با توجه به اینکه هنوز فرآیندها و نحوه اجرای مقررات واردات خودرو از سوی عموم مردم مشخص نشده است، بانک مرکزی روز یکشنبه به صراحت اعلام کرد که منبع ارز این خودروها هنوز مشخص نیست و تمامی خرید و فروش ها کارت های ملی که برای واردات خودروهای فرسوده ساخته می شوند، قانونی نبوده و عواقب زیان باری برای خریدار کارت ملی خواهد داشت.
این احتمال وجود دارد که خریدار نتواند در قبال پولی که پرداخت کرده است از امتیاز قرطملی استفاده کند زیرا نحوه اعمال کنترل ها بر ترخیص خودروهای وارداتی همچنان نامشخص و حاوی ابهامات زیادی است که مهمترین آن چگونگی بانک مرکزی ارز را تامین می کند.
ممکن است هنگام تعیین منبع تامین ارز و ارائه دستورالعمل های لازم به صورت جدید و شفاف سازی جزئیات، شرایط خاصی برای واردات در نظر گرفته شود و بر این اساس ممکن است واردات شامل همه افراد نباشد یک حساب در خارج از کشور
در پاسخ به اینکه آیا انجمن واردکنندگان خودرو کارت ملی را راهکار مفیدی برای واردات می داند یا خیر، باید بگویم که اتحادیه همواره با سازوکارهایی که ایجاد رانت می کند مخالف است و اگر خرید و فروش برای این منظور انجام شود، موافق نیستیم. و آن را برای بازار آزاد مضر می دانند و دیدیم که اگر روال واردات خودرو ادامه پیدا کند به طور منطقی و طبیعی بازار رقابتی شده و نیازی به واردات خودروهای فرسوده نخواهد بود و قانونگذار نیز در این باره تصمیم گرفته است. به صراحت اعلام شد که هدف از واردات خودروهای فرسوده تنظیم بازار است. ادامه واردات خودروهای جدید حباب قیمتی را که اکنون وجود دارد از بین خواهد برد.
بخشی از رکود کنونی به این دلیل است که مردم انتظار دارند خودروهای بیشتر و ارزان تری وارد بازار شود، اما تحقق این انتظار و عرضه خودروهای وارداتی بیشتر به میزان ارز تخصیصی به آن و اینکه ارزی بستگی دارد. عرضه می شود، عرضه و تقاضا متعادل می شود.
17 دوره وارداتی که تاکنون صورت گرفته در تعادل بخشیدن به بازار این خودروهای وارداتی در روزهای ابتدایی دارای حباب های میلیاردی بوده اند، اما اکنون به جایی رسیده اند که قیمت برخی از این خودروها در بازار افزایش یافته است. برابر با قیمت شرکت واردکننده است که نشان می دهد به تعادل عرضه و تقاضا نزدیک شده ایم.