بازار لوازم یدکی با واردات خودروهای دست دوم داغ می شود

روز گذشته دولت چهاردهم کشور شرایط و ضوابط واردات انواع خودروهای سواری برقی و بنزینی (هیبریدی) نو و کارکرده کمتر از پنج سال را اعلام کرد. طبق مقررات اعلام شده، خودرو هنگام ورود به کشور باید کمتر از پنج سال سن داشته باشد و مسافت کارکرد آن کمتر از 80 هزار کیلومتر باشد. برخی کارشناسان معتقدند؛ بازنگری این آیین نامه که در روزهای پایانی دولت سیزدهم ابلاغ شد به معنای جدی شدن موضوع ورود خودروهای فرسوده به کشور است که بازار لوازم یدکی را داغ و شلوغ می کند.

در همین زمینه، مصطفی هنری، فعال و کارشناس صنعت قطعات یدکی، در بخش دوم گفت و گو با «دنیای خودرو» به تاثیرات اعمال این آیین نامه بر بازار لوازم یدکی پرداخته است. وی همچنین به بررسی اثرات تحریم ها بر صنعت قطعات و لوازم یدکی خودرو پرداخت. به گفته وی، در حال حاضر تولیدکنندگان مجبور به استفاده از فناوری های قدیمی هستند که در بسیاری از موارد کارایی و کیفیت لازم را ندارند.

این وضعیت به وضوح کیفیت نهایی محصولات و همچنین رضایت مشتری را تحت تاثیر قرار می دهد. عدم اطمینان بازار و حاشیه سود کمتر به دلیل تحریم ها، سرمایه گذاران را از سرمایه گذاری در پروژه های تحقیق و توسعه باز می دارد و این می تواند منجر به کاهش نوآوری و ناتوانی در رقابت با محصولات خارجی شود.

در دولت های گذشته با هر جهش قیمتی در بازار خودرو، موضوع آزادسازی واردات خودروهای فرسوده همواره مطرح می شد و در نهایت هیچ گاه اجرایی نشد، به نظر شما صدور مجوز واردات خودروهای فرسوده چه تبعاتی دارد خودروهایی که آیین نامه جدیدی برای آن ها تنظیم شده است و تاثیر آن بر بازار قطعات یدکی چیست؟

واردات خودروهای دست دوم می تواند منجر به عرضه بیش از حد خودرو در بازار و در نتیجه کاهش قیمت ها شود. این موضوع می تواند به نفع خریداران باشد و دسترسی به خودرو را آسان تر کند. با ورود خودروهای فرسوده به بازار، رقابت بین تولیدکنندگان و واردکنندگان داخلی افزایش می یابد.

این رقابت می تواند باعث ارتقای کیفیت محصولات داخلی و کاهش قیمت شود. با ورود خودروهای دست دوم، تقاضا برای قطعات یدکی این خودروها افزایش می یابد. این امر می تواند منجر به رشد بازار قطعات یدکی و افزایش فرصت های شغلی در این زمینه شود. واردات خودروهای مختلف می تواند به تنوع قطعات یدکی در بازار کمک کند و این تنوع می تواند باعث بهبود کیفیت و کاهش قیمت قطعات یدکی شود. یکی از چالش های اصلی واردات خودروهای دست دوم کیفیت آنهاست.

بخوانید:  آلفارومئو چگونه ماشینی است - اخبار خودرو

اگر خودروها از کیفیت پایینی برخوردار باشند، ممکن است هزینه های نگهداری افزایش یابد و این امر بر بازار قطعات یدکی تاثیر منفی خواهد گذاشت. تهیه قطعات برای خودروهای وارداتی دشوار است، به خصوص اگر از برندهای کمتر شناخته شده باشند.

این موضوع می تواند هزینه های تعمیر را افزایش داده و بر رضایت مشتری تأثیر منفی بگذارد. از سوی دیگر، واردات خودروهای فرسوده خارجی می تواند منجر به کاهش فروش خودروهای داخلی شود که به نوبه خود می تواند بر فعالیت تولیدکنندگان داخلی تأثیر منفی بگذارد. فروش کمتر همچنین می تواند منجر به سرمایه گذاری کمتر در تحقیق و توسعه و کیفیت پایین محصولات داخلی شود. طبیعتا برخی تولیدکنندگان داخلی می توانند از این فرصت استفاده کرده و با ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی خودروهای وارداتی، بازار جدیدی برای خود ایجاد کنند.

چگونه می توان استانداردهای کیفی در صنعت قطعات یدکی و قطعات یدکی را بهبود بخشید و کنترل آنها را تقویت کرد؟

برای بهبود استانداردهای کیفی و افزایش نظارت، استفاده از استانداردهای بین المللی مانند ISO 9001 و ISO/TS 16949 می تواند به عنوان راه حلی موثر پیشنهاد شود. این استانداردها به تولیدکنندگان کمک می کند تا عملیات خود را بهبود بخشند و به نیازهای مشتری پاسخ دهند. ایجاد کمیته های مستقل برای نظارت بر رعایت استانداردها و ارائه بازخورد به تولیدکنندگان می تواند به افزایش شفافیت و پاسخگویی در صنعت کمک کند.

این کمیته‌ها می‌توانند شامل نمایندگانی از دولت، صنعت و دانشگاه باشند و با تولیدکنندگان برای شناسایی نقاط قوت و ضعف در فرآیندهای تولید همکاری نزدیک داشته باشند. پیاده سازی سیستم های کنترل کیفیت در زمان واقعی و انجام بازرسی های منظم می تواند به شناسایی مشکلات قبل از تولید انبوه کمک کند.

