این آسیب عمدتاً ناشی از تغییرات اقلیمی و فعالیت های انسانی مانند جنگل زدایی، قطع درختان برای به دست آوردن زغال، دامپروری سنتی و ... است که اثرات منفی بر تعادل طبیعت داشته است. اهمیت حفظ محیط زیست و چالش های پیش روی آن، این موضوع را به یکی از دغدغه های اصلی انسان تبدیل کرده است. در همین راستا، خودروسازی آرن پارس و برند لامار که پیش از این به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود فعالیت های مربوط به حفاظت از میرال و هیرکانی را انجام می دادند، از پروژه زاگرس به عنوان حوزه جدیدی از مسئولیت اجتماعی خود حمایت می کنند.
پشتیبانی برند هیرکانی و زاگرس لاماری
العماری اجرای طرح حفاظت از جنگل های میرال و هیرکانیان را از سال 1402 آغاز کرد. این طرح شامل ارتقای ظرفیت عملیاتی دستیاران محیط زیست، افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت حفاظت از این گونه های در معرض خطر و زیستگاه آنها، جلب مشارکت مردم در فعالیت های حفاظت از محیط زیست است. و ایجاد انگیزه در نسل جوان برای حفظ محیط زیست.
بخشی دیگر از طرح این شرکت برای حفاظت از محیط زیست به پروژه زاگرس اضافه می شود. طرح زاگرس توسط سازمان مردم نهاد «ایفا» با حمایت برخی فعالان اقتصادی و صنعتی آغاز شد و العماری نیز به عنوان یکی از حامیان اصلی در این طرح مشارکت داشت. این پروژه کاهش تعارضات جامعه محلی با اکوسیستم زاگرس با حمایت از ایجاد شغل و معیشت جایگزین یا به اختصار «پروژه زاگوروس» نام دارد. هدف از اجرای این طرح حفظ، احیاء، توسعه و بهینه سازی منابع طبیعی تجدیدپذیر در مناطق حاشیه ای جنگل های زاگرس است.
امیر الصرافی مدیر بازاریابی برند لاماری با تاکید بر اهمیت حفظ محیط زیست و لزوم اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از انقراض گونه های جانوری و گیاهی در کشور گفت: آرن پارس موتور و برند لاماری تاثیر مثبتی دارند. در مورد محیط زیست که یکی از ارکان اساسی این برند است در پروژه زاگرس شرکت کردم اگر اقدامی نکنیم، ضرر خواهیم کرد وی افزود: محیط زیست و گونه های گیاهی و جانوری ما به تدریج در حال آسیب است، بنابراین بر عهده ماست تا در حد توان خود اقدامات لازم را برای حفظ منابع طبیعی کشورمان انجام دهیم.
مدیر بازاریابی العماری همچنین به اقدامات قبلی این برند در زمینه حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: یک سال پیش با همکاری یک سازمان مردم نهاد به نام گلونی اقداماتی را برای حفظ جنگل های میرال و هیرکانی آغاز کردیم پروژه های حفاظت و احیای جنگل ها، تجهیز نگهبانان آهو ایرانی، کاشت بذر و نهال محلی هیرکانی، افزایش آگاهی از طریق تولید و انتشار محتوای هدفمند، برگزاری اردوهای آموزشی و ارائه راهکارهای عملی برای حفظ جنگل های ایران به ویژه جنگل های زاگرس و هیرکانی و حفظ آن. تنوع بخشی در این حوزه ها فعالیت های برند اللاماری را در این حوزه توسعه دادیم و اگرچه این اقدامات در مقیاس کوچک بود، اما سعی کردیم گام های هدفمند و موثری در این زمینه برداریم.
الصرافی افزود: اکنون به لطف فرصت خوبی که توسط سازمان غیردولتی IFA فراهم شده است، IFA توانسته بازیگران بزرگ اقتصادی مانند دیجی کالا، اسنپ، نستله، درسا، علی بابا، بیماه را گرد هم آورد. البرز، بانک صادرات و سایر برندها و فرصتی برای همکاری در حمایت از طرح حفاظت از منابع طبیعی در زاگرس، برند لاماره نیز مفتخر است که در زمره حامیان این طرح ارزشمند باشد.
هدف پروژه زاگرس چیست؟
مدیر بازاریابی لاماری در توضیح این همکاری گفت: هدف از پروژه زاگرس حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی تجدیدپذیر در حاشیه جنگل های زاگرس با سرمایه گذاری در کسب وکارهای محلی پایدار، حمایت از ایجاد یا توسعه جایگزین است فرصت های شغلی و آموزش جامعه محلی، این طرح به منظور کمک به کارآفرینی و توسعه پایدار در این مناطق و جلوگیری از تخریب بیشتر جنگل های زاگرس طراحی شده است.
وی با اشاره به دو عامل مهم دیگر در پروژه زاگرس گفت: در این زمینه حمایت های اولیه از شرکت ها آغاز شد اما در مرحله بعد این افراد هستند که حتی می توانند نقش مهمی در این پروژه ها داشته باشند در وهله اول، نقش ما و سایر برندهای مطرحی که در این طرح شرکت کردند، اطلاع رسانی به مردم، مخاطبان و مشتریانمان است، بنابراین اولین قدم این است که آنها را از اهمیت حفاظت از محیط زیست آگاه کنیم. به ویژه اکوسیستم زاگرس.
الصرافی در خاتمه گفت: این نظر به وضوح اهمیت همکاری همه جانبه را نشان می دهد، زیرا شرکت ها و اعضای جامعه باید برای حفظ منابع طبیعی و گونه های زیستی در همین رویکرد تلاش کنند تا گسترش یابد این فرهنگ، تلاش می کند تا با جلب حمایت مردمی، پروژه های زیست محیطی را به یک جنبش اجتماعی تبدیل کند.