پس از سالها شایعات و گمانهزنیها، تویوتا بالاخره تایید کرد که نام سلیکا باز خواهد گشت. این اعلامیه توسط شخص مورد اعتمادی مانند یوکی ناکاجیما، معاون اجرایی تویوتا، در یک رویداد عمومی مربوط به رالی ژاپن در استادیوم تویوتا اعلام شد. وقتی از آکیو تویودا رئیس تویوتا به طور مستقیم در مورد امکان تولید سلیکا جدید سوال شد، او به شوخی از این سوال طفره رفت و پاسخ را به ناکاجیما داد.
تایید محتاطانه
ناکاجیما در پاسخ به نشریه ژاپنی Best Car گفت: صادقانه بگویم، در حال حاضر هیچ نشانه ای از آن وجود ندارد. با این حال، بسیاری از افراد در این شرکت مشتاقانه منتظر Celica هستند. من مطمئن نیستم که گفتن این موضوع در یک انجمن عمومی اشکالی ندارد، اما ما روی سیلیکا کار می کنیم.
در حالی که بیانیه ناکاجیما به نظر نهایی می رسید، آکیو تویودا یک یادداشت احتیاطی اضافه کرد: “آیا همه چیز خوب است، تویوتا در حال ساخت یک Celica است، اما باور نکنید.”
صرف نظر از این، ناکاجیما دوباره میکروفون را گرفت: “آنها به ما نگفتند که چه زمانی منتشر می شود، بنابراین سال آینده ممکن است زمان خوبی باشد.” سلیکا از سال 1970 تا 2006 جزء اصلی خط تولید تویوتا بود و هفت نسل را در بر می گرفت.
با توجه به شایعات تایید نشده از ژاپن، این احتمال وجود دارد که مدل نسل هشتمی در سال 2025 در سالن خودرو توکیو ظاهر شود. با این حال، این احتمال وجود دارد که مرحله اول یک خودروی مفهومی باشد تا یک مدل نهایی. نسل اول سلیکا بر روی پلت فرم سدان کارینا ساخته شد و نام آن برگرفته از کلمه اسپانیایی “celestial” به معنای “آسمانی” است.
سلیکا مجهز به سیستم تعلیق مستقل در جلو و عقب، گیربکس دیفرانسیل عقب و یک سری موتورهای چهار سیلندر قابل اعتماد شامل 1.4 لیتر، 1.6 لیتر، 1.9 لیتر، 2.0 لیتر و 2.2 لیتر با گیربکس دستی بود. گیربکس چهار و پنج سرعته یا سه سرعته اتوماتیک.
اولین مدل های سلیکا در سال 1971 به اروپا صادر شد و یک سال بعد سلیکا GT جدید با موتور 1.6 لیتری با دو سوپاپ و دو کاربراتور در راس خانواده آن قرار گرفت. به عنوان پاسخ تویوتا به فورد موستانگ، سلیکا در بازار آمریکای شمالی نیز عرضه شد.
در سال 1973 تویوتا نسخه لیفت بک سلیکا را معرفی کرد و در سال 1976 این کوپه اسپرت به روز شد. آخرین نسل سلیکا بر روی پلت فرم تویوتا ام سی ساخته شد که با چندین مدل مانند کرولا، پریوس و رپتور مشترک بود.
در این نسل از تنوع خانواده سلیکا بسیار کاسته شد زیرا نسل هفتم تنها به صورت لیفت بک سه در و تنها با دو موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری تنفس طبیعی به فروش می رسید که موتور قدرتمندتر تنها 190 اسب بخار قدرت داشت. این نسل نیز تنها با دیفرانسیل جلو روانه بازار شد و خبری از نسخه چهار چرخ محرک با موتور توربوشارژر نبود.
گیربکس ها شامل مدل های پنج و شش سرعته دستی و همچنین گیربکس چهار سرعته اتوماتیک بودند. سرانجام پس از 36 سال و هفت نسل، سلیکا در 21 آوریل 2006 بدون هیچ جانشین مستقیمی خط تولید را ترک کرد. طبیعتاً Scion tC که در آمریکای شمالی و سایر بازارها مانند خاورمیانه، چین و آمریکای لاتین با نام تویوتا زلاس به فروش می رسید، به عقیده برخی، جانشین معنوی سلیکا است.
جلسات بیشتر
جالب اینجاست که تویوتا ممکن است چند هفته قبل از این رونمایی نکاتی در مورد بازگشت سلیکا منتشر کرده باشد. به عنوان بخشی از سری انیمه GRIP، تیزری با پنلی در پسزمینه منتشر شد که خط تولید خودروهای اسپرت آینده تویوتا را نشان میدهد. هیئت مدیره این شرکت شامل به روز رسانی های هیجان انگیزی است که شامل Supra MK6، Celica MK8، MR2 MK4، GR 86 MK3 و GR GT3 می شود. در رویداد استادیوم تویوتا، سلیکا تنها خودرویی نبود که جلب توجه می کرد.
یکی از مخاطبان در مورد نسل بعدی GR86 سؤال کرد، به ویژه اینکه آیا موتور جلو و دیفرانسیل عقب خود را حفظ می کند و احتمالاً یک موتور توربو شارژ خواهد داشت یا خیر.
کازویا اوشیما راننده تویوتا GR86 به طور مبهم پاسخ داد: “ما برای آینده این برند کار می کنیم.”
ناکاجیما، معاون ارشد این شرکت، فاش کرد که وقتی از آکیو تویودا در مورد موتور مورد علاقهاش سوال کرد، با نام بردن یک موتور بوکسر سوبارو و یک موتور چرخشی مزدا، رئیس ارشد را شگفتزده کرد.
این بیانیه نشان می دهد که مهندسان تویوتا سخت در حال کار بر روی توسعه یک پیشرانه جدید هستند و تویودا می گوید: “موریزو می خواهد این موضوع را پشت سر بگذارد.” تویوتا اخیرا شفافیت بیشتری در مورد استراتژی موتور آینده خود ارائه کرده است.
در اوایل سال جاری، این شرکت اعلام کرد که در حال توسعه موتورهای 1.5 لیتری و 2 لیتری است که برای کار با برق و سوخت های جایگزین طراحی شده اند. این ابتکار در چارچوب تلاش مشترک سوبارو و مزدا برای اطمینان از آینده موتورهای احتراق داخلی انجام می شود.
در همین حال، موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژر به عنوان رقیبی قدرتمند برای سلیکا جدید برجسته است. در مدلهای با کارایی بالا، انتظار میرود که قدرت فوقالعاده 400 اسب بخار (298 کیلووات / 406 اسب بخار) تولید کند.
با بازگشت Celica، احیای MR2 و به روز رسانی های مورد انتظار برای GR86 نزدیک تر خواهد شد. به نظر می رسد تویوتا مشتاق احیای روزهای شکوه خود در دنیای خودروهای اسپرت است. فقط امیدوار باشیم که این فقط تخیل ما نباشد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/251967/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%D8%B3%D9%84%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%D8%AF