بخوانید:  عدم تمدید گواهینامه چه مشکلاتی دارد؟

فناوری هایی مانند اینترنت اشیا (IoT) و کلان داده ها می توانند برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های با کیفیت بالا استفاده شوند. برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان در زمینه استانداردهای کیفیت و روش های بهبود می تواند به ارتقای فرهنگ کیفیت در سازمان کمک کند. کارکنان آموزش دیده می توانند نقش مهمی در شناسایی و حل مشکلات کیفیت داشته باشند و در نتیجه به بهبود مستمر فرآیندها و محصولات کمک کنند.

نقش نیروی کار ماهر در ارتقای کیفیت و افزایش بهره وری در صنعت قطعات و لوازم یدکی چیست؟

نیروی کار ماهر نقش حیاتی در بهبود کیفیت و افزایش بهره وری در صنعت قطعات و قطعات یدکی دارد. کارکنان ماهر می توانند از دانش و مهارت خود برای بهبود عملیات و همچنین کمک به شناسایی نقاط ضعف در فرآیندهای تولید و ارائه راه حل های بهبود استفاده کنند.

تجربه و تخصص یک نیروی کار ماهر می تواند به کاهش خطاها و عیوب در تولید کمک کند. این مشکل نه تنها باعث افزایش کیفیت محصولات می شود، بلکه می تواند هزینه های بازگشت کالا و تعمیرات را نیز کاهش دهد. نیروی کار ماهر به ایجاد محصولات با کیفیت بالا کمک می کند و در نتیجه رضایت مشتری را افزایش می دهد. این می تواند به افزایش وفاداری مشتری و بهبود تصویر برند کمک کند. نیروی کار ماهر نیز می تواند به ایجاد فرهنگ نوآوری در سازمان کمک کند. آنها می توانند ایده های جدیدی برای بهبود محصولات و فرآیندها ارائه دهند و به توسعه فناوری های جدید کمک کنند.

چگونه فرهنگ نوآوری را در میان تولیدکنندگان قطعات یدکی ترویج کنیم؟

برای پرورش فرهنگ نوآوری، باید با تشویق تبادل نظر به پرورش فرهنگ نوآوری کمک کرد تا فضایی برای تبادل ایده ها و نظرات بین کارکنان و تیم های کاری ایجاد شود. برگزاری جلسات منظم برای بحث درباره ایده های جدید می تواند به تشویق خلاقیت کمک کند.

برگزاری دوره های آموزشی برای بهبود مهارت های نوآوری و خلاقیت می تواند به کارکنان کمک کند تا مهارت های مورد نیاز برای تولید ایده های جدید را کسب کنند. این کارگاه ها می تواند شامل موضوعاتی مانند تفکر طراحی و نوآوری باز باشد.

بخوانید:  فروش پرچمدارهای لوکس جیلی در دو بازار هلند و سوئد

تشویق نوآوری با شناخت و پاداش دادن به ایده های موفق و نوآورانه می تواند انگیزه کارکنان را افزایش دهد. جوایز می تواند شامل پاداش های مالی، شناخت یا فرصت هایی برای پیشرفت شغلی باشد. تشکیل تیم های چند رشته ای برای کار بر روی پروژه های نوآورانه می تواند به تولید ایده های جدید کمک کند. این تیم ها می توانند شامل اعضایی از بخش های مختلف سازمان باشند که با یکدیگر برای توسعه راه حل های نوآورانه همکاری می کنند.

چالش های پیش روی مدیریت پسماند و پسماند در صنعت قطعه سازی و قطعات یدکی چیست و چگونه می توان آنها را مدیریت کرد؟

مدیریت پسماند و پسماند در صنعت قطعه سازی و قطعات یدکی با چالش های زیادی مواجه است. بسیاری از صنایع با کمبود زیرساخت های مناسب بازیافت و مدیریت زباله مواجه هستند. این مشکل می تواند میزان زباله را افزایش دهد و به محیط زیست آسیب برساند. مقررات ناکافی یا عدم شفافیت در مدیریت پسماند می تواند از بهبود فرآیند جلوگیری کند. تولیدکنندگان ممکن است در رعایت قوانین و مقررات مدیریت پسماند با چالش هایی مواجه شوند.

بسیاری از کارمندان ممکن است از روش های صحیح مدیریت پسماند آگاه نباشند. این مشکل می تواند منجر به تولید ضایعات بیشتر و استفاده نابهینه از منابع شود. ایجاد سیستم های جامع جمع آوری، بازیافت و مدیریت زباله می تواند به کاهش حجم زباله کمک کند.

این سیستم ها باید شامل برنامه های آموزشی کارکنان و فرآیندهای خاص مدیریت زباله باشد. استفاده از فناوری های جدید برای کاهش تولید زباله و بهبود فرآیندها می تواند به کاهش اثرات منفی بر محیط زیست کمک کند. این فناوری ها می توانند شامل سیستم های بازیافت پیشرفته و فرآیندهای تولید پایدار باشند.

به طور کلی بهبود کیفیت، افزایش بهره وری، ترویج فرهنگ نوآوری و مدیریت موثر پسماند و پسماند از جمله عواملی است که می تواند به رشد و توسعه پایدار صنعت قطعات یدکی و لوازم یدکی کمک کند. در این راستا، همکاری نزدیک دولت، صنعت و دانشگاه می تواند به راهکارهای موثر و پایدار منجر شود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/251940/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%DB%8C%D8%AF%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%BA-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF