تعرفه 100 درصدی، تخصیص دو میلیارد یورو برای واردات خودرو، عرضه در بورس و در نهایت داشتن 110 درصد درآمد از محل ورود اتباع خارجی توسط دولت از نکات مهم خودرویی لایحه بودجه 1404 است این است که نگاه دولت به واردات خودرو در لایحه سال آینده درآمد بیشتری دارد، حتی اگر هزینه قابل توجهی بر مصرف کننده خودرو تحمیل کند. پیش از آن هدف اصلی از بازگشایی ورود اتباع خارجی تنظیم بازار بود، در حالی که تعرفه 100 درصدی اگرچه درآمد دولت را افزایش می دهد اما خودروهای خارجی را با هزینه زیادی وارد بازار می کند.
مسعود پزشکیان رئیس جمهور دیروز لایحه قانون بودجه 1404 را به مجلس تحویل داد. این لایحه شامل دو ماده مهم مربوط به واردات خودرو و مالیات خودروهای لوکس است. در بند درآمد لایحه قانون بودجه سال آینده که روز گذشته دولت به مجلس نمایندگان تقدیم کرد، این بند به درآمدهای دولت از واردات خودرو پرداخته است. این پاراگراف شامل پنج نکته اساسی است. ابتدا ارز اختصاص یافته به واردات خودرو در لایحه بودجه 1404 دو برابر شد و به دو میلیارد یورو رسید. در بخشی از این پیش نویس قانون آمده است: «صادرکنندگان یا زیرمجموعه های آنها مجاز به رعایت الزامات ارائه خدمات پس از فروش بندهای 1 و 2 ماده 4 و مواد 6، 10 و 13 این قانون هستند. ” قانون مقررات صنعت خودرو (مصوب 1400) بالغ بر دو میلیارد یورو منابع ارزی حاصل از صادرات آن با پرداخت کلیه عوارض و حقوق قانونی واردات خودروهای سواری جدید است.
این در حالی است که در آیین نامه واردات خودرو ارز تخصیصی برای واردات یک میلیارد یورو لحاظ شده بود، این میزان ارز نیز تخصیص داده نشد؛ در نیمه نخست امسال 438 میلیون و 668 هزار دلار خودرو به کشور وارد شد و سال گذشته این رقم تنها 36 میلیون و 565 هزار دلار بود. عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، چهارم شهریور ماه سال جاری در صفحه شخصی خود در سایت ایکس (توئیتر سابق) نوشت:
«نقطه کور واردات خودرو باز شد» در همین مدت، محمدرضا فرزین در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد: «یک میلیارد دلار برای واردات خودرو اختصاص دادیم. این یک سیاست ادامه دار است و ما تا پایان سال آن را ادامه خواهیم داد در لایحه بودجه پیشنهادی خود مبنی بر دو برابر شدن ارز اختصاص یافته به واردات خودرو و افزایش آن به دو میلیارد یورو .
نکته دوم در بند واردات خودرو در لایحه بودجه 1404، تاکید دولت بر عرضه محصولات وارداتی در بورس کالا است. در بخشی از این لایحه آمده است: «متقاضیان مجازند با رعایت مقررات بازار سرمایه برای فروش خودرو در داخل کشور وارد بازار سرمایه شوند. بنابراین دولت بورس کالا را برای عرضه کالاهای وارداتی باز می کند.
نکته مهم دیگری که می توان در احکام خودرو در لایحه بودجه به آن اشاره کرد، درآمد 110 همت دولت است که پیش بینی می شود سال آینده جایگزین واردات خودرو شود. عددی بسیار عجیب و نه متناسب با درآمد تعرفه خودرو در سال های اخیر. به عنوان مثال در سال 1402 پیش بینی دولت برای خودرو 43 تن بود که تنها سه تن آن محقق شد. همچنین بیشترین درآمد دولت از این محل در دهه گذشته مربوط به سال 95 بوده که 18 هزار میلیارد تومان از محل واردات خودرو درآمد داشته است. اکنون پیش بینی دولت برای سال آینده حدود 6 برابر حداکثر درآمد حاصل از واردات خودرو در دهه گذشته است.
اما برای دستیابی به این درآمد دولت تصمیم عجیب تری گرفت که چهارمین بند واردات خودرو در لایحه بودجه سال 1404 است. 100% و نرخ ارز مبنای محاسبه عوارض و مالیات است. این بند موید آن چیزی است که هفته گذشته «علم الاقتصاد» درباره تلاش همدی برای افزایش تعرفه گمرکی واردات از 70 درصد به 100 درصد منتشر کرده بود. هم اکنون بر اساس ارز مرکز مبادلات ارزی 48 هزار و 800 تومان وصول می شود که قیمت خودروهای وارداتی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
آخرین نکته در قسمت واردات خودرو سهم واردات در بین متقاضیان است. در بخشی از این بند آمده است: «جزئیات سهمیه هر متقاضی توسط شورای اقتصاد تعیین و حداکثر ظرف یک ماه به اطلاع خواهد رسید.» بنابراین در صورت اجرا، شرکت های متقاضی فقط باید بر اساس سهمیه خود اقدام به واردات کنند.
یکی دیگر از موارد مهم خودرویی در لایحه بودجه، تغییرات قانون مالیات خودروهای لوکس است. بر اساس لایحه قانون بودجه 1404 «انواع خودروهای سواری و کامیون های دو کابین که دارای شماره ثبت شخصی هستند در اختیار مالکان آنها اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی غیردولتی است و قیمت روز هر خودرو به ازای هر خودرو معادل است. بیش از پنج میلیارد تومان.» مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات خودرو سالیانه می شود، بنابراین در سال آینده قیمت خودروهای لوکس بیش از پنج میلیارد تومان در نظر گرفته شده است بیش از 3.5 میلیارد تومان مشمول مالیات 1 درصدی است در حالی که تنها 10 درصد مشمولان این قانون در سال گذشته مالیات لوکس پرداخت کرده اند و این رقم تنها در زمان تعویض پلاک خودرو مشخص شده است.
فشردن پدال گاز، افزایش قیمت محصولات وارداتی
به نظر می رسد افزایش 100 درصدی عوارض گمرکی واردات خودرو و افزایش مبنای محاسبه نرخ ارز با هدف جبران بخشی از کسری بودجه صورت گرفته است. پیش بینی می شود کسری بودجه دولت در سال جاری به 850 درصد برسد. این کسری بودجه نیز در سال آینده به دلیل رشد هزینه ها و نبود چشم انداز مثبت برای رفع تحریم ها و افزایش درآمدهای نفتی افزایش خواهد یافت. بنابراین دولت به ویژه وزارت اقتصاد به دنبال جبران بخشی از این کسری بودجه با واردات خودرو است. هفته گذشته دنیای اکوتوم گزارشی با عنوان «صرفه جویی در بودجه با واردات خودرو؟» منتشر کرد. او این احتمال را پیش بینی و بررسی کرد.
عوارض واردات 100 درصد برای واردات خودرو گرفته می شود که پس از رفع ممنوعیت واردات این عدد 70 درصد شد و البته حقوق واردات 28 هزار و 500 تومان بود. این در حالی است که اکنون محاسبه دلاری تعرفه واردات «نرخ مرکز مبادلات طلا و ارز» در نظر گرفته شده است که دیروز 48 هزار و 800 تومان بود. این تصمیم می تواند قیمت خودروهای وارداتی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به عنوان مثال حداکثر قیمت چانگان CS35 پلاس در بازارهای جهانی به 15000 دلار می رسد.
با تعرفه 100 درصدی، قیمت آن برای واردکننده 30 هزار دلار خواهد بود و با احتساب قیمت دلاری 48 هزار و 800 تومان، قیمت خام نهایی به 1.464 میلیارد تومان می رسد. چرا که قیمت فعلی این خودرو یک میلیارد و 40 میلیون تومان است. البته سایر هزینه های قانونی مانند بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، هزینه حمل و … در این محاسبه لحاظ نشده و قیمت سامانه یکپارچه تعیین و ثبت شد. بدون در نظر گرفتن آنها بنابراین تنها در یک مورد 40 درصد افزایش قیمت خواهد داشت.
اما به نظر نمی رسد درآمد مورد انتظار 110 همتی برای واردات خودرو محقق شود. تنها مقایسه با سال های گذشته نشان می دهد که این رقم دور از انتظار است. در سال 1402 هجری قمری از 43 همات درآمد مورد انتظار از عوارض واردات خودرو، تنها حدود 3 همات معادل 7 درصد آن جمع آوری شد. در سالهای اخیر، قبل از ممنوعیت واردات خودرو، درآمد دولت از واردات خودرو با فراز و نشیبهای جدی مواجه بوده است. در سال 2012 قرار بود دولت 2.2 درصد از درآمد خود را دریافت کند اما تنها توانست به 69 درصد از برنامه خود دست یابد. درآمد دولت از محل مالیات واردات خودرو در سال 1391 بالغ بر 1.484 میلیارد تومان بوده است. از آنجایی که دولت در سال جاری نتوانسته به درآمدهای خود دست یابد، در سال 1392 درآمد مالیاتی دولت از واردات خودرو در بودجه 1.164 میلیارد تومان محاسبه شده است. اما امسال با توجه به افزایش واردات خودرو، دولت توانست ۲ هزار و ۶۱۳ میلیارد تومان از این محل درآمد کسب کند و در واقع نسبت به پیش بینی ها در لایحه بودجه ۲۲۴ درصد افزایش درآمد کسب کرد. آمار بانک مرکزی حاکی از کاهش درآمد دولت در سال 1393 نسبت به سال 1392 است. در لایحه بودجه سال 1393 مقرر شد دولت از محل واردات خودرو یک میلیارد و 368 میلیون تومان درآمد مالیاتی دریافت کند اما باز هم دولت از محل واردات خودرو درآمد بیشتری دریافت کرد. در سال 94 درآمد دولت از محل مالیات واردات خودرو بالغ بر 1.656 میلیارد تومان بوده است. درآمدهای مالیاتی دولت در سال جاری 1.2 برابر رقم مصوب در بودجه بوده است. در سال 95 که بیشترین درآمد دولت از واردات خودرو بود، این رقم به 18 رسید و اکنون دولت پیش بینی می کند که درآمد واردات خودرو در سال آینده به 6 برابر حداکثر درآمد سال های گذشته برسد.
مبادله کالا؛ مجموعه واردات
همانطور که اشاره کردیم در بخشی دیگر از لایحه بودجه سال آینده به واردکنندگان خودرو اجازه داده می شود از بازار سرمایه برای عرضه محصولات خود استفاده کنند. پیش از آن خودروهای وارداتی توسط وزارت امنیت قیمت گذاری می شد و عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه اعلام می شد. اما در صورت باز شدن مسیر واردات به بورس کالا، تغییر مهمی در قیمت گذاری این خودروها ایجاد می شود و این می تواند دلیل دیگری برای رشد قیمت خودروهای خارجی باشد، زیرا سازوکار عملکرد کالا مبادله می شود. بر اساس عرضه و تقاضا و محصول با بالاترین قیمت پیشنهادی عرضه می شود. بنابراین احتمال افزایش بیشتر قیمت این خودروها با سازوکار بازار سرمایه وجود دارد. در مجموع نگاه وزارت اقتصاد به ریاست عبدالناصر همتی به نمایش خودرو در تالار نقره ای مثبت است. حتی در مورد خودروهای داخلی نیز با اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی، این وزارتخانه برای بازگرداندن خودرو به بورس با وزارت حراست مذاکره خواهد کرد. همتی دو روز پیش در شورای عالی بورس بر بازگشت خودرو به بورس کالا تاکید کرد.
به نظر می رسد سیاستگذار در لایحه بودجه سال آینده، موضوع عرضه محصولات وارداتی را بسیار پیچیده کرده است، در حالی که همانند سال های قبل از ممنوعیت واردات خودرو، به راحتی می توان آنها را در نمایندگی ها به فروش رساند. عدم اخلال در قیمت گذاری اجباری خودروها. بازار و نه در مکانیزمی مانند بورس، قیمت ها افزایش نمی یابد.
به نظر می رسد این سیاستمدار علاقه زیادی به تشکیل صف برای فروش هر نوع خودرویی دارد، در حالی که خودروهای وارداتی را می توان به روش های بسیار ساده تری به فروش رساند. به طور کلی می توان گفت لایحه لایحه بودجه 1404 در حوزه خودرو تنها به دنبال کسب درآمد برای دولت است حتی به قیمت فشار مضاعف بر مصرف کنندگان خودرو. این مشکل می تواند در سال آینده بازار خودرو را بیشتر ملتهب کند، قدرت خرید را کاهش دهد و بازار را انحصاری تر کند.
منبع: https://car.ir/news/29194-examining-the-vehicle-clauses-of-the-1404-budget