خودروهای داخلی در روز گذشته رشد قیمت یک تا ۱۱ میلیون تومانی را تجربه کردند. جایی که سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون تومان افزایش ۶۱۶ میلیون تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون تومان افزایش ۷۷۸ میلیون تومان، کارون (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون تومان افزایش ۷۸۲ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۹ میلیون تومان افزایش ۶۹۷ میلیون تومان برچسب قیمت خوردند.
از طرفی به گفته برخی کارشناسان این تازه شروع ریزش قیمت هاست. کارشناسان معتقدند با واردات خودرو به کشور و ورود این دست از خودروها به بازار، شاهد افت بهای انواع خودرو خارجی به شکل صددرصدی خواهیم بود و تا پایان سال قیمت خودرو رشد محسوسی نخواهد داشت. از فروردین ماه سال جاری که قیمت خودرو کاهشی شد، این وضعیت تاکنون کم و بیش ادامه داشته است. اگرچه باید گفت مصرف کننده در بازار خودرو حضور چندانی ندارد و ای بسا
بازار خودرو در نخستین روز هفته رشد قیمت مدل های داخلی و چینی را تجربه کرد که البته دلیل مشخصی نداشت. این مساله سبب سردی معاملات در این بازار در گرم ترین روزهای سال شده و در پی این شوک شاهد رکود شدید در خرید و فروش خودروهای داخلی هستیم.
با توجه به این آمار، میانگین قیمتی خودروهای واردشده به کشور در سه ماه ابتدایی امسال بالغ بر ۲۳ هزار و ۲۰۰ دلار بوده است. این درحالی است که برای واردات خودرو به کشور، سقف ۲۰ هزاردلاری در نظر گرفته شده بود. بنابراین وقتی میانگین قیمت خودروهای واردشده به کشور از ۲۰ هزاردلار فراتر رفته است، مشخص می شود که در بین خودروهای واردشده در بهار امسال، برخی مدل ها سقف قیمتی مورد نظر را رعایت نکرده اند که این مساله می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.
همچنین مدل های خارجی افت بهای ۵۰ میلیون تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون تومان کاهش به ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون تومان کاهش به ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون تومان کاهش به ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسید.
در بازار آزاد خودروهای خارجی، همچنان شاهد ریزش بهای ادامه داری هستیم. جایی که با وجود افزایش قیمت خودروهای داخلی و چینی، مدل های خارجی پریمیوم و لوکس افت بها را تجربه کردند و روند بازار را تغییر دادند.
دراین میان بحث واردات خودرو همچنان با اما و اگرهایی مواجه است و همین امر به مبهم بودن سرنوشت آن دامن می زند. این درحالی است که یکی از کارشناسان صنعت و بازار خودرو روز گذشته به خبرنگار «دنیای خودرو» گفت: «درحالی که قرار بود در سه ماه نخست امسال ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود، جدیدترین آمار گمرک نشان می دهد در بهار امسال حتی یک درصد این برنامه نیز محقق نشده است.»
بر این اساس قیمت خودروهای چینی نیز به تقلید از مدل های داخلی، روند صعودی به خود گرفت و تا ۴۰ میلیون تومان نیز پیش رفت. این درحالی بود که خودروهای خارجی پریمیوم و لوکس همچنان به روند کاهشی خود در بازار ادامه دادند تا مشخص شود مردم همچنان به واردات خودرو امیدوارند.
همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افت بهای ۱۰۰ میلیون تومانی بودیم. جایی که لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۱۰۰ میلیون تومان کاهش ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و ولوو XC۹۰ با ۱۰۰ میلیون تومان کاهش ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ارزش گذاری شدند.