بیانیه مشترکی از سوی پنج انجمن خودروسازی به دولت صادر شد

نشست اخیر مرکز تحقیقات خودرو که با حضور تمامی بازیگران کلیدی زنجیره ارزش صنعت خودرو کشور برگزار شد، نقطه عطفی در تعامل بخش خصوصی و دولت محسوب می شود. در این نشست بی سابقه انجمن های تخصصی از جمله انجمن موتورسازان همگن و قطعات یدکی، انجمن خودروسازان ایران، انجمن واردکنندگان خودرو، انجمن خدمات پس از فروش و انجمن نمایشگاه داران خودرو برای اولین بار گرد هم آمدند. زمان تبادل نظر، بررسی چالش های پیش روی صنعت خودرو و ترسیم نقشه راه مشترک برای آینده این صنعت فرا رسیده است.
نتیجه این اجماع، صدور بیانیه ای هفت ماده ای بود که به گفته احمد نعمت بخش، دبیرکل انجمن خودروسازان، می توان به عنوان راهبرد عملیاتی برای رونق صنعت خودرو به دولت چهاردهم ارائه کرد. این بیانیه از دولت می خواهد که به جای کارآفرینی و کارآفرینی به جایگاه سیاست گذاری و نظارت برگردد و بر لزوم یکسان سازی قوانین و تمرکز بر توسعه ارتباطات بین المللی، حرکت به سمت اقتصاد آزاد و حذف مقررات سنگین تاکید شده است. بیانیه مذکور با هدف انتقال درخواست های بخش خصوصی به وزیر جدید صمت صادر شده است. وزیر در ابتدای راه است و می تواند با پذیرش این پیشنهادها مسیر جدیدی را برای صنعت خودرو ترسیم کند.
اما آیا این مطالبات در سیاست های دولت جدید جایی خواهد داشت؟ پاسخ به این سوال بستگی به رویکرد تیم اقتصادی دولت و علاقه آن به نظرات کارشناسان و تجربیات فعالان این حوزه دارد.
در حالی که برای سال‌ها تاکید بر سیاست‌گذاری به جای مداخله مستقیم دولت پیشنهاد شده است، تجربه گذشته نشان داده است که دولت‌ها تمایل کمتری به واگذاری کنترل کامل صنعت دارند. این بیانیه به عنوان نقشه راهی برای بازگرداندن صنعت خودرو به مسیر توسعه است و تنها با دستیابی به آن می توان امیدوار بود که صنعت خودرو به موتور محرکه اقتصاد ایران تبدیل شود. اما دستیابی به این اهداف منوط به اراده جدی دولت و همکاری نزدیک با بخش خصوصی است. این چیزی است که هنوز به طور کامل محقق نشده است.

متن کامل بیانیه انجمن زنجیره ارزش کسب و کار خودرو

ما فعالان زنجیره ارزش تجارت خودرو کشور که سالیان متمادی از عمر و سرمایه خود را در این عرصه صرف کرده ایم راهکارهای زیر را بخشی از مسیری اعلام می کنیم که دولت چهاردهم با تکیه بر آن می تواند در ایجاد تحول در صنعت نقش آفرینی کند. تجارت خودرو به شرح زیر است:

  1. تمرکز بر سیاست گذاری در دستگاه های حاکمیتی و تهیه سند عالی برای توسعه صنعت خودرو کشور، تدوین سیاست راهبردی، قانون گذاری و ادغام قوانین در زنجیره ارزش خودرو در مدت حداقل 10 سال و جلوگیری از تغییرات روزانه در قوانین
  2. دولت به جای تصاحب و مدیریت بنگاه ها، پرهیز از سیاسی کاری و سپردن امور شرکت به سهامداران و مدیران بخش خصوصی، به سمت سیاست گذاری، هدایت و نظارت برمی گردد.
  3. ارائه راهبرد روشن در زمینه برقی‌سازی ناوگان خودروهای کشور در میان مدت و بلندمدت و تعیین نظام تعرفه‌ها و سایر مشوق‌ها یا محدودیت‌ها.
  4. ایجاد بستر ارتباط بین المللی با هدف ادغام در زنجیره جهانی خودرو و توسعه مبادلات و تعاملات بین المللی از طریق تسهیل قوانین و مشارکت در فرآیند توسعه محصول و فناوری.
  5. جایگزینی «منطق بازار» به جای «اقتصاد اجباری» و حرکت به سمت اقتصاد آزاد در صنعت خودرو و تنظیم و تنظیم کنترل ها و قوانین واردات خودرو و قطعات آن از خارج.
  6. احترام و علاقه به مالکیت خصوصی و توسعه خصوصی سازی در صنعت خودرو
  7. قوانین و مقررات سنگین را حذف کنید، به ویژه مقررات زیادی که باعث اتلاف وقت و انرژی تولیدکنندگان و افراد می شود.
بخوانید:  بزرگترین نمایندگی لاماری در بابل افتتاح شد

