بررسی بازار خودرو در مهرماه نشان می دهد که با وجود روند افزایشی نرخ ارز، قیمت خودرو تاثیر چندانی نداشته است. به طوری که پس از فروردین ماه سال جاری که خودرو به سقف قیمتی خود رسید، بازار حساب آن را از ارز جدا کرد.
بررسی بازار خودرو در اولین ماه پاییز نشان می دهد که با وجود روند افزایشی نرخ ارز، بازار خودرو تاثیر چندانی نداشته است. به نظر می رسد پس از فروردین ماه سال جاری که خودرو به سقف قیمت رسید، خودرو از بورس خارج شد.
دنیای تخاص در راستای سنجش بازار خودرو قیمت 22 خودروی داخلی، مونتاژی و وارداتی را از ابتدای مهرماه تا آخرین روز زیر ذره بین قرار داد. بر این اساس، قیمت محصولات داخلی نوسانات بیشتری را تجربه کرد و در مدت مذکور متوسط رشد قیمتی 21 میلیون تومانی معادل 3.2 درصد را به ثبت رساند.
از سوی دیگر خودروهای مونتاژی نیز در این مدت به طور متوسط 13.3 میلیون تومان افزایش قیمت را ثبت کردند. قیمت محصولات وارداتی از ابتدای مهرماه تقریبا ثابت بوده است. البته اکثر آنها رشد قیمت یا کاهش قیمت را ثبت کردند اما مسیر مشابهی را طی نکردند بنابراین میانگین تغییرات آنها قابل توجه نیست.
بررسی این اعداد نشان می دهد که برخلاف آنچه در گذشته اتفاق می افتاد، نوسانات نرخ ارز دیگر التهاب شدیدی را در بازار خودرو ایجاد نمی کند. این در حالی است که در گذشته بازار خودرو همواره پایبندی و وفاداری خود را به نوسانات بازار ارز نشان داده است. اما اکنون به نظر می رسد که این روند تا حدودی مختل شده است. آخرین باری که قیمت خودرو به صورت ارزی افزایش یافت فروردین ماه سال جاری بود که پس از عملیات صادق 1 بازار خودرو به اوج قیمت خود رسید و قیمت انواع خودرو در بازار افزایش زیادی داشت. اما عملکرد وادصادق 2 و حواشی منطقه ای پس از اتفاقات مهرماه هر چند بازار ارز را کاملاً خراب کرد (به طوری که قیمت دلار در بازار آزاد از 59 هزار و 200 تومان در ابتدای مهر به 67 رسید. در روز گذشته هزار و 500 تومان و رشد 8300 تومانی و 14 درصدی را تجربه کرد، اما این امر با توجه به کمبود عرضه حتی در خودروسازان در مهر و تولید خودرو نیز همراه بود کاهش در این ماه
دلیل اصلی عدم رشد قیمت قابل توجه در بازار خودرو را می توان رکود حاکم بر این بازار دانست. به عبارت دیگر، با توجه به بی ثباتی حاکم بر بازار خودروی کشور در چند ماه گذشته و افزایش یا کاهش قیمت خودرو هر چند روز یکبار، به نظر می رسد دیگر هیچ اطمینانی در مورد شرایط خرید و فروش حاکم وجود ندارد. ماشین ها
در واقع خریداران و فروشندگان خودرو سعی دارند تا زمانی که ثبات به بازار بازگردد، فعالیت کمتری در بازار داشته باشند. علاوه بر این، بازیگران بازار خودرو منتظر بی ثباتی سیاسی منطقه هستند تا مشخص شود و سپس خودرو بخرند یا بفروشند.
سرمایه گذاران نیز ترجیح می دهند به جای بازار خودرو به سمت سایر بازارهای سرمایه بروند تا ریسک کمتری را متحمل شوند. علاوه بر این، سود بازار خودرو در مهرماه کمتر از سود تضمینی بدون ریسک بوده است، بنابراین انگیزه چندانی برای سرمایه گذاری در این بازار وجود ندارد.
نوسانات بازار خودرو
در میان انواع خودروهایی که مورد بررسی قرار میدهیم، بیشترین رشد قیمت مربوط به تولیدات داخلی است، در حالی که رشد نرخ ارز باید باعث شود تا قیمت محصولات وارداتی بیشتر از سایرین نوسان داشته باشد. بنابراین می توان گفت این افزایش و کاهش محدود قیمت خودرو متاثر از رشد نرخ ارز نبوده است.
در میان خودروهای داخلی که قیمت آنها به طور میانگین 21 میلیون تومان معادل 3.2 درصد افزایش یافت، بیشترین افزایش قیمت مربوط به خودروی شاهین جباری است که ابتدای مهرماه گذشته اما دیروز 705 میلیون تومان خرید و فروش شد. قیمت 740 میلیون تومان با 35 میلیون تومان افزایش معادل 4.9 درصد را به ثبت رساند. قیمت دستگاه خالی اتوماتیک نیز 35 میلیون تومان معادل 3.7 درصد افزایش یافت و قیمت آن از 940 میلیون تومان در مدت مذکور به 975 میلیون تومان رسید.
رانا پلاس و سمند سورن دو محصول خودروی داخلی مورد بررسی بودند که قیمت آنها در بازه زمانی مذکور افزایش چشمگیری داشته است. فروش راناپلاس از 620 میلیون تومان در بازه زمانی اول مهر تا آخرین روز به 645 میلیون تومان رسید و رشد قیمتی 25 میلیون تومانی و 4 درصدی را به دست آورد. سمند سورن که در ابتدای پاییز 705 میلیون تومان خرید و فروش می شد، دیروز قیمت آن با 25 میلیون تومان معادل 3.5 درصد افزایش به 730 میلیون تومان رسید.
تنها یک خودروی داخلی در مدت مذکور با کاهش قیمت محدود مواجه شد. قیمت دناپلاس توربو در بازه زمانی اول مهر تا دوم آبان 5 میلیون تومان معادل نیم درصد کاهش یافت. این خودرو که در اولین روز پاییز 940 میلیون تومان قیمت داشت روز گذشته 935 میلیون تومان معامله شد.
خودروهای مونتاژی در مدت مذکور 13.3 میلیون تومان معادل یک درصد افزایش قیمت به ثبت رساندند.
در میان خودروهای کلکسیونی مورد بررسی، بیشترین رشد قیمت مربوط به دیگنیتی پرایم است. این محصول که قیمت آن در اول مهرماه به یک میلیارد و 760 میلیون تومان رسید، روز گذشته با قیمت 40 میلیون تومان و 2.2 درصد در ماه گذشته یک میلیارد و 800 میلیون تومان خرید و فروش شد. قیمت وفاداری هفت نفره در همین بازه زمانی از یک میلیارد و 830 میلیون تومان به یک میلیارد و 850 میلیون تومان افزایش یافت. بنابراین قیمت این محصول در مدت مذکور 20 میلیون تومان معادل 1.1 درصد افزایش یافت.
قیمت ام وی ام X22 در هفتمین ماه سال 15 میلیون تومان و 1.7 درصد افزایش یافت. قیمت این خودرو در بازه زمانی اول مهر تا دوم آبان از 885 میلیون تومان به 900 میلیون تومان افزایش یافت. از سوی دیگر، لاماری اما و فینیکس تیگو 7 هیچ تغییر قیمتی را طی یک ماه گذشته ثبت نکردند.
اما خودروهای وارداتی در موقعیت منحصر به فردی قرار داشتند. حقیقت این است که نوسانات آن افزایش یا کاهش منطقی را به دنبال نداشته است. برخی از آنها افزایش قیمت و برخی دیگر کاهش قیمت داشتند. بنابراین تغییر قیمت قابل توجهی در میانگین خارجی های مورد بررسی وجود ندارد.
به عنوان مثال تویوتا کرولا 2024 که قیمت آن در ابتدای ماه دو میلیارد و 790 میلیون تومان بود، دیروز به قیمت دو میلیارد و 700 میلیون تومان خرید و فروش شد و قیمت آن 90 میلیون تومان معادل 90 میلیون تومان کاهش یافت. 100 میلیون تومان. 3.2 درصد از سوی دیگر، کیا سلتوس 2023 نیز با افزایش قیمت از سه میلیارد و 260 میلیون تومان به سه میلیارد و 350 میلیون تومان در بازه زمانی مذکور، قیمت 90 میلیون تومانی را به همراه داشت. یا 2.7 درصد. .
قیمت کیا سراتو 2023 نیز بدون تغییر در قیمت چهار میلیارد و 150 میلیون تومان باقی ماند. چانگان CS35 تیپ 2 2023 نیز 20 میلیون تومان کاهش قیمت داشت و قیمت آن به یک میلیارد و 500 میلیون تومان رسید. از سوی دیگر دانگ فنگ شاین مکس 2023 با افزایش 10 میلیون تومانی قیمت نسبت به ابتدای مهرماه 1.680 میلیارد تومان معامله شد.
منبع: https://car.ir/news/29200-car-and-currency-separate-ways