به نظر می رسد دهه ها سلطنت فولکس واگن به عنوان پرفروش ترین خودروساز در بازار چین به پایان رسیده است. پس از 40 سال تسلط بر بازار چین، این خودروساز آلمانی توسط خودروسازان بزرگ داخلی مانند BYD کنار کشیده شده است. یارانه های دولتی و کاهش قیمت ها باعث شده فولکس واگن برای حفظ جایگاه خود در چین تلاش کند، بازاری که اکنون به شدت به سمت خودروهای برقی مورد حمایت دولت متمایل شده است.
دلایل مشتریان چینی
خودروهای فولکس واگن برای سالیان متمادی نماد کیفیت و موقعیت اجتماعی برای خریداران چینی بوده است. اما امروزه این تصویر به سرعت در حال محو شدن است. BYD و دیگر خودروسازان چینی با فناوری های نوآورانه و قیمت گذاری تهاجمی توجه بازار این کشور را به خود جلب کرده اند. بنابراین، در حالی که زمانی فولکس واگن مترادف با خودروهای قابل اعتماد و خوش طراحی بود، امروزه مصرف کنندگان چینی این برند را نماینده گذشته می دانند.
مایکل دان، مشاور صنعت خودرو در چین، در این باره می گوید: «مصرف کنندگان چینی فولکس واگن را سلطان سال های گذشته می دانند، یعنی دورانی که برندهای بین المللی در چین مسلط بودند، اما امروزه بسیاری از مصرف کنندگان چینی دارند از محصولات فولکس واگن فاصله گرفتند و جدیدترین و قانع کننده ترین محصولات برندهای محلی را ترجیح می دهند.
رقابت افزایش یافته است
یکی از بزرگترین چالش هایی که فولکس واگن در چین با آن مواجه است، جنگ قیمت بین سازندگان خودروهای الکتریکی است. دولت چین یارانه های سنگینی را به سازندگان خودروهای برقی این کشور ارائه می دهد و به برندهایی مانند BYD اجازه می دهد تا خودروهای خود را با تخفیف های هنگفت، گاهی تا 50 درصد کمتر از هزینه تولید، بفروشند.
اما فولکس واگن نمی خواهد با این جنگ قدرتی که چینی ها راه انداخته اند روبرو شود. سخنگوی این شرکت آلمانی در این خصوص گفت: خودروهای برقی با 50 درصد تخفیف به فروش می رسند و ما به هیچ قیمتی نمی خواهیم در این محیط ناسالم به رشد خود ادامه دهیم.
این تصمیم منجر به کاهش 10.2 درصدی فروش فولکس واگن در چین طی 9 ماهه نخست سال جاری شد که عملاً رشد فروش این شرکت را در سایر بازارها از بین برد. در بازاری که به طور فزاینده ای به خودروهای هیبریدی و الکتریکی علاقه مند است، فولکس واگن در تطبیق طیف محصولات خود کند بوده است. در حالی که شرکت هایی مانند BYD طیف گسترده ای از خودروهای هیبریدی را به بازار عرضه می کنند، فولکس واگن به تازگی به توسعه مدل های هیبریدی خود در چین فکر کرده است. این تاخیر به این معنی است که فولکس واگن تا پایان سال آینده حضور پررنگی در بخش خودروهای هیبریدی در چین نخواهد داشت.
برای جبران زمان از دست رفته، VW امیدوار است با سرمایه گذاری در استارت آپ های چینی مانند Zepeng، تولید خودروهای الکتریکی رقابتی را تسریع بخشد. با این حال، این خودروساز هنوز فرصت کمی برای رقابت با BYD و تسلا دارد که در حال حاضر سهم زیادی از بازار چین را در اختیار دارند.
موقعیت ویژه فولکس واگن در چین
فولکس واگن یک دهه پیش کارخانه ای در پایتخت سین کیانگ برای تولید خودروهای ارزان قیمت برای غرب چین ایجاد کرد که جرقه ای را به اتهام کار اجباری برانگیخت. اگرچه فولکس واگن این اتهامات را رد می کند، اما فعالان حقوق بشر غربی همچنان خواستار شفافیت بیشتر در این زمینه هستند. علاوه بر این، وابستگی فولکس واگن به شریک چینی خود، شرکت دولتی Saeki، وضعیت را پیچیده کرده است. زیرا با توجه به فشارهای مستمر دولت چین بر شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در سین کیانگ، خروج فولکس واگن از این منطقه آسان نخواهد بود و این امر این شرکت آلمانی را در موقعیت دشواری قرار داده است.
از یک سو حضور فولکس واگن در سین کیانگ به دلیل نگرانی های حقوق بشری به اعتبار این شرکت در غرب آسیب می رساند و از سوی دیگر خروج از منطقه بدون ناراحتی شرکای چینی تقریبا غیرممکن است. مشکلات فولکس واگن در چین به بازار داخلی این کشور محدود نمی شود. زیرا این شرکت خودروهای برقی ساخت چین مانند Cupra Tavascan را به اروپا صادر می کند و اکنون تعرفه واردات جدید اتحادیه اروپا برای مقابله با خودروهای برقی چینی صادرات این بخش را با مشکل مواجه کرده است.
فولکس واگن حتی مشمول تعرفه های وارداتی 21 درصدی به دلیل عدم انطباق با تحقیقات کمیسیون اروپا در مورد یارانه های چینی شد. در حالی که این عدد برای رقبایی مانند تسلا و بی وای دی به ترتیب 7.8 درصد و 17 درصد است. این تفاوت در تعرفه ها، فولکس واگن را در بازار داخلی خود در اروپا در موقعیت دشواری قرار داد.
کاهش فروش فولکس واگن در چین پیامدهای گسترده ای خواهد داشت. این امر باعث کاهش فروش جهانی این شرکت شد و فولکس واگن را مجبور کرد تا از طریق اخراج کارکنان، کاهش دستمزدها و تعطیلی کارخانه ها در آلمان به سرعت هزینه ها را کاهش دهد. موقعیت فولکس واگن در چین، که زمانی مستحکم به نظر می رسید، اکنون به دلیل طیف وسیعی از چالش های اقتصادی، سیاسی و رقابتی تضعیف شده است.
از کاهش قیمت خودروهای برقی تحت حمایت دولت چین گرفته تا مسائل سیاسی در سین کیانگ، فولکس واگن برای بازیابی جایگاه خود در بازاری که زمانی تحت سلطه آن بود، با چالشی جدی مواجه است. باید دید آلمانی ها از پس این چالش بر می آیند یا سرنوشت نسبتاً تلخی در انتظار این غول صنعت خودروسازی جهانی است؟