امیدواریم دولت جدید بتواند بر اساس تعامل و همفکری کارشناسان و نخبگان صنعت خودرو، زمینه را برای نظرات متضاد و همگرایی آرا فراهم کند و به اجرای موارد فوق کمک کند. در این زمان، بخش خودرو می تواند به جایگاه اصلی خود به عنوان موتور صنعتی و اقتصادی ایران برای توسعه ایران و رفاه ایرانیان بازگردد.

امضاکنندگان این بیانیه اتحادیه تخصصی صنایع همگن و قطعه سازان، انجمن خودروسازان ایران، انجمن واردکنندگان خودرو، انجمن خدمات پس از فروش، انجمن نمایشگاه داران خودرو و همچنین مرکز تحقیقات خودرو هستند. (میزبان اولین گردهمایی اتحادیه ها و انجمن های صنفی سری بازرگانی خودرو).

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان

وزارت امنیت باید بیانیه انجمن ها را مبتنی بر کار در منطقه باشد

چه شد که چند انجمن خودرویی این بیانیه 7 ماده ای را خطاب به دولت چهاردهم منتشر کردند؟

نشست مشکلات و موانع توسعه صنعت خودرو در مرکز تحقیقات خودرو برگزار شد. در این جلسه تمامی انجمن‌های مرتبط با حوزه خودرو از جمله انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، واردکنندگان خودرو، انجمن فروشندگان خودرو و انجمن پس‌فروش خودرو حضور داشتند. پس از بررسی موانع و مشکلات ریز و درشت پیش روی صنعت خودرو و دریافت نظرات دوستان در بخش های مختلف، بیانیه ای تنظیم شد. با توجه به اینکه دولت چهاردهم به ریاست آقای بازیکیان در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، این اطلاعیه صادر شد تا وزیر جدید بداند انجمن های مرتبط با حوزه خودرو چه مطالباتی دارند و برای پیشرفت بهتر از آنها چه می خواهند. صنعت مهم خودرو امیدواریم وزیر صمت و تیمش در این مسیر حرکت کنند تا صنعت خودرو در کشور شکوفا شود.

بخوانید:  «کویرتایر» در آستانه تحول - اخبار خودرو

به نظر شما آیا این هفت ماده درخواستی دولت و وزارت حریم خصوصی اجرا می شود؟

امیدواریم در سیاست گذاری های خود به این مسائل توجه کنند. به ویژه اینکه ما قوانین خوبی در زمینه مشاوره داریم که بر اساس آن کارگزاران رژیم موظف به دریافت نظرات انجمن های مختلف در خصوص انجام امور هستند. یعنی طبق قانون وزارت حریم خصوصی و سایر وزارتخانه ها باید نظر انجمن های مختلف را بخواهند. ضمن اینکه به وزیر صمت نامه نوشتیم و وقت ملاقات خواستیم تا مشکلات این صنعت را به او بگوییم اما هنوز به ما وقت نداده اند.

به نظر شما مهمترین قسمت این هفت مقاله چیست و کدام باید در اولویت قرار گیرد؟

هر هفت موردی که ما پیشنهاد کرده‌ایم مهم هستند، اما فکر می‌کنم صحبت در مورد پایبندی به قوانین و مقررات و کنار گذاشتن برخی از قوانین سنگین و همچنین بحث در مورد حذف قیمت‌گذاری اجباری که تبدیل به آشیل شده است مهم‌تر است. پاشنه صنعت

این بیانیه به لزوم تدوین سیاست‌های منسجم و صحیح و حذف قوانین سنگین اشاره دارد. اما قوانین زیادی در صنعت خودرو وجود دارد که برخی از آنها با برخی دیگر در تضاد هستند. به نظر شما وزیر حریم خصوصی برای تاسیس موسسه چه قوانینی را باید تصویب کند؟

یکی از مشکلاتی که در قوانین این بخش وجود دارد این است که فعالان بازار پس