در بازار ایالات متحده، وقتی صحبت از خودروهای اسپرت و پرفورمنس به میان می آید، خودروسازان آمریکایی فقط به خودروهای عضلانی معروف هستند، نه هاچ بک های داغی که در دهه 1970 با فولکس واگن گلف GTI در اروپا محبوب شدند. با این حال، برخی از خودروسازان آمریکایی در گذشته وارد بازار هاتچ شده اند. این پنج هات هچ فراموش شده آمریکایی به اندازه خودروهای عضلانی محبوب نیستند، اما ارزش به خاطر سپردن یا حتی مرور برای یافتن دلیل شکست آنها در بازار را دارند.
"AMC Gremlin V8"؛ 1972 تا 1976
چند سال قبل از تولد فولکس واگن گلف، AMC Gremlin مفهوم هات هاچ به سبک آمریکایی را معرفی کرد. گرملین به عنوان یک خودروی جمع و جور و اقتصادی بر اساس پلت فرم کوتاه هورنت طراحی شد و برای رقابت با خودروهای اقتصادی وارداتی اروپایی و ژاپنی مانند فولکس واگن بیتل و تویوتا کرولا طراحی شد.
این خودرو با ارائه راحتی، جادار بودن و هندلینگ خوب در اندازه کوچک، بخش خودروهای کامپکت را در آمریکا ایجاد کرد. Gremlin در سال 1970 با موتورهای 3.2 تا 4.2 لیتری شش سیلندر به بازار عرضه شد، اما در سال 1972 اتفاق جالبی افتاد، زمانی که یک V8 5 لیتری معرفی شد.
این موتور اگرچه تنها 150 اسب بخار قدرت داشت، اما در خودرویی با وزن کمتر از 1300 کیلوگرم عملکرد قابل توجهی ارائه می کرد و با گیربکس سه سرعته دستی، این خودرو در 7.7 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می رسید. همچنین برخلاف هات هاچ های معمولی، نیروی موتور در گرملین به چرخ های عقب منتقل می شد. به همین دلیل، Gremlin V8، که می توانست از برخی خودروهای عضلانی بزرگتر و گران تر پیشی بگیرد، به کوروت مرد فقیر لقب گرفت.
"شورولت کوزوورث وگا"؛ 1975 تا 1976
در سال 1975، قوانین جدید آلایندگی و بحران سوخت به دوران هیجان انگیز ماشین های عضلانی پایان داد. با این حال، در حالی که بازار به سمت خودروهای کوچکتر و کم مصرف تر می رفت، برخی از علاقه مندان همچنان به دنبال خودروهای با کارایی بالا بودند و به همین دلیل، بسیاری از خودروسازان تمام تلاش خود را برای رفع این نیاز انجام دادند. یکی از این خودروسازان شورولت بود که همراه با عرضه نسل دوم کامارو با موتورهای V8، نسخه تولید محدودی از هاچ بک ساب کامپکت Vega را نیز با تاکید بر عملکرد روانه بازار کرد.
این نسخه مجهز به یک موتور سفارشی بود که با همکاری Cosworth توسعه یافته بود. اگرچه این موتور 2 لیتری چهار سیلندر آلومینیومی تنها 110 اسب بخار قدرت داشت، اما از امکانات پیشرفته ای مانند میل لنگ و شاتون، پیستون های آلومینیومی، دو سوپاپ روی سرسیلندر و سیستم تزریق الکترونیکی بهره می برد.
Cosworth Vega همچنین مجهز به سیستم تعلیق GT و دیفرانسیل لغزش محدود بود. با این حال، از آنجایی که قیمت این خودرو دو برابر قیمت وگا معمولی بود، به فروش خوبی که شورولت انتظار داشت دست پیدا نکرد، زیرا در دو سال تنها 3500 دستگاه فروخته شد، در حالی که این شرکت انتظار فروش 5000 دستگاهی را داشت.
"Shelby Omni GLH-S"؛ 1986
نام شلبی مترادف با فورد است و به همین دلیل، افراد زیادی نمی دانند که کارول شلبی در دهه 1980 با دوج همکاری داشته است. یکی از خودروهایی که در آن زمان توجه شلبی را به خود جلب کرد، دوج Omni GLH بود که برای رقابت با گلف GTI از سال 1984 تا 1986 تولید شد. اگرچه این هاچ بک کوچک هیجان انگیز با 110 اسب بخار قدرت برای زمان خود بسیار چشمگیر بود، شلبی فکر می کرد که این مدل است. می توانست عملکرد Omni را افزایش دهد، بنابراین او 500 عدد از آن ها را خرید تا جادوی Shelby را به آن اضافه کند.
این نمونه ها که با نام تجاری Shelby و GLH-S نامیده می شوند، شاهد ارتقاهایی مانند تغییرات تعلیق و مجهز شدن به چرخ های 15 اینچی انحصاری بودند. با این حال، مهم ترین ارتقاء GLH-S در زیر کاپوت بود، جایی که شلبی یک منیفولد و اینترکولر بهتر به موتور استاندارد 2.2 لیتری توربوشارژ GLH اضافه کرد. این تغییرات قدرت را به 175 اسب بخار رساند. به لطف این قدرت، شلبی GLH-S تنها در 6.5 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت رسید و مسافت 400 متر را در 14.8 ثانیه طی کرد.
"فورد اسکورت GT توربو"؛ 1983 تا 1985
اگرچه وقتی صحبت از عملکرد فورد اسکورت به میان می آید، همه RS Cosworth ساخت اروپا را به یاد می آورند، اما در دهه 1980، اسکورت عملکرد محور نیز در آمریکا تولید شد، یعنی تحت استراتژی محصول جهانی فورد، نسل سوم سبک اروپایی. اسکورت نیز در ایالات متحده تولید شد.
در سال 1981، یک سال پس از تولید اسکورت آمریکایی، نسخه ای با کارایی بالا با نام SS معرفی شد، اما به دلیل مخالفت شورولت با این نام، این نسخه در سال 1982 به اسکورت GT تغییر نام داد. این نسخه دارای چهار نسخه نبود. موتور سیلندر تنفس طبیعی، قدرت زیر 100 اسب بخار آن بسیار چشمگیر بود، به همین دلیل است که فورد یک نسخه توربوشارژ از آن را در سال 1983 روانه بازار کرد. این توربوشارژر موتور 1.6 لیتری اسکورت GT را به 120 اسب بخار افزایش داد که در آن زمان عدد قابل توجهی بود.
"Ford SVT Focus"؛ 2002 تا 2004
در حالی که اولین نسل فوکوس در سال 1998 به عنوان جایگزینی برای اسکورت در اروپا معرفی شد، در آمریکا نیز بین سال های 2000 تا 2007 با تغییراتی تولید شد. نسخه با عملکرد بالا نسل اول فوکوس نتیجه سرمایه گذاری مشترک بین SVT فورد آمریکایی و SVE فورد اروپایی بود. این پروژه منجر به ایجاد نسخه های تقریباً یکسانی به نام ST170 برای اروپا و SVT برای آمریکا شد.
این نسخه شاهد تغییرات ظاهری از جمله سپر جدید، پدال های اسپورت و مجهز به اسپویلر عقب نیز در داخل آن به صندلی های اسپرت بود. اگرچه SVT Focus در ویژگی های بیرونی کمی با ST170 اروپایی متفاوت بود، اما هر دو از یک موتور استفاده می کردند. این یک موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر بود که توسط Cosworth با پیستون های جدید که نسبت تراکم را افزایش می داد، بادامک های جدید، زمان بندی متغیر سوپاپ ها، سیستم اگزوز فولاد ضد زنگ و منیفولد دو مرحله ای ارتقا یافته بود.