یکی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:
مهدی شمران رئیس شورای شهر تهران از تصویب بودجه سال 1403 شهرداری تهران خبر داد و پس از طی مراحل اداری به شهرداری تهران گزارش می شود.
نکته مهم در بودجه سال 1403 شهرداری تهران، توجه به حوزه حمل و نقل و ترافیک است.
لایحه قانون بودجه شهرداری تهران برای سال 1403، 170 هزار میلیارد تومان بود که شورای شهر تهران این رقم را به 135 هزار میلیارد تومان کاهش داد و همچنین پیش بینی 15 هزار میلیارد تومانی برای حوزه حمل و نقل در سال آینده را داشت و بنابراین رقم بودجه در آینده رقم خواهد خورد. سال به 150 هزار میلیارد تومان می رسد.
بررسی این بودجه نشان می دهد که تقریباً 73 هزار میلیارد تومان از 150 هزار و 900 میلیارد تومان بودجه سال 1403 شهرداری تهران به حوزه حمل و نقل و ترافیک اختصاص دارد.
این نشان می دهد که نیمی از بودجه سال آینده شهرداری تهران به حوزه حمل و نقل اختصاص یافته است تا شاید بخشی از عقب ماندگی هایی که در چند سال گذشته در حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت رخ داده است، جبران شود. و در نتیجه مشکل آلودگی هوای تهران نیز اندکی بهبود می یابد.
رئیس کمیته بودجه شورا در تشریح بودجه حوزه حمل و نقل گفت: در حوزه تاکسیرانی 500 میلیارد تومان برای بهسازی، هزار میلیارد تومان برای خرید وسایل نقلیه و هزار میلیارد تومان برای بهسازی هزینه می شود. کارت های فنی و اعتباری، 3 هزار و 10 میلیارد تومان برای بهبود و خرید تجهیزات در مترو، هزار و 200 میلیارد تومان برای خرید اتوبوس، 2 هزار و 900 میلیارد تومان برای خط 6 مترو و هزار و 500 میلیارد تومان برای خرید. خط مترو 7.2 هزار میلیارد تومان برای خط 10 و هزار و 800 میلیارد تومان برای تکمیل خطوط.
180 میلیارد تومان هم برای خرید ناوگان ویژه معلولان مطالعه کردیم. البته مسئولان شهری اذعان دارند که برخی از اهداف مربوط به گسترش حمل و نقل عمومی در پایتخت در سال جاری محقق نشد.
مهدی شمران در این خصوص گفت: البته بدیهی است که امسال نتوانستیم تحول اساسی در حوزه حمل و نقل را شاهد باشیم و در تفاهم نامه ها و قراردادهای منعقد شده در سال آینده شاهد ورود وسایل جدید خواهیم بود. اتوبوس، که همچنین مستلزم این است که هیچ مشکلی ایجاد نشود.
شمران همچنین از تامین اعتبار توسط شهرداری برای عقد قرارداد با چینیها خبر داد و خاطرنشان کرد: 12 هزار میلیارد یورو برای توسعه حملونقل عمومی و سایر بخشها اختصاص یافته است و حداقل نیمی از هزینههای پروژه را دولت پرداخت خواهد کرد. بخشی از آن را مترو و شهرداری پرداخت می کنند.وی ادامه داد: مبلغ قراردادهای چینی توسط دولت و بخش خصوصی خارجی و داخلی پرداخت می شود و خارج از بودجه شهرداری است.
با توجه به این نکات اصلی و اینکه افزایش بودجه شهرداری تهران در سال 1403 (و البته سهم اختصاص یافته به توسعه حمل و نقل عمومی) بی سابقه است (و البته به گفته رئیس شورای شهر، بودجه شهرداری افزایش نیافته بلکه قیمت ها افزایش یافته است) امید است با تحقق درآمدهای مورد مطالعه در بودجه سال آینده شهرداری تهران و توسعه حمل و نقل عمومی با بودجه، ساکنان تهران بتوانند در سال 1403 هجری شمسی پس از سالها غفلت از توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی در پایتخت احساس گشایش در این منطقه کرد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248284/%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%87-%DB%B7%DB%B3%D9%87%D9%85%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D9%87-%D8%AD%D9%85%D9%84-%D9%88-%D9%86%D9%82%D9%84-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86