پس از اصلاح قیمت فروش کارخانه خودروسازی داخلی در روزهای پایانی آبان ماه گذشته، بازار خودرو 3 روز طوفانی و گرمی را سپری کرد که ناشی از شوک تغییر قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا بود. . اما پس از این افزایش عظیم ناشی از هرج و مرج سه روزه، بازار اولین افت خود را در روز اول آذرماه شاهد بود. اما از اینجا لیست قیمت کارخانه ابتدا بر اساس قیمت پایه (بدون احتساب هزینه های اضافی شامل مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، هزینه شماره گذاری و …) اعلام می شود و سپس نوبت به اعلام قیمت نهایی در روز سوم و چهارم می رسد. از آذرماه، باز هم متاثر از این موضوع، روندی افزایشی را دنبال کرده است. روندی که از 14 آذرماه گذشته به دلیل اعلام برنامه 14 گانه دولت برای واردات خودرو متوقف شد، به یکباره با وجود سر و صدای غرفه داران، شور و شوق خریداران خودرو را کاهش داد. به این ترتیب کاهش قیمت ها ادامه یافت و از 14 آذر تا پایان هفته گذشته شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار بودیم.
حداکثر همسویی محصولات سایپا با روند نزولی بازار
همانطور که گفته شد کاهش نسبی قیمت ها در پی شوک بازنگری قیمت خودروسازان و اعلام چهاردهمین برنامه واردات خودرو از سوی دولت، بار دیگر بازار را آرام کرده است. از طرفی چون فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار کاهش یافت، انگیزه دلالان در بازار خودرو نیز کاهش یافت. این آرامش بیشتر در محصولات گروه خودروسازی سایپا مشهود است. محصولات سایپا کمترین نرخ همراهی با روند صعودی قیمت را در روزهای گرم بازار و بیشترین نرخ همسویی با روند نزولی بازار را از روز دوشنبه هفته گذشته به دست آوردند.
انعطاف ناپذیری بازار به سمت صعود
یکی از دلایل کاهش قیمت خودرو در بازار با وجود رشد اولیه پس از اصلاح قیمت کارخانه، نبود حرکت همراه با روند صعودی است. زیرا مردم دیگر توانایی خرید خودروهای صفر کیلومتر و با قیمت های بالاتر را ندارند. بنابراین با تمام ساخت و سازهایی که در سه روز اول پس از گرانی شرکتی صورت گرفت، شور و شوق خریداران خودرو فروکش کرده و بر خلاف معمول، جهش قیمت ها با بیم تداوم این روند، مردم را به سمت بازار خودرو کشانده است. . . این بار هیچکس حوصله و توان مالی این جهش را نداشت. از سوی دیگر، حداکثر افزایش قیمت خودرو در کارخانه حدود 241 میلیون تومان (در مورد دناپلاس اتومات ایران خودرو) بوده که حداکثر افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار کمتر از 100 میلیون بوده است. تومان. به این ترتیب فاصله قیمت کارخانه با قیمت بازار محصولات ایران خودرو و سایپا تا حد زیادی کاهش یافته و به این ترتیب انگیزه حضور تجار در بازار کاهش یافته است.
حتی برخی دلالان که به دلیل حرص و طمع برای افزایش قیمت شروع به خرید خودرو از بازار آزاد کرده بودند، با شروع رکود بازار، سریعاً خودروهای خود را تبلیغ کردند تا حداقل ضرر نکنند. این افزایش اطلاعیه های فروش در نمایشگاه ها و پلتفرم های الکترونیکی باعث شد که عرضه از تقاضا پیشی بگیرد و قیمت های بازار کاهش یابد.
ادامه کاهش قیمت ها در بازار
به نظر می رسد پس از اتفاقاتی که اخیرا در بازار افتاده است، باید منتظر ادامه کاهش قیمت ها نیز باشیم، زیرا تمایل به خرید کاهش یافته و فروشندگان به سرعت با کاهش قیمت ها موافقت کرده اند تا ضرر کمتری را متحمل شوند. در نتیجه این کاهش قیمت، قیمت شاهین پلاس که قیمت آن در بازار به یک میلیارد و 165 میلیون تومان رسید، روز پنجشنبه هفته گذشته با 26 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 139 میلیون تومان رسید. بنابراین، اکثر کارشناسان بازار خودرو پیشنهاد میکنند که خریداران واقعی برای خرید خودرو از طرحهای فروش خودروسازان از جمله گروه سایپا تا روزهای آینده پس از تثبیت قیمتها منتظر بمانند. یا بازار آزاد.
عرضه محصولات گروه خودروسازی سایپا در آذرماه
گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد؛ گروه خودروسازی سایپا بر اساس برنامه مدون برای عرضه محصولات تولیدی و در راستای امکان ثبت نام مشتریان جدید و همچنین ساماندهی بازار، فروش محصولات خود را از هفته دوم آذرماه از طریق سامانه فروش آنلاین آغاز خواهد کرد. به آدرس سایت: saipa.iranecar.com. به گزارش گروه خودروسازی سایپا، التهاب در بازار گذرا و متاثر از رفتارهای هیجانی است و مسلم است که این گروه تا پایان سال جاری فروش و پیش فروش فوق العاده ای از انواع محصولات خواهند داشت تا بتوانند بازار را تنظیم کند. .
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/251985/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D8%AF