سال ۲۰۱۶ میلادی، بانک جهانی گزارش داد میزان خسارت آلودگی هوای تهران سالانه ۲.۶میلیارد دلار است. این رقم، هزینه آلودگی هوا بر سلامت مردم است. وزارت بهداشت این رقم را در خوشبینانه ترین حالت در سال ۱۴۰۰ برای کل کشور ۷ میلیارد دلار برآورد کرد.
محمود مشهدی شریف با اشاره به اینکه تا پیش از این، ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت، زیرمجموعه سازمان راهداری بود، اظهار کرد: «بر این اساس سامانه اسقاط خودرو نیز زیر نظر این سازمان فعال بود؛ اما پس از آنکه باتوجه به قانون ساماندهی صنعت خودرو، مسئولیت سامانه اسقاط خودرو از سازمان راهداری به وزارت صمت انتقال یافت، تصمیم به طراحی سامانه ای جدید گرفته شد. در همین زمینه از بهمن ماه سال گذشته، سایت قبلی از دسترس خارج شد، اما سایت جدیدی هم راه اندازی نشد!»
سهم خودروهای فرسوده در کلانشهرها و به خصوص شهر تهران در ایجاد این آلودگی بر کسی پوشیده نیست. موضوع اسقاط خودرو برای نخستین بار در دهه ۸۰ مطرح شد؛ در آن زمان گزارش ها و مطالعات ثابت کرده بود بخش زیادی از آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک است، بنابراین تصمیم بر این شد نسبت به از رده خارج کردن وسایل نقلیه ای که آلایندگی زیادی تولید می کنند، اقدام شود.
همچنین پس از قطع دسترسی به این سامانه، به دلیل خطر از دست رفتن امتیاز قرعه کشی، مالکان خودروهایی که در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای داخلی برنده شده بودند، با تفاهم ستاد اسقاط خودرو با خودروسازان، مهلت دو ماهه دریافت کردند.
به خاطر این مشکل، گواهی های اسقاطی که در گذشته در مراکز اسقاط تولید شده بودند هم به دلیل عدم دسترسی به سایت به فروش نمی رسد.
روز گذشته، رئیس انجمن مراکز اسقاط در این باره گفت: «سامانه جدید اسقاط خودرو در وزارت صمت هنوز تکمیل نشده، عدم تکمیل این سایت سبب شده است گواهی اسقاطی طی پنج ماه گذشته صادر نشود و مراکز اسقاط خودرو به تعطیلی کشیده شوند.»
عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت: