خرید اتوبوس از چینی ها که یکی از اقدامات برجسته شهرداری کلانشهر از سال گذشته بود، سرانجام پس از تصویب و مخالفت های مکرر به پایان رسید و چندی پیش اولین محموله این اتوبوس ها وارد تهران شد. . اما این موضوع باعث نشد مخالفان این طرح از آن حمایت کنند و یا جذب آن شوند. بسیاری از این مخالفان همچنان به دنبال احقاق حق تولیدکنندگان داخلی هستند و معتقدند شهرداری قبل از خرید از خودروسازان داخلی باید سهم قابل توجهی از سفارش اتوبوس را به خودروسازان داخلی اختصاص می داد. چندی پیش معاون شهردار تهران در خصوص ادامه روند واردات اتوبوس از چین توضیحاتی ارائه کرد. محسن هرمزی در این زمینه اظهار داشت: هفته گذشته 129 دستگاه اتوبوس از بندرعباس بارگیری شد و مابقی اتوبوس ها نیز در هفته جاری تخلیه می شوند.
اتوبوس های چینی از کجا وارد تهران شدند؟
پس از اینکه سرانجام بخش کوچکی از اتوبوس های خریداری شده از چین وارد تهران شد، معاون شهردار تهران اکنون با اشاره به خرید این اتوبوس ها از حرکت 129 اتوبوس برقی جدید به پایتخت در روزهای آینده خبر داده است.
محسن هرمزی گفت: 10 اتوبوس جدید وارد تهران شد و 129 اتوبوس در بندرعباس بارگیری شد و در هفته جاری بقیه اتوبوس ها نیز به مقصد تهران ترخیص می شوند. معاون شهردار تهران ضمن اعلام خبر تخلیه دو دستگاه ضد رتروویروسی گفت: معتقدم این دو دستگاه نیز در روزهای آینده وارد تهران می شود، زیرا این دو دستگاه کالای ترافیکی هستند و تمهیدات ویژه ای برای حمل و نقل دارند. جمع آوری مسافران از این دو دستگاه از بهمن ماه آغاز می شود.
سهم داخلی از عرضه ناوگان؛ فروش 2 هزار و نگهداری 600 اتوبوس
اگرچه قرارداد شهرداری با چین در خصوص تامین بخشی از اتوبوس های مورد نیاز شهر تهران به نوعی تکمیل شده است، اما جنبه اقدام شهرداری که مربوط به عدم تمرکز بر تولید داخلی بود، همچنان با این موضوع همراه است. اعتراضات زیادی این در حالی است که شهرداری و برخی دیگر از سازمان های موافق واردات اتوبوس از چین از دستور خرید اتوبوس از خودروسازان داخلی خبر دادند و از حمایت شهرداری تهران از تولید داخلی و پیگیری طرح های وارداتی خبر دادند.
پیش از این سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به اینکه اتوبوس از شرکت های داخلی نیز خریداری می شود، اعلام کرده بود: «تا پایان سال تعداد اتوبوس های داخلی خریداری شده به حدود 1800 دستگاه خواهد رسید».
این در حالی است که پیش از این رئیس شورای اسلامی شهر تهران به مشارکت خودروسازان داخلی در تامین 2000 دستگاه اتوبوس مورد نیاز و تعمیر 600 اتوبوس فرسوده اشاره کرده بود.
مهدی شمران گفت: قرارداد ساخت 2000 اتوبوس داخلی با 3 شرکت خودروسازی داخلی منعقد شده که روند ساخت و تحویل آنها به تدریج در حال پیگیری است. وی همچنین در خصوص تعمیر اتوبوس های ناوگان اتوبوسرانی تهران اظهار داشت: تعمیر بیش از 600 دستگاه اتوبوس به اتمام رسیده و مشغول خدمات رسانی به شهروندان است و این روند تعمیر در ناوگان اتوبوسرانی تهران ادامه دارد.
قرارداد 400 اتوبوس دو کابین در حال پیگیری است
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در آخرین اظهارات خود درباره جزئیات بهره برداری از 400 دستگاه اتوبوس جدید گفت: قرارداد خرید 400 دستگاه اتوبوس دوکابین در حال انعقاد و پیگیری ها در حال انجام است. در این راستا انجام شد.»
سید محمد اغمری نیز گفت: تکمیل این قرارداد منوط به تامین منابع مالی است و در صورت وجود این منابع مشکلی برای تحویل وجود ندارد.
یکی از اعضای کمیته حمل و نقل و حمل و نقل عمرانی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: مسائل گمرکی نیز باید پیگیری شود و همکاری دولت و وزارت کشور جلب شود و به نظر می رسد اگر همه رویه ها به درستی اجرا شود همه چیز خوب خواهد شد." این اتفاق می افتد و این اتوبوس ها به زودی وارد کشور می شوند».
وی ادامه داد: اما از آنجایی که هنوز تشریفات تکمیل نشده است نمی توانیم تاریخ مشخصی را برای واردات آن اعلام کنیم. وی افزود: تولیدکننده خارجی مشکلی برای تامین این اتوبوس ها ندارد و باید تمهیدات لازم را برای این امر انجام دهیم.
هر ماه 100 اتوبوس به حمل و نقل عمومی اضافه می شود
سخنگوی شهرداری تهران همچنین درباره وضعیت توسعه ناوگان حمل و نقل مسافر تهران گفت: هر ماه 100 اتوبوس به چرخه حمل و نقل عمومی اضافه می شود.
عبدالمطهر محمد خانی افزود: اتفاقات خوبی در زمینه بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی رخ داده و حمل و نقل عمومی در این سه سال توسعه یافته است.
وی در خصوص خرید از خودروسازان داخلی نیز گفت: در خرید اتوبوس از شرکت های تولیدی داخلی نسبت به قبل رکورد زده ایم و ماهیانه 80 تا 100 اتوبوس وارد خطوط می شود.