اسفند سال 1400 بود که مرحوم سیزدهمین نخست وزیر در حضور ایران خودرو دستور آزادسازی واردات خودرو را صادر کرد. ابراهیم رئیسی در آن روز تصمیم 8 ماده ای را برای خودرو صادر کرد که از جمله مفاد آن آزادسازی واردات پس از حدود 4 سال بود. مشکلی است که محدودیت منابع ارزی و مناسب بودن تخصیص ارز به سایر کالاهای اساسی با آن مواجه است. به همین دلیل حدود دو ماه و نیم پس از صدور تصمیم نهایی شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص آزادسازی واردات، حدود 4 ماه طول کشید تا وزارت امنیت مقررات مربوط به واردات خودرو را ابلاغ و ابلاغ کند.
در آغاز سال 1401 هجری قمری و بنا به وعده مقامات سابق در وزارت امنیت، قرار بود تا پایان سال 1401 هجری قمری حدود 100000 دستگاه خودرو وارد کشور شود. این وزارتخانه همچنین وعده داد که در سه ماهه اول سال 1402 هجری شمسی، 100 هزار خودرو دیگر مهمان کشور شوند. اما امروز طبق آمار و با وجود گذشت بیش از دو سال و نیم از تصویب آزادسازی واردات خودرو، روند واردات خودرو به کندی پیش می رود.
در واقع در سال 1401 که آزادسازی واردات خودرو اجرایی شد، حجم واردات بسیار محدود بود. اما این رقم در سال 1402 به بیش از 11 هزار دستگاه رسید. اما نکته جالب اینجاست که طبق آمار گمرک ایران در پنج ماهه اول سال 1403 بیش از میزان خودروهای وارد شده در کل سال 1402 وارد کشور شده است. موضوعی که وزیر صمت در دولت چهاردهم هم به آن اشاره کرد. حال در چنین شرایطی رئیس کل بانک مرکزی از اختصاص یک میلیارد دلار ارز به واردات خودرو (در سال جاری) خبر می دهد.
در سال اول آزادسازی واردات، اعلام شد که یک میلیارد دلار ارز به واردات اختصاص می یابد و طی یک سال 200 هزار خودرو (بر اساس مقررات واردات خودرو) وارد کشور می شود. در حالی که میلیارد دلار تخصیص نیافت و البته 200 هزار دستگاه وعده داده شده وارد کشور نشد.
آمارهای رسمی حاکی از آن است که از ابتدای سال 1401 هجری شمسی با از سرگیری واردات خودرو به کشور تا به امروز، کل ارز اختصاص یافته برای واردات خودرو به 650 میلیون دلار هم نمی رسد. مجموع خودروهای وارد شده به کشور در این مدت کمتر از 32 هزار دستگاه خودرو است. از این رو در چنین شرایطی که بانک مرکزی از تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو خبر می دهد، کارشناسان و فعالان بازار این اقدام را اخباری مستمر برای بازار خودرو می دانند.
البته به گفته کارشناسان بازار خودرو، شکی نیست که واردات خودرو از این پس سرعت بیشتری خواهد گرفت. چرا که اظهارات وزیر اقتصاد و اعلام اختصاص یک میلیارد دلار ارز برای واردات حکایت از قصد دولت برای حرکت سریعتر چرخ واردات خودرو دارد.
اما مشکل اینجاست که در دو سال گذشته علیرغم وعده خصوصی سازی ارز، خیلی از آن عملی نشده است. به همین دلیل شاید با تصمیم ارزی این دولت همچنان در خصوص اختصاص یک میلیارد دلار ارز به واردات و ایجاد رقابت در بازار خودرو تردید وجود داشته باشد.
کاهش قیمت 50 میلیون تومانی کیا K5 (2023)
در بازار خودروهای داخلی دیروز شاهد افزایش قیمت ها از 1 تا 8 میلیون تومان بودیم. تارا اتوماتیک V4 LX (1403) با 8 میلیون تومان افزایش به 950 میلیون تومان، تارا 5 دنده (85) (1403) با افزایش 7 میلیون تومانی به 752 میلیون تومان و کوییک اتوماتیک (سیاه و سفید) (1403) رسید. قیمت پارسال (شیر برقی) (1403) با 5 میلیون تومان افزایش به 678 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 2 (1401) 4 میلیون تومان افزایش یافت. به 587 میلیون تومان ELX (شیر برقی) (1403) با 3 میلیون تومان افزایش به 717 میلیون تومان رسید.
همچنین در بین خودروهای مونتاژی نیز شاهد کاهش قیمت از 5 تا 30 میلیون تومان بودیم. قیمت هایما S5 جدید (1403) با کاهش یک میلیارد و 420 میلیون تومانی 17 میلیون تومان و ژاک اس 5 نیو فیس (1403) با کاهش یک میلیارد و 560 تومانی 10 میلیون تومان برآورد شد. میلیون تومان و ارزش گوشی فینیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با پنج میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 885 میلیون تومان برآورد شد.
از سوی دیگر شاهد کاهش و افزایش 50 میلیون تومانی قیمت خودروهای وارداتی بودیم. کیا K5 (2023) با کاهش 3 میلیارد و 900 میلیون تومانی 50 میلیون تومان قیمت گذاری شد. از سوی دیگر ارزش هوندا وزل (2023) با 50 میلیون تومان افزایش به 4 میلیارد تومان رسید.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250815/%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C