براین اساس این اقدام تاثیر قابل توجهی در کنترل قیمت ها در بازار خواهد داشت. بر این اساس واردات خودرو با هدف تنظیم بازار صورت می گیرد تا پاسخگوی نیاز و تقاضای بازار باشد و خلأهای عدم تناسب میان عرضه و تقاضا را نیز پر کند. درعین حال این مساله در کنار آن که به شکسته شدن قیمت ها در این بخش از بازار منجر خواهد شد، حجم بالای تقاضایی که تولید داخل به تنهایی پاسخگوی آن نیست را هم پوشش خواهد داد.
همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد ریزش بهای ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی برخی مدل ها بودیم. جایی که کی ام سی J۷ (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون تومان کاهش یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون تومان کاهش یک میلیارد و ۷۸۵ میلیون تومان، جک S۳ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون تومان کاهش یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان و فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون تومان کاهش یک میلیارد و ۵۵۵ میلیون تومان خریدوفروش شدند. همچنین خودروهای خارجی پریمیوم افت بهای ۵۰ میلیون تومانی را تجربه کردند.
وی در ادامه افزود: «از طرفی باید گفت علاوه بر آن چه گفته شد، ارزی هم برای واردات خودرو از کشور خارج خواهد شد؛ به همین دلیل ارزش افزوده و میزان استفاده و کارکرد این خودروها مهم است. وقتی کشوری ارز مصرف می کند، باید برای آن چشم انداز بلندمدتی داشته باشد و سرمایه گذاری در این بخش به گونه ای باشد که صرفه اقتصادی داشته باشد.»
از طرفی روز گذشته یکی از کارشناسان صنعت و بازار خودرو به «دنیای خودرو» گفت: «واردات خودروهای کارکرده، هم آثار مثبت و هم منفی دارد. این خودروها باید براساس قوانین مدون و محکمی وارد شوند و فکری هم برای خدمات پس از فروش آن ها شود. درغیر این صورت پارکینگ ها مملو از خودروهایی خواهد شد که قابل استفاده نیستند. درخصوص واردات خودروهای دست دوم نیز بحث هزینه های پنهان که شامل تعمیرات، مشکلات خدماتی و عدم تامین قطعات یدکی است مطرح می شود که بسیار مهم است. بسیاری از خودروها وقتی از چرخه تولید خارج می شوند، تهیه قطعات یدکی آن ها دچار مشکل می شود؛ به همین دلیل واردات آن ها بی فایده خواهد بود. هرچند که قرار است خودروهای کارکرده با کارکرد حداکثر ۵ سال وارد کشور شود.»
بازار خودرو که روز دوشنبه ثبات قیمت را تجربه کرد، روز گذشته روند کاهشی در پیش گرفت تا قیمت خودروهای داخلی، چینی و خارجی پریمیوم در بازار آزاد دوباره ارزان شود.
واردات خودروهای کارکرده با هدف تامین آن بخشی از نیاز بازار در دستور کار قرار گرفته که تولید داخل و واردات خودروهای نو پاسخگوی آن نیست. خودروهای کارکرده با توجه به این که قیمت مناسب تری نسبت به مدل های صفرکیلومتر دارند، می توانند پاسخگوی بخشی از نیاز بازار باشند.
جایی که هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون تومان کاهش ۶ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان، هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون تومان کاهش ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان، هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون تومان کاهش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، هیوندای توسان با ۵۰ میلیون تومان کاهش ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان، هیوندای الانترا با ۵۰ میلیون تومان کاهش ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، هیوندای اکسنت با ۵۰ میلیون تومان کاهش ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون تومان کاهش ۴ میلیاردتومان ارزش گذاری شدند. از طرفی در گروه خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد ثبات قیمت تمام مدل ها بودیم و این خودروها نوسان قیمت خاصی را تجربه نکردند.