واردات اتوبوس اعم از برقی یا گازوئیلی موضوعی است که با توافقات و مخالفت های زیادی همراه بوده و مستقیماً تولیدات داخلی در هر دو بخش را هدف قرار داده است. چرا که ارز تخصیص یافته برای واردات می تواند به تولید داخلی کمک کند و شرکت های اتوبوس سازی کشور را از شرایط فعلی نجات دهد. اما به نظر می رسد تمرکز مسئولان بر واردات اتوبوس باشد. حال معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ورود اتوبوس های برقی چینی به کشور خبر داد و اعلام کرد 30 دستگاه اتوبوس در مرحله حمل و بارگیری هستند و مابقی نیز به زودی وارد کشور می شوند. این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود ظرفیت تولید سالانه 1000 اتوبوس برقی در کشور وجود دارد و بزرگترین خودروساز کشور از خط تولید اتوبوس برقی نیز رونمایی کرد.
اولین محموله اتوبوس برقی چینی در راه ایران است
یک سالی است که شهرداری تهران برای تامین نیاز خود تصمیم به واردات اتوبوس های دیزلی و برقی از چین گرفته است و اخبار حاکی از آن است که برخی از این اتوبوس ها در اواسط مهرماه امسال وارد کشور می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری در این خصوص از تخلیه و بارگیری 30 دستگاه اتوبوس برقی وارداتی خبر داد. محسن هرمزی درباره ورود اتوبوس های چینی به کشور گفت: 110 دستگاه اتوبوس برقی به سمت گمرکات کشور در راه هستند که 30 دستگاه از آنها بارگیری و حمل شده و مابقی نیز طی هفته جاری بارگیری می شوند.
وی در پایان توضیح داد: بعید است که این اتوبوس ها در اول مهر ماه آینده وارد شوند و حدود 25 روز طول می کشد تا به تهران برسند.
خرید از خارجی ها با وجود راه اندازی خط تولید اتوبوس برقی در کشور
شهرداری کلانشهر واردات اتوبوس از چین را تایید و اجرا کرد در حالی که بسیاری از سازمان ها و تولیدکنندگان با این طرح مخالف بودند. از جمله اینکه خودروسازان داخلی چندین بار اعلام کرده اند که در صورت سفارش و تخصیص زمان مناسب، اتوبوس های مورد نیاز شهرداری تهران و شهرستان ها را تحویل خواهند داد. اما در نهایت شهرداری تصمیم گرفت خودروسازان داخلی با ظرفیت خالی به فعالیت خود ادامه دهند اما ارز کشور به جیب سازندگان چینی برود.
در سال 1400، یک تولید کننده محلی برای اولین بار نمونه ای از اتوبوس های برقی خود را به نمایش گذاشت، اما در آن زمان به نظر می رسید شهرداری ها هیچ برنامه ای برای خرید اتوبوس های برقی ندارند. متعاقباً ایران خودرودیزل به عنوان بزرگترین تولیدکننده تجاری کشور خط تولید اتوبوس برقی خود را راه اندازی و رونمایی کرد.
کاهش ارزش پول با حمایت دولت از تولیدکنندگان برق داخلی
از سوی دیگر حمایت از تولید اتوبوس های برقی در کشور می تواند منجر به کاهش چشمگیر ارز شود، امری که امروزه با توجه به کمبود ارز در کشور، راه را برای بسیاری از صنایع و بخش بزرگی باز می کند. کمبود ارز در کشور قابل حل است و باعث خروج صنایع از وضعیت فعلی می شود. اخیرا یکی از تولیدکنندگان اتوبوس برقی که با همکاری یکی از دانشگاه های کشور موفق به تولید اتوبوس برقی شده است، اعلام کرده است که ساخت این اتوبوس ها باعث کاهش حدود 40 درصدی هزینه های ارزی می شود.
البته مزیت تولید بومی اتوبوس های برقی به همین جا ختم نمی شود، تولید بومی این اتوبوس ها علاوه بر کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده های زیست محیطی باعث کاهش چشمگیر هزینه های تولید در مقایسه با مدل های دیزلی می شود.
به گفته کارشناسان این صنعت، بیش از 60 درصد هزینه اتوبوس های برقی ناشی از نیروی محرکه الکتریکی آنها است و مابقی مربوط به شاسی و اتاق است. بنابراین اگر دولت، وزارت امنیت و سایر سازمانها از تولیدکنندگان داخلی حمایت کرده و تولید نیروی محرکه این خودروها را در داخل توسعه دهند و قطعاً با کمک گرفتن از شرکتهایی که در سالهای اخیر اتاق اتوبوس را ساخته و طراحی کردهاند، صنعت نیازی به واردات نخواهد داشت و به راحتی می تواند نرخ ارز را در این بخش به طور گسترده کاهش دهد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250677/%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%88%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86