برق ارزان وجود نخواهد داشت

خودروسازان برای تولید خودرو خلق نشده اند، بلکه برای کسب سود خود ساخته شده اند. به همین دلیل شرکت های خودروسازی علاقه ای به تولید خودروهای برقی ارزان قیمت ندارند. این چیزی است که کوین تینان، تحلیلگر خودرو می گوید. شاید خیلی ساده به نظر برسد، اما تا حد زیادی درست است.

هدف قرار دادن حاشیه سود بالا

Tynan مدیر تحقیقات در Presidio Group است که بر نمایندگی‌های خودرو متمرکز است و چندین دهه تجربه کار در شرکت‌هایی مانند بلومبرگ را دارد. این بدان معنا نیست که خودروسازان علاقه ای به خودروهای ارزان قیمت ندارند. تینان می‌گوید علاقه خودروسازان با مشتریانی شروع می‌شود که در نهایت محصولات گران‌تر و با سود بالاتر را خریداری می‌کنند.

یکی از رازهای عجیب صنعت خودرو این است که در مقیاس بزرگ، ساخت یک خودروی بزرگتر و گرانتر از یک خودروی کوچکتر و ارزانتر هزینه کمتری دارد. اما خودروساز می تواند برای خرید خودروی بزرگتر پول بیشتری از مشتری بگیرد و سود بیشتری کسب کند. این مشکل به خصوص در سال های اخیر یکی از دلایل اصلی تولید کراس اوورها، شاسی بلندها و پیکاپ های بزرگتر و گرانتر بوده است.

تینان ادامه می دهد: «به شورولت کروز نگاه کنید. کروز 200000 دستگاه در سال فروخت و با قیمتی در حدود 20000 دلار به فروش رسید. اما چرا کروز تولید نمی شود؟ اگر فروش محصول هدف نهایی است، این خودروها محصولات عالی هستند. اما هدف شرکت ها فروش محصولات سودآور است که آن را کاملاً متفاوت می کند. به همین دلیل است که همه به دنبال خرید کامیون های بزرگ هستند، زیرا چنین وسایل نقلیه ای در دسترس و سودآور هستند.

بخوانید:  توسعه محصول و نوآوری دستاوردهای کرمان موتور را برجسته می کند

علاقه به بازگشت خودروهای بزرگ

به گفته تینان، خودروهای ارزان قیمتی مانند فورد فوکوس و فیستا ممکن است برای این خودروساز سودآور نبوده باشند. این تحلیلگر صنعت خودرو امیدوار نیست که خودروسازان یک خودروی الکتریکی 25000 دلاری با برد 320 کیلومتر تولید کنند. اما بلومبرگ گزارش داد که فورد به دنبال تولید محصولی در این بازه قیمتی است، هرچند چنین چیزی کار دشواری تلقی می شود، به خصوص که شاهد هستیم زنجیره تامین محدود، سودآوری خودروهای الکتریکی را در هاله ای از عدم قطعیت قرار داده است. تینان تاکید می کند: من فکر نمی کنم کسی در آمریکا با ساخت یک ماشین 25000 دلاری سودی به دست آورد.

این اتفاق نمی افتد. گرت نلسون، تحلیلگر CFRA، می گوید: “تینان تنها متخصصی نیست که این ادعاها را مطرح می کند: “به بازار خودروهای برقی با قیمت پایین تر و تولید بالاتر نگاه کنید. این خودروها ضرر می کنند.”

نلسون می گوید هیچ خودروی برقی 25000 دلاری بدون حمایت دولت سودآور نخواهد بود. تینان همچنین تاکید می کند که برخی از شرکت ها مانند هوندا، خودروهای ارزان قیمت را با ضرر می فروشند تا مشتریان جوان تر را جذب کنند، مشتریانی که برای دهه ها وفادار خواهند ماند، اما شرکت های بزرگ آمریکایی تا حد زیادی این تاکتیک را کنار گذاشته اند.

