به لطف پروژه “V2X” از صدها تصادف جلوگیری شد.

این وزارتخانه امیدوار است که انتشار گسترده این طرح موسوم به V2X (تعهد به رویکردی جامع برای به صفر رساندن تعداد تخلفات جاده‌ای) را افزایش دهد. V2X وسایل نقلیه را قادر می سازد تا با یکدیگر، عابران پیاده، دوچرخه سواران و زیرساخت های کنار جاده ارتباط برقرار کنند. در واقع به آنها اجازه می دهد تا اطلاعاتی مانند موقعیت مکانی و سرعت خود و همچنین شرایط جاده را به اشتراک بگذارند.

NPR گزارش می دهد که وسایل نقلیه همچنین می توانند به این داده ها در موقعیت های دید کم دسترسی داشته باشند، مانند زمانی که مه غلیظ جاده را می پوشاند.

اینترنت به روش آمریکایی «همه چیز» است

همانطور که گفتیم، برنامه V2X با هدف گسترش آن در سراسر ایالات متحده است. به همین دلیل، آن‌ها به ترکیبی از فناوری‌های موبایل، داخل خودرو و کنار جاده نیاز دارند که بتواند در عین محافظت از اطلاعات شخصی افراد، اتصال کارآمد و ایمن را فراهم کند.

وزارت حمل و نقل می گوید استقرار در مقیاس کوچکتر این فناوری مزایای ایمنی را نشان داده است. طرفداران ایمنی همچنین ادعا می کنند که این فناوری می تواند از صدها هزار تصادف جلوگیری کند و تأثیر حوادثی را که اتفاق می افتد کاهش دهد.

جدول زمانی پیش بینی شده برای طرح V2X تا سال 2036 ادامه دارد و وزارت حمل و نقل ایالات متحده امیدوار است تا آن زمان این طرح را در سراسر بزرگراه های کشور اجرا کند. تا سال 2028، این آژانس قصد دارد فناوری V2X را در 20 درصد از سیستم بزرگراه ملی و 25 درصد از تقاطع های واقع در مناطق اصلی مترو نصب کند.

همچنین نگرانی هایی وجود دارد، به ویژه در مورد امنیت سایبری و نحوه پوشش هزینه های استقرار این فناوری، اگرچه اداره بزرگراه فدرال اخیراً 60 میلیون دلار کمک مالی برای طرح V2X اعلام کرده است.

بخوانید:  جنگ قیمتی تسلا و معایب آن

زیرساخت برای ایمنی بیشتر

ورود خودروهای متصل به صنعت خودرو برای ایجاد ارتباطات مختلف مانند ارتباط V2X بین خودروها و هر چیزی که در اطراف ما وجود دارد، فصل جدیدی از نوآوری و پیشرفت را آغاز کرده و زندگی همه کاربران را تحت تاثیر قرار داده است. ارتباطات V2X از سنسورها، دوربین‌ها و اتصال بی‌سیم استفاده می‌کند تا وسایل نقلیه را قادر می‌سازد تا با محیط اطراف خود ارتباط مؤثرتری برقرار کنند.

ارتباطات V2X امکان تبادل اطلاعات در زمان واقعی را بین اتومبیل ها، رانندگان، علائم راهنمایی و رانندگی، علائم، زیرساخت های شهری و به طور کلی همه چیز در سطح شهر فراهم می کند. اتصال خودرو به انواع حسگرها، دوربین ها و ارتباطات بی سیم مانند Wi-Fi، فرکانس رادیویی، LET و 5G سلولی اشاره دارد.

این فناوری به وسایل نقلیه اجازه می‌دهد تا اطلاعات بلادرنگ را با رانندگان، سایر وسایل نقلیه، عابران پیاده و زیرساخت‌های جاده‌ای مانند علائم راهنمایی و رانندگی به اشتراک بگذارند. V2X مانند ضربان قلب است. زیرا خودروهایی که از این فناوری استفاده می کنند معمولا در هر ثانیه 10 پیام ارسال می کنند.

این پیام ها حاوی پارامترهای مهمی مانند موقعیت جغرافیایی دقیق، سرعت واقعی، جهت خودرو، وضعیت ترمز اضطراری و چراغ های هشدار خطر هستند. خودروهایی که پیام های V2X را دریافت می کنند، نرم افزاری را بر اساس این حجم از اطلاعات اجرا می کنند.

همه وسایل نقلیه دارای V2X می توانند پیام ها را بخوانند، اما فقط از پیام هایی که شما انتخاب می کنید استفاده می کنند. در بسیاری از موارد، پیام های دریافتی از خودروهای مجاور حاوی اطلاعات دقیق و هشدارهای ایمنی مانند هشدار تصادف است.

بخوانید:  وقتی فایننشیال تایمز از صنعت خودرو ایران می نویسد

استفاده از این پیام ها به شما کمک می کند تا دید کاملی از وضعیت جاده و محیط اطراف خود داشته باشید و عکس العمل های مناسب و به موقع داشته باشید.

روش عملیات

بسیاری از خودروها دارای نوعی سیستم پیشرفته کمک راننده (به اختصار ADAS) هستند و دارای سنسورهای متعددی هستند. این سنسورها انواع هشدارها را در مواقع اضطراری به رانندگان ارسال می کنند و در برخی موارد کنترل نیمه اتوماتیک خودرو را فراهم می کنند.

با توسعه انواع مختلف ارتباطات در خودروها، V2X بخشی از سیستم ADAS خواهد شد و به عنوان یک حسگر اضافی عمل می کند. در این حالت، پیام های دریافتی از طریق هوا منتقل می شود و سیستم ADAS می تواند روی این پیام ها به عنوان ورودی حسگر محلی عمل کند.

یکی از حوزه‌های تمرکز ADAS، سیستم‌های دید خودرو برای تشخیص موانع در مسیر خودرو است. این سیستم ها در حال حاضر بسیار پیچیده هستند و توانایی تشخیص انواع موانع را دارند، اما نمی توانند موانع را در نقاط کور ببینند. خطرات ثابت، چه دائمی مانند گذرگاه های راه آهن و چه موقتی مانند ساخت و ساز جاده، می توانند به فرستنده های V2X مجهز شوند.

با کمک این نوع ارتباط، رانندگان قبل از اینکه موانع و خطرات را با چشم خود ببینند، شناسایی و از حضور آنها مطلع می شوند.

سیستم های V2X علاوه بر دستیابی به هدف اصلی خود، یعنی افزایش ایمنی، می توانند راحتی را نیز افزایش دهند. به عنوان مثال، سنسورهای پارک ساده می توانند فضاهای پارک خالی را شناسایی کرده و وسایل نقلیه را از طریق فناوری V2X به سمت آنها هدایت کنند.

بخوانید:  شهروندان شکایت خود را از نازل سوخت در سامانه میردامدار گزارش کنند.

منظور از برقراری ارتباط با “همه چیز” در V2X چیست

برای ایجاد یک اتصال V2X، بسیاری از مؤلفه ها باید با هم گروه بندی شوند و به طور مؤثر با هم کار کنند. ارتباط “V2V” خودرو به خودرو زمانی اتفاق می افتد که وسایل نقلیه قادر به تبادل اطلاعات در مورد سرعت، موقعیت مکانی و غیره با یکدیگر باشند. این تبادل اطلاعات به صورت بی سیم و آنی انجام می شود. در حال حاضر بسیاری از خودروها به این نوع فناوری مجهز هستند و می توان از آنها برای تغییر مسیر و تشخیص نقاط کور استفاده کرد.

ارتباط خودرو با زیرساخت V2I فرصتی را برای وسایل نقلیه ایجاد می کند تا اطلاعات بین خود و زیرساخت های شهری و جاده ها را تبادل کنند. مانند چراغ های راهنمایی هوشمند و علائم راه. با کمک ارتباطات V2P، خودرو قادر خواهد بود عابران پیاده، دوچرخه سواران، کالسکه ها و ویلچرهای اطراف را تشخیص دهد. Vehicle-to-Network یا V2N به وسایل نقلیه اجازه می دهد تا داده ها را از طریق سیستم های شبکه مانند LTE و 5G مبادله کنند.

در نهایت، “V2X” که وسیله نقلیه را به همه چیز متصل می کند، شامل انواع اتصالات V2V، V2I، V2P و V2N است. این فناوری زمانی ایجاد می شود که یک خودرو بتواند با سایر خودروها، زیرساخت ها، عابران پیاده و شبکه ارتباط برقرار کند. خودروهایی که با در نظر گرفتن V2X طراحی شده اند، نمونه بارز فناوری وسایل نقلیه متصل هستند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250582/%D8%AC%D9%84%D9%88%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B5%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%81-%D8%A8%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%B7%D9%87-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-V2X