اقتصاد و صنعت ایران در گرو هماهنگی دو وزیر است!

یکی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

در سال های اخیر چند وزیر به تیم اقتصادی دولت پیوسته اند. می توان گفت در دولت سیزدهم کمترین توافق بین وزارتخانه های حراست و اقتصاد وجود داشت و وزیر حراست چندین بار از مخالفت با نظرات خود در سایر وزارتخانه ها گلایه کرد. اما بررسی وزرای بهداشت و اقتصاد در دولت پزشکی نشان می دهد که در بسیاری از مقوله های اقتصادی اتفاق نظر دارند. شاید مهم ترین اتفاق نظری که دو وزیر پیشنهادی در برنامه های خود بر آن تاکید کرده اند، موضوع لغو قیمت گذاری دستوری باشد.

توافق وزیر صنعت، معدن و تجارت با وزیر اقتصاد بر سر لغو قیمت گذاری دستوری می تواند تاثیرات مهم و گسترده ای برای صنعت و اقتصاد خودروی ایران داشته باشد.

توافق دو وزیر بر موضوع مهم لغو قیمت گذاری دستوری در تمامی صنایع به ویژه خودروسازی ضروری است. اختلاف وزرا در این دو بخش، واردات خودرو را با چالش مواجه کرده و با وجود تصویب قانونی در مجلس، روند واردات به خوبی پیش نمی رود. اما چرا باید قیمت را افزایش داد و چرا باید وزرای اقتصاد و صنعت در این مورد به توافق برسند؟

حذف قیمت گذاری دستورالعمل به این معناست که قیمت خودرو بر اساس عرضه و تقاضای بازار تعیین می شود. این وضعیت می تواند منجر به افزایش رقابت در صنعت خودرو شود. خودروسازان داخلی به دلیل قیمت های اجباری متحمل ضرر شدند و بازار از کنترل و نظارت خارج شد. با حذف قیمت گذاری اجباری، خودروسازان مجبور خواهند شد با بهبود کیفیت و کاهش هزینه ها، خود را در برابر رقابت پذیری بالا حفظ کنند. این امر می تواند منجر به افزایش کیفیت خودروهای تولیدی، نوآوری و ورود فناوری های جدید به بازار شود.

بخوانید:  اصغر خسروشاهی رئیس انجمن قطعه سازان کشور شد

قیمت گذاری اجباری در بسیاری از موارد باعث ایجاد بازار سیاه و فساد می شود. با حذف این سیاست، قیمت‌ها شفاف‌تر و منصفانه‌تر می‌شوند و دیگر انگیزه‌ای برای واسطه‌گری و بهره‌برداری از اختلاف قیمت‌ها وجود نخواهد داشت. این می تواند به کاهش فساد در صنعت خودرو و بهبود اعتماد عمومی کمک کند.

در آخرین ثبت نام ایران خودرو بیش از 3 میلیون متقاضی برای خرید خودرو وجود داشت. بدون بررسی و تحقیق می توان تایید کرد که بخش بزرگی از این سه میلیون خودرو صرفا برای کسب سود ثبت نام شده اند. حذف قیمت گذاری میزان دلالی در بازار خودرو را کاهش می دهد و سیل سرمایه های سرگردان را به جایی هدایت می کند که مولد باشد.

همکاری وزرای صلح و اقتصاد در این مقوله غیر از تکرار شیوه های غلط گذشته کاملا ضروری است. مسلم است که وزیر اقتصاد می خواهد بورس را احیا کند و وزیر حراست هم می خواهد از مشکلات خودرو خلاص شود. بدون لغو قیمت گذاری دستوری و حذف سود حاصل از خرید خودرو از کارخانه، این حجم هنگفت وارد بازار سرمایه که این روزها در بدترین حالت خود به سر می برد، نخواهد شد.

علاوه بر این، یکی از مشکلات اصلی خودروسازان در سال‌های اخیر، فروش محصولات با قیمت‌های کمتر از قیمت تمام شده به دلیل قیمت‌گذاری اجباری بوده است.

این وضعیت باعث شده است که بسیاری از شرکت های خودروسازی ضرر کرده و با مشکلات مالی جدی مواجه شوند. با حذف قیمت گذاری اجباری، خودروسازان می توانند محصولات خود را بر اساس هزینه های واقعی تولید و شرایط بازار قیمت گذاری کنند که این امر باعث بهبود وضعیت مالی آنها و افزایش سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه می شود.

بخوانید:  آیا امکان کاهش قیمت خودرو وجود دارد؟

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250576/%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D9%88-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%88-%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D9%88-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1