بایدها و نبایدهای دولت چهاردهم

این روزنامه نگار اقتصادی در این باره نوشت:

نگاهی اجمالی به مواضع و وعده های تبلیغاتی رئیس جمهور منتخب مسعود مزکیان در مناظره های انتخاباتی مرتبط با صنعت خودرو نشان می دهد که وی منتقد مسیر فعلی این صنعت نیز بوده و انتقاد جدی به سیاست های جاری در این حوزه دارد. منطقه است، اما او نمی خواهد اصلاحات و تحولات اساسی در صنعت خودرو ایجاد کند، زیرا نیاز به مدیریت علمی و کمک های کارشناسی را می داند.

مدیکیان به خوبی می داند که زیان 250 هزار میلیارد تومانی فعلی خودروسازان ناشی از یک اصل اساسی است و آن حضور مستمر و جدایی ناپذیر دولت در صنعت خودرو و تضاد و تصمیم گیری بین بسیاری از سازمان ها و نهادهای دولتی در کشور. او او؛ این به عنوان مالکیت دولت بر صنعت خودرو کشور یا به عنوان نوعی مشارکت در سود و زیان تولید خودرو توسط دولت تلقی می شود.

به یک معنا، رئیس جمهور جدید تنها می تواند وضعیت فعلی صنعت خودرو را با گرفتن فرمان و ضربه زدن به ترمز حل کند، سپس او به وضوح انتخاب دیگری ندارد.

حال سوال اینجاست که دولت چهاردهم به ریاست مسعود مدجیان تا چه اندازه می تواند بحران 250 خودروساز ایرانی همتا را حل کند و به اقتصاد قیمت گذاری و کنترل در صنعت خودرو پایان دهد. ایران). دو رکن اصلی دخالت دولت در این صنعت) و اساساً با توجه به روند تحول دولت در ایران، این تصور است که با تغییر رئیس جمهور و تیم اجرایی دولت، هلدینگ در اقتصاد، قیمت گذاری و سیاست هم تمام می شود؟ آیا پیش بینی درست است یا خیر؟

بخوانید:  متقاضیان واردات کشنده مشمول پرداخت نقدی هرچه سریعتر نسبت به پرداخت وجه اقدام کنند

برای پاسخ به این سوال باید توجه داشت که دستیابی به اهداف اساسی مانند واردات خودروهای خارجی، افزایش تولید خودرو به بیش از یک و نیم میلیون دستگاه و در نهایت خصوصی سازی این صنعت به طور کامل در دسترس نیست. دستان «دستگاه دولت» اگرچه رئیس جمهور و وزرای اقتصاد قدرت دارند، اما آزادی عمل زیادی برای سیاست گذاری و ایجاد تغییرات ریز و درشت در نحوه خاص و قیمت گذاری محصولات و زنجیره تامین آنها دارند، اما بسیاری از آنها وجود دارد. عوامل دیگری که مانع از تغییرات و اصلاحات اساسی در این صنعت می شود.

به عنوان مثال، سهم شرکت ها از فروش خودرو نشان دهنده یک مانع بزرگ در برابر تغییرات اساسی در این زمینه است. سهمی که در برخی برآوردها به حدود 32 درصد قیمت فروش خودرو می رسد و شامل مواردی مانند مالیات بر دارایی، مالیات خودرو، تامین اجتماعی، گمرک، بیمه و سهم سایر نهادهای دولتی و عمومی است که حذف و تغییر آن ها یا غیرممکن یا در بهترین حالت با چالش هایی برای رئیس دولت وجود خواهد داشت. اما تجربه چند روز گذشته با حضور رئیس جمهور جدید و تاثیر این انتخابات بر اقتصاد حاکی از آن است که بازارها به دولت جدید چراغ سبز نشان داده اند. اتفاقی در بورس با رشد شاخص و دستیابی به اعداد رکورد برای برخی سهام پس از رکود طولانی مدت و در بازار ارز با سقوط دلار و تتر رخ داد و باید منتظر ماند و دید که این امر در صنعت خودرو نیز

فراموش نکنیم که رئیس جمهور جدید با تزریق امید، وعده ارتباط با کشورهای دیگر، بازگشت عقلانیت و اولویت دانش و تجربه بر رانت در اداره امور کشور روی کار آمد و امید است این امر محقق شود. مورد باشد کاهش مداخله دولت و خروج از پای اقتصادی در صنایع مختلف و همچنین خصوصی سازی صنعت خودرو موجب تحول اساسی و رشد اقتصادی کشور خواهد شد.

بخوانید:  بازدید وزیر صمت از سالن گروه خودروسازی سایپا

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249888/%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%87%D9%85