینگی به دلیل پرداخت حقوق و پاداش به کارگران و همچنین مطالبات قطعه سازان و تصویب امور مالی و اعتباری مواجه هستند. شورای افزایش سقف اعتبار دو خودروساز بزرگ نیز در همین راستا بود.

مشکل نقدینگی خودروسازان باید ریشه ای حل شود چرا که بنگاه های اقتصادی باید درآمد خود را صرف رشد تولید کنند در غیر این صورت با وجود قیمت گذاری دستوری و هزینه های بالا، خودروسازان همچنان با مشکل نقدینگی مواجه خواهند بود.

خودروسازان مانند سال های گذشته مجاز بودند 20 تا 30 درصد محصولات خود را به قیمت حاشیه بازار بفروشند و در صورت تصویب این مصوبه برای سال جاری وارد نقدینگی خودروسازان و سود دلالان می شود. دوره تولید شده است

فروش مازاد محصولات توسط خودروسازان در بازار معیار مناسبی برای تنظیم بازار خودرو بود، متاسفانه مسئولان دولتی از فروش خودرو در بازار هراس دارند زیرا معتقدند با این تصمیم قیمت خودرو در بازار افزایش می یابد. در حالی که با تعیین قیمت خودرو توسط بازار، خودروهایی که اختلاف قیمت زیادی با قیمت بازار دارند، با قیمتی بین قیمت کارخانه و حاشیه بازار به دست مصرف کننده واقعی می رسند زیرا خودروساز مجبور به کاهش قیمت است. قیمت محصول آن به دلیل کمبود مشتری و تقاضای کاذب نیز از بین خواهد رفت.در بازار خودرو.

بخوانید:  روزنامه دنیای خودرو – شماره ۲۱۶۱

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248269/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B3%D9%82%D9%81-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%A8%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86