وی ایجاد پردیس علم و فناوری را نزدیکترین راهحل برای تحقق این فرآیند و اکوسیستم دانست و افزود: «ما بهصورت جدی پیگیر تصویب مجوز این پردیس خواهیم بود.»
پیشرفتهای چشمگیر ایرانخودرو در فناوری خودروهای الکتریکی
در همین راستا، علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو نیز در جریان بازدیدی که اردیبهشتماه امسال از شرکت جتکو داشت، با تاکید بر تبدیل این شرکت به کانون اصلی توسعه خودروهای برقی در کشور، گفت: «ایرانخودرو و صنعت خودرو کشور از منظر فنی، تواناییهای بسیاری دارند و جتکو در کنار پردیس علموفناوری میتواند به دستاوردهای چشمگیری در خودروسازی کشور دست یابد.»
تبدیل جتکو به کانون اصلی توسعه خودروهای برقی
اجرای ۵۳ پروژه دانشبنیان در جتکو
وی همچنین با اشاره به خودکفایی برق و الکترونیک و توسعه اِلِمانهای برق و الکترونیک، گفت: «پنج درصد منابع و پروژههای شرکت جتکو مصروف این مساله است.»
وی با تاکید بر اهمیت خودروهای الکتریکی در کاهش آلایندگیهای محیطی در کشور و با توجه به پیشرفتهای چشمگیر گروه صنعتی ایرانخودرو در این فناوری، اظهار کرد: «در پی آن هستیم که پروژه کلان برنامهریزی جامع خودروهای برقی در سطح کشور با نگاه ملی و با گسترهای شامل محیط زیست، اقتصاد، فرهنگ عمومی و قوانین ملی در شورای عالی عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) مطرح و مصوب شود.»
حسن محمدقاسمی، مدیرعامل شرکت جتکو نیز در این بازدید ضمن تشریح دستاوردهای شرکت جتکو، آمادگی این شرکت و گروه صنعتی ایرانخودرو را برای حمایت از تاسیس پردیس علم و فناوری خودرو اعلام کرد و گروه صنعتی ایرانخودرو را با توجه به پیشرفتها و ظرفیتهای منحصربهفرد آن در حوزه طراحی و توسعه، مستعد راهبری مسیر فناوری و دانش صنعت خودرو در جامعه علم و فناوری کشور دانست.
محمدقاسمی با اشاره به نوع پروژههایی که در این مجموعه انجام میشود، یادآور شد: «مجموعا ۶۵ درصد پروژههایی که در شرکت جتکو به سرانجام میرسد، پروژههای کلان و راهبردی است. حدود ۱۵ درصد از پروژهها، خدمات طراحی و توسعه و پروژههای ریز و درشتی است که برای واحدهای مختلف گروه صنعتی ایرانخودرو انجام میدهیم. در حوزه تجهیزات تست و اتوماسیون، ۱۵درصد منابع شرکت جتکو صرف ساخت تجهیزات و دستگاههای خطوط ایرانخودرو میشود.»
مدیرعامل جتکو با بیان اینکه این شرکت در سه حوزه تخصصی برق، الکترونیک و کنترل، خودروهای برقی و هوشمندسازی و حوزه محاسبات مهندسی و پلتفرم مکانیکی خودرو را بهعنوان حوزههای محوری پیگیری کرده است و پروژههای متعددی را در این راستا پیاده میکند، خاطرنشان کرد: «درمجموع تاکنون حدود ۵۳ پروژه دانشبنیان و فناورانه در مجموعه جتکو انجام شده و تعداد قابل توجهی پروژه در آستانه آغاز و شکلگیری است.»
وی با بیان اینکه سال گذشته نمونه نیمهصنعتی خودرو تارا برقی را تحویل دادیم و پس از انجام تستهای مرتبط، پروژه در ایرانخودرو خاتمه یافت، گفت: «به لحاظ کیفیت و ایمنی، این خودرو بسیار قابل توجه است و تلاش کردیم تا تمام قیود طراحی یک محصول قابل استفاده برای مشتری عام را در این خودرو لحاظ کنیم. این خودرو به لحاظ کیفیت ظاهری و توان موتور و سایر ویژگیهایی که برای یک خودرو برقی مورد انتظار است، شاخص و قابل توجه بوده و یک مسیر روشن را در حوزه خودروهای برقی در کشور و در گروه صنعتی ایرانخودرو گشوده است.»
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245415/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B3-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D8%B3-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%88%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF
رضاییفر با اشاره به پیشرفتهای فناورانهای که در گروه صنعتی ایرانخودرو حاصل شده است، اعلام کرد: «لازم است پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانشبنیان در این فضا و ساختار به شکل مناسبی مشارکت داده شوند و امکان استفاده از ظرفیتهای تخصصی کشور در رفع مسایل اصلی صنعت خودرو فراهم شود.»
رضاییفر اضافه کرد: «در این طرح، ابعاد مختلف فناوری و محصولات خودروهای الکتریکی در کشور در تولید و کاربری بررسی شده و نقشه راه جامعی برای بازیگران مختلف در حوزه ترسیم خواهد شد.»
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بازدید از دستاوردها و ظرفیتهای شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوریهای خودرو (جتکو) از تاسیس پردیس علم و فناوری خودرو در این شرکت زیرمجموعه گروه صنعتی ایرانخودرو خبر داد. امید رضاییفر در این بازدید، از محصولات و فناوریهای توسعه دادهشده در شرکت جتکو ازجمله خودرو الکتریکی و ماژولهای داخلیسازیشده آن، قطعات و اجزای الکترونیکی، مواد پیشرفته خطوط تولید خودرو، تجهیزات تست و آزمون و نمونه فناوریهای مرتبط با خودروهای هوشمند و سایر محصولات توسعه دادهشده در شرکت جتکو بازدید کرد.
وی افزود: «به لحاظ آماری، ۵۵ درصد پروژههایی که در جتکو جاری است، در حوزههای برق، الکترونیک و کنترل است و مجموعا حدود ۳۰درصد از منابع و پروژههایی که در جتکو در حال جریان است مرتبط با حوزه خودروهای برقی و هوشمند و ۱۵ درصد نیز مرتبط با حوزههای CAE، مکانیک و مواد است.»
وی در حاشیه این بازدید اظهار کرد: «درحالحاضر اولویت اصلی ایجاد یک نظام مدون طرح و توزیع مسایل صنعت خودرو در شبکه دانش و فناوری کشور است.»
قاسمی با بیان اینکه یکی از مهمترین فعالیتهای شرکت جتکو که درحالحاضر یک فعالیت راهبردی و بسیار مهم محسوب میشود، حوزه خودروهای برقی است، بیان کرد: «این پروژه با خودرو تارای برقی آغاز شد و این پروژه، جزو پروژههای فناورانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت قرار گرفت و در شورای امنیت ملی به عنوان پروژه کلان مصوب شد و در ایرانخودرو نیز مورد حمایت قرار گرفت.»
معاون وزیر علوم ادامه داد: «با ایجاد این پردیس در شرکت جتکو، امکان طرح مسایل دانش و فناوری صنعت خودرو بهصورت اصولی و مدیریتشده و ایجاد راهحلهای بهینه برای مسایل در شبکه دانش و فناوری کشور فراهم خواهد شد.»
خودروهای برقی؛ مهمترین فعالیت حال حاضر جتکو