خصوصی سازی صنعت خودرو گامی ارزشمند است و دولت باید به جای دخالت در حوزه تولید، بهره برداری و مدیریت در حوزه نظارت فعالیت کند. موانع و چالش هایی بر سر راه خصوصی سازی صنعت خودرو کشور وجود دارد. متاسفانه کشور ما تجربه خوبی در زمینه خصوصی سازی ندارد و تجربه خصوصی سازی شرکت هایی مانند نامروک، ارج، تولیپریس، کند دزفول، هیپکو نیشکر هفتپه و غیره باعث عدم تمایل به خصوصی سازی خودروسازان شده است. .
ورود خریداران ناآگاهی که انتظاراتی دارند و میخواهند از رانتهای موجود بنگاههای دولتی منتفع شوند و بدین ترتیب تبدیل به گروهی از خریداران و مدیران موقتی میشوند که بحران صنعت خودرو را افزایش میدهند.
بسیار مهم است که بدانیم اولین قدم برای خصوصی سازی صنعت خودرو چیست. مدیران باید اختیار کنترل تعداد کارکنان و یا حتی فروش سایت های اضافی را داشته باشند و شرایط لازم را برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و انتقال دانش و فناوری که دولت در اختیار بخش خصوصی قرار می دهد فراهم کند.
برای حرکت به سمت خصوصی سازی خودروسازان نیازمند جذب سرمایه گذاری خارجی هستیم. صنایع خودروسازی ما بسیار قدیمی هستند و نیاز به جذب سرمایه زیادی دارند تا بتوانند آخرین دانش فنی را به دست آورند و از طرفی باید بتوانند با برندهای خودروسازی دنیا ارتباط و تبادل دانش داشته باشند، اما این این اتفاق نمی افتد به طوری که حتی در زمینه واردات خودرویی که می خواهیم محصولی از آن بخریم با تردید برخورد می کنند و حتی بسیاری از کشورها حاضر نیستند در زمینه واردات نیز با ما ارتباط داشته باشند. که در زمینه انتقال دانش و فناوری تکیه کنیم.
نکته مهم دیگری که در بحث خصوصی سازی خودروسازان باید به آن اشاره کرد این است که اگر مجموعه ای خصوصی شود، مدیران آن باید بدانند که باید تاوان اشتباهات خود را در مدیریت و تصمیم گیری بپردازند، چرا که وقتی مدیری جرات می کند و می گیرد کسی که مسئولیت چنین گروهی را بر عهده می گیرد، بر عهده اوست و تاوان خطا و سهل انگاری خود را می دهد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250328/%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA