با بهترین های ژنو 2024 آشنا شوید!

به نظر می رسد این دوره از نمایشگاه خودرو ژنو بهترین فرصت برای رنو محسوب می شد. این خودروساز جدا از معرفی محصول این برند به عنوان خودروی سال، به ریشه های موفق خود یعنی رنو 5 برقی بازگشته و برند داچیا داستر را نیز به یک مدل پیکاپ تبدیل کرده و به اروپا بازگردانده است.

رنو سنیک ; بهترین ماشین سال

کراس اوور الکتریکی رنو Scenic با پشت سر گذاشتن بی ام و سری 5 و پژو 3008 به عنوان خودروی سال 2024 اروپا انتخاب شد. طی مراسمی در نمایشگاه ژنو، کراس اوور تمام الکتریکی رنو سینک به عنوان خودروی سال اروپا در سال 2024 معرفی شد.

با بهترین های ژنو 2024 آشنا شوید!

کراس اوور فرانسوی برای کسب این جایزه به شدت با BMW سری 5 رقابت کرد. هیئت داوران خودروی سال اروپا امسال متشکل از 58 عضو از 22 کشور مختلف، بیشترین امتیاز را به سینک اعطا کردند.

این رقابت با بیش از 50 خودروی جدید در بازار اروپا آغاز شد که از این میان هفت مدل به عنوان فینالیست انتخاب شدند.

سینک با 329 رای برنده شد. در حالی که رتبه پنجم با 308 امتیاز در جایگاه دوم قرار دارد. در مورد جایگاه های سوم و چهارم نیز پژو 3008 با 197 امتیاز و کیا EV9 با 190 امتیاز با اختلاف امتیاز زیادی نسبت به دو خودروی پیشرو تعلق گرفتند.

در تاریخ 61 ساله مسابقات خودروی سال اروپا، این هفتمین بار است که رنو این جایزه را کسب می کند. ولوو EX30 با 168 امتیاز، BYD Seal با 131 امتیاز و تویوتا C-HR با 127 امتیاز فینالیست های رقابت های امسال بودند.

مدیر ارشد فناوری گروه رنو با دریافت این جایزه گفت: در سال 2020 ما بسیار در قرمز بودیم و اکنون چند هفته پیش بهترین عملکرد مالی رنو را گزارش کردیم که این موفقیت مرهون تلاش و پشتکار تیم در چند سال گذشته، و این منجر به امید برای موفقیت بیشتر در آینده خواهد شد.

پس از تست های مختلف، داوران جایزه خودروی سال 2024 اروپا را به رنو سینک اهدا کردند. در طول این رویداد یک هفته ای، بیش از 50 خودروی جدید در شمال دانمارک در سپتامبر گذشته آزمایش شدند.

این تست علاوه بر تست های مختلف در فرودگاه شامل رانندگی در جاده های عمومی نیز می شد. از جمله تست های فرودگاهی تست معروف آهو است. جایی که خودروها باید تست اسلالوم را پشت سر بگذارند. گویی یک آهو ناگهان در جاده ظاهر شد و باید از برخورد با آن اجتناب می کردند. سیستم های پیشگیری از تصادف در خودروهای مدرن نیز در این تست ها تست می شوند.

Oroch به جای داچیا داستر

این روزها که نمایشگاه خودروی ژنو 2024 تلاش می کند تا شکوه سابق خود را بازیابد، تنها خودروسازان چینی و گروه رنو به نجات آن می آیند. اگرچه این تلاش ها کافی نیست، اما حداقل شاهد رونمایی از محصولات رنو، داچیا و جدیدترین مدل های چینی هستیم که سعی در ورود به بازار اروپا دارند. به عنوان مثال، رنو از مدل الکتریکی 5 E-Tech رونمایی کرد. در همان زمان داچیا نشان داد که چگونه جگر و نسل سوم داستر راه را برای دیگر مدل های این خانواده هموار کردند.

بخوانید:  ارابه های مرگ در جاده های ایران

با بهترین های ژنو 2024 آشنا شوید!

داچیا همچنین در بهار 2024 یک مدل هاچ بک الکتریکی را معرفی کرد که اکنون شبیه یک داستر کوچک است. با این حال، شاید زمان آن رسیده است که در مورد آینده و اینکه چگونه رنو می تواند از محبوبیت این برند رومانیایی استفاده کند، صحبت کنیم.

می دانیم که برخی از مدل های خط تولید داچیا نیز با برند رنو به فروش می رسد. با این حال، یکی از مدل هایی که طرفداران قاره کهن دوست دارند از آمریکای جنوبی به اروپا بازگردانده شود، وانت چهار در رنو (داستر) Oroch است.

این پیکاپ جمع و جور که از اواخر سال 2015 عمدتاً در آمریکای لاتین به فروش می رسد، فضای کافی برای 5 سرنشین و ظرفیت بار 680 کیلوگرم را ارائه می دهد.

اساساً به لطف بدنه بلند، طول این خودرو به جای 4.34 متر به حدود 4.7 متر افزایش یافته است. این باعث می شود Oroch رقیب قدرتمندی برای شورولت مونتانا و Rampage باشد. طبیعتا برخی معتقدند که این مدل در واقع رقیب مستقیم فیات تورو است. با این حال، اوروچ کوتاه‌تر از دو برادر اصلانتی خود است. بنابراین، در واقع با شورولت مونتانا با طول 4.71 متر رقابت می کند.

در تصاویر ارائه ای که به تازگی منتشر شده است، شاهد نسل دوم رنو اوروچی بر اساس نسل سوم داچیا داستر هستیم که آماده رقابت با مدل هایی مانند فورد ماوریک یا هیوندای سانتا کروز است.

نسل بعدی Oroch با استفاده از ظاهر ماجراجویانه و بالغ داچیا داستر و البته برند رنو، با فاصله بین دو محور بزرگتر و یک اورهنگ عقب کشیده طراحی شده است. در طراحی این تصاویر کانسپت جدید رنو نیاگارا کاملاً نادیده گرفته شده است که می تواند آن را به اندازه نسخه فعلی مقرون به صرفه کند.

رنو بازگشته است 5 محبوبیت

خودروی برقی رنو 5 بر روی پلت فرم CMFB مجهز به باتری 52 کیلووات ساعتی طراحی و تولید شده است. این خودرو دارای یک موتور الکتریکی در محور جلو نصب شده است که می تواند 150 اسب بخار قدرت و 245 نیوتون متر گشتاور تولید کند.

با بهترین های ژنو 2024 آشنا شوید!

این خودرو با یک بار شارژ می تواند 300 کیلومتر را طی کند. با وجود این، مدیرعامل رنو خواستار تشکیل اتحادی مانند ایرباس در اروپا علیه خودروهای چینی شد.

بخوانید:  طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو ویژه مادران

او معتقد است که آنها می توانند با تولید خودروهای برقی مقرون به صرفه و قابل دسترس وارد جنگ با واردات خودروهای چینی شوند. ایرباس این اتحاد را در سال 2000 به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک بین تمام خطوط هوایی اروپایی با حمایت دولت های اروپایی تأسیس کرد. این اتحادیه با هدف رقابت با شرکت های بزرگ آمریکایی مانند بوئینگ تشکیل شد.

به گفته DiMeo، شرکت ها و برندهای خودروسازی اروپایی نیز باید همین کار را انجام دهند تا بتوانند با موج رو به رشد واردات خودروهای ارزان قیمت چینی از چین رقابت کنند.

برندهای چینی اخیراً فعالیت خود را برای ورود به اروپا تقویت کرده اند و جدای از نام های آشنا که توانسته اند خود را در اروپا تثبیت کنند، محصولات و زیرشاخه های انحصاری جدیدی برای مشتریان اروپایی خودروهای چینی در راه است.

دمئو درخواست خود را در حاشیه نمایشگاه ژنو ارائه کرد و گفت: “ما باید خلاق باشیم تا راه حلی پیدا کنیم.”

وی در بخشی دیگر از صحبت های خود درباره دشواری های طراحی و توسعه خودروهای جدید در اروپا گفت: شرکای تجاری می توانند بخشی از سرمایه گذاری ها را متقبل شوند و هزینه ها را کاهش دهند.

وی همچنین به سابقه همکاری خودروسازان اروپایی در گذشته اشاره کرد و پلت فرم تیپ 4 را نمونه برشمرد. این پلت فرم در دهه 1980 با همکاری مشترک برندهای آلفارومئو فیات، لانچیا و ساب ساخته شد.

نگاهی به فعالیت های اخیر رنو نشان می دهد که DeMeo قصد مقاومت و رقابت با خودروهای چینی را دارد. رنو اخیرا مذاکراتی را با فولکس واگن برای اشتراک پلت فرم AmpR انجام داده است. پلتفرمی که قرار است مبنای توسعه رنو 5 و محصول کوچکتر توینگو باشد.

لازم به ذکر است رنو توینگو یکی از خودروهای برقی نسبتا جدید این برند فرانسوی است که در ابتدا 20 هزار یورو (تقریباً 21 هزار و 700 دلار) قیمت خواهد داشت. DiMeo می گوید چالش اصلی چنین پروژه ای ایجاد یک سری اروپایی است که شامل باتری ها، موتورها و قطعات الکترونیکی برای خودروها می شود.

اعتقاد بر این است که یکی از دلایل موفقیت چین، ساختن زنجیره تامین مشابه است.

DiMeo معتقد است: “هدف این است که همه چیز را در خاک اروپا با قیمت رقابتی در دسترس قرار دهیم.”

او هشدار داد که طراحی و توسعه سریعتر خودروها چالش بزرگی برای خودروسازان اروپایی خواهد بود. وی می گوید رنو موفق شده است زمان توسعه خودروهای برقی را از 4 سال به 3 سال برای رنو 5 کاهش دهد و قصد دارد این زمان را برای مدل توینگو به دو سال افزایش دهد.

بخوانید:  تاثیر پهنای تایر بر چسبندگی در برف

به گفته مدیرعامل رنو، “سرعت عنصر بسیار مهمی در برابر چینی ها است. ما در دنیای نامشخصی هستیم.”

در نهایت، Dimeo معتقد است که اروپا باید راه‌حل‌های تشویقی جدیدی را برای استفاده گسترده‌تر از خودروهای الکتریکی کوچک (به‌ویژه مدل‌های ژاپنی یا به اصطلاح خودروهای Kei، به گفته Dimeo) در نظر بگیرد.

او می‌گوید اروپا می‌تواند این کار را با ارائه مواردی مانند کاهش مالیات بر ارزش افزوده برای خودروهای برقی کوچک شهری یا پارکینگ رایگان برای این خودروها انجام دهد.

امید اروپا به آتلانتیس

فیات پاندا جدید برجسته ترین انتخاب گروه Stlantis در این رویداد بود. اگرچه فیات مدت زیادی است که سهم قابل توجهی در بازار اروپا به دست نیاورده است، اما به نظر می رسد با کانسپت پاندا به دنبال احیای فروش محصولات خود است.

با بهترین های ژنو 2024 آشنا شوید!

اولیویه فرانسوا، مدیرعامل فیات، در این نمایشگاه گفت: «این مفهومی به نام مگا پاندا همزمان با جشن صد و بیست و پنجمین سالگرد تأسیس این خودروساز ایتالیایی از خط تولید خارج خواهد شد.» مگاپاندا طراحی و ساخته شده است. تولید شده در سگمنت B که از نظر ابعاد با سیتروئن C3 رقابت خواهد کرد.

این کانسپت ایتالیایی یک SUV تمام الکتریکی است که برای بازارهای آمریکای لاتین، اروپا، آفریقا و آسیا تولید خواهد شد. فیات رقابت با چینی ها در بازارهای جهانی را در دستور کار قرار داده است.

ایده های GT در ذهن یک استودیو ایتالیایی با مالک هندی است

پینین فارینا اکنون زیر نظر ماهیندرا هند است و به عنوان یکی از معتبرترین و بزرگترین شرکت های طراحی خودرو در جهان، در نمایشگاه خودروی ژنو با محصولی به نام انیگما GT ظاهر شد. این شرکت طراحی خودرو پیش از این یک موتور V6 هیدروژنی را طراحی و تولید کرده بود که آن را در مفهوم جدید Enigma خود نصب کرده بود.

با بهترین های ژنو 2024 آشنا شوید!

موتور فارینا 2.5 لیتر حجم دارد که می تواند 436 اسب بخار قدرت تولید کند و در کنار این موتور از دو موتور الکتریکی نیز استفاده شده است که نیروی اضافی برای حرکت این خودرو ایجاد می کند. فارینا معتقد است مخزن این خودرو تنها به ۶ دقیقه برای ذخیره هیدروژن نیاز دارد که با یک بار سوخت گیری می تواند مسافتی حدودا ۵۵۰ کیلومتری را طی کند.

بر اساس اعلام این شرکت طراحی ایتالیایی، خودروی انیگما می تواند در عرض 4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد.لازم به ذکر است که یک خودروی تولید محدود یا خودروی اسپرتی مانند انیگما هرگز به سمت EuroEncap نمی رود. مرکز تست ایمنی

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248335/%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%98%D9%86%D9%88-%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B4-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7-%D8%B4%D9%88%DB%8C%D8%AF