بحث مشکلات واردات کامیون بار دیگر بر سر زبان ها افتاده است. به نظر می رسد موانع پاکسازی و شماره گذاری این خودروها به طور کامل از جاده محو نشوند. مشکل اصلی ترخیص این بار هزینه هایی است که شرکت های حمل و نقل و رانندگان با آن دست و پنجه نرم می کنند که روند ترخیص این خودروها را کند کرده است. در همین راستا بسیاری از رانندگان و مالکان از عملکرد شرکت های پایاپای ابراز نارضایتی کردند. به همین دلیل ماه گذشته گمرک کشور از لغو هزینه های مربوط به خدمات پس از فروش این خودروها خبر داد. اگرچه لغو این خدمات گام مهمی در جهت واردات کامیون های وارداتی خواهد بود، اما همچنان هزینه های زیادی در این فرآیند وجود دارد. کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند حذف برخی عوامل می تواند منجر به مدیریت این هزینه و تسریع در واردات این خودروها و در نتیجه روند نوسازی شود.
رویه های گمرکی حیاتی
یکی از هزینه هایی که از ابتدا در نحوه واردات کامیون های فرسوده بحث برانگیز شده است، هزینه مربوط به خدمات پس از فروش این خودروها است. این مبلغ شامل بخش بزرگی از نرخ واردات این خودروها در روزهای ابتدایی بود و همیشه این گونه بود که خریداران و واردکنندگان در ازای این هزینه ها خدمات خاصی دریافت نمی کردند.
گمرک ماه گذشته در اقدامی قاطع، پرداخت حق سرویس کامیون های وارداتی را لغو کرد. این اقدام یکی از موانع اصلی ترخیص کامیون های وارداتی از گمرک را برطرف کرده و هزینه های متصدیان این حوزه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. پیش از این صاحبان کامیون های وارداتی برای ترخیص کامیون خود از گمرک باید مبلغی به نام «هزینه خدمات پس از فروش» را به شرکت های خدماتی پرداخت می کردند. این در حالی بود که عملا هیچ سرویسی به این کامیون ها ارائه نمی شد و این هزینه ها چیزی جز هزینه اضافی در مسیر ترخیص کامیون در نظر گرفته نمی شد.
گامی موثر برای کاهش هزینه های اضافی
رئیس انجمن کامیون داران کشور معتقد است لغو تعرفه خدمات پس از فروش این کامیون ها گامی موثر در کاهش هزینه های اضافی شرکت های حمل و نقل و رانندگان خواهد بود.
فیروز خدایی در این زمینه گفت: در سال های اخیر با آغاز روند واردات، رانندگان و فعالان حوزه حمل و نقل زمینی نارضایتی خود را از گرانی خدمات پس از فروش کامیون های وارداتی اعلام کرده و خواستار لغو واردات شدند. هزینه های اضافی واردات کامیون. بنابراین با اتخاذ این تصمیم از سوی گمرک و لغو عوارض خدمات پس از فروش کامیون های وارداتی، بخشی از هزینه های اضافی شرکت های حمل و نقل و رانندگان نیز کاهش می یابد.
300 میلیون تومان پول داد!
اگرچه ارائه خدمات پس از فروش برای هر کامیون وارداتی بسیار مهم و حیاتی است، اما تناقضاتی که در این راستا وجود داشت عملاً پرداخت این هزینه ها برای دریافت خدمات را بی فایده کرد.
همانطور که بارها خریداران و واردکنندگان کامیونهای فرسوده وارداتی اشاره کردهاند، خدمات پس از فروش این خودروها در کشور مهیا نبود و این افراد صرفاً مجبور به پرداخت هزینه بیشتری برای واردات بودند.
رئیس انجمن رانندگان کامیون در ایران در این خصوص اظهار داشت: زمانی که نمایندگی خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی که موظف به ارائه خدمات و تامین قطعات یدکی است، با پرداخت هزینه به رانندگان کامیون خدمات ارائه نمی دهد. تا سقف 300 میلیون تومان نیازی به اعمال هزینه اضافی نیست.
گردش میلیاردی برای خدماتی که وجود ندارد
از آنجایی که گفته می شد هزینه خدمات پس از فروش که سهم زیادی در قیمت نهایی کامیون های وارداتی داشته و هزینه بالایی را به خریداران و واردکنندگان تحمیل می کند، بی فایده بوده و خدمات خاصی برای این خودروها در نظر گرفته نشده است، سود نهایی حاصل می شود. از این باید در جیب هر که بود دیده می شود؟ با توجه به اینکه شرکت های واردکننده این هزینه ها را دریافت کرده اند، به نظر می رسد این شرکت ها در این سال ها سود قابل توجهی داشته اند. به گفته رئیس اتحادیه سراسری رانندگان کامیون در ایران؛ اگر میانگین هزینه خدمات پس از فروش 50 هزار کامیون وارداتی به کشور را 200 میلیون تومان در نظر بگیریم، طی سال های گذشته مبلغ بسیار زیادی به شرکت های واردکننده و شبکه نمایندگی ها داده شده است. یعنی از همین محاسبه ساده می توان نتیجه گرفت که به ازای هر 50 هزار دستگاه، حدود 10 هزار میلیارد تومان حجم معاملات مالی ایجاد می شد و آن هم برای خدماتی که ظاهراً وجود نداشتند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250458/%D8%B4%D8%B1%D8%B7-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D8%B4%D8%AF