تینان اشاره می کند که جنرال موتورز، فورد و استلانتیس را در نظر بگیرید که میانگین قیمت خرده فروشی آنها 50000 دلار است.

من می توانم بگویم که شرکت های خودروسازی می توانند در این مرحله 50000 دلار سود داشته باشند. او می گوید جنرال موتورز نمی خواهد کروز 25000 دلاری، مالیبو 32000 دلاری یا ایمپالا 38000 دلاری را بفروشد. آنها ترجیح می دهند شما یک سیلورادو 60000 دلاری بخرید و حق بیمه را برای همیشه بپردازید. تینان ادامه می دهد: آنچه آنها (شرکت های خودروسازی) می گویند این است که ما نمی خواهیم 5 خودروی زیان ده را به شما بفروشیم به این امید که بعد از 12 سال به برخی از محصولات سودآور ما بپیوندند. ما این کار را نمی کنیم.

بخوانید:  طراح‌ ب‌ام‌و ای۶۳ در شیائومی

ارزان نخواهد بود

به گفته تینان، شرایط اجاره و فروش بسیار ارزان فعلی نشانه این روند است و نشان می دهد که خودروها ارزان نمی شوند. حتی با وجود مشوق های بزرگ دولتی، اکثر خودروسازان محصولات الکتریکی خود را با ضرر قابل توجهی به فروش می رسانند. این می تواند در طول زمان بهبود یابد و ظرفیت تولید افزایش یابد، اما Tainan تردید دارد که چنین تلاش هایی باعث کاهش قیمت خودرو شود. شرایط اقساط بسیار خوب فعلی نشانه مازاد تولید است نه نشان از قیمت پایین.

وی می گوید: خودروسازان به هر تقلیدی که در تولید خودرو خرج می شود اهمیت می دهند و اگر بتوانند قیمت ها را کاهش دهند دیگر رغبتی به تولید با ظرفیت بالا نشان نمی دهند. آنها به سود می چسبند. فروش بیشتر خودرو به معنای فراخوان بیشتر، تعمیرات گارانتی بیشتر، زیرساخت های حمل و نقل بیشتر و دردسر بیشتر است. به گفته تاینان، خودروسازان همچنان بر روی خودروهای گران قیمت با حاشیه سود بالا تمرکز خواهند کرد.

اما جیم فارلی، مدیرعامل فورد، مخالف است و می‌گوید: ما معتقدیم که خودروهای کوچکتر و ارزان‌تر راهی برای گسترش بیشتر خودروهای الکتریکی هستند. چرا چون خودروهای برقی با خودروهای احتراق داخلی کاملا متفاوت هستند. در صنعت تولید خودروهای احتراق داخلی که 120 سال تجربه داریم، هر چه خودرو بزرگتر باشد، حاشیه سود بیشتر است، اما در خودروهای برقی برعکس است. یک وسیله نقلیه الکتریکی بزرگتر به معنای باتری های بزرگتر و فشار بیشتر بر حاشیه سود است زیرا مشتریان هزینه بیشتری برای باتری های بزرگتر پرداخت نمی کنند.

بخوانید:  افت 10هزار واحدی شاخص‌کل بورس

مواد سودآور

یک موتور 8 سیلندر ممکن است به فلز بیشتری نسبت به موتور 4 سیلندر توربو نیاز داشته باشد، اما ساخت موتور 4 سیلندر دشوارتر است و هزینه بیشتری نیز دارد. اتومبیل های کوچکتر به اجزای سیستم تعلیق پیچیده تر، مهندسی بهتر سیستم های خنک کننده، ساختارهای تصادف قوی تر و غیره نیاز دارند. از نظر هزینه های طراحی و توسعه، تفاوتی بین مدل های کوچک و بزرگ وجود ندارد. به همین دلیل است که فورد با تولید خودروهای بزرگتر سود بیشتری به دست می آورد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250679/%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF-%D8%A8%D9%88%D8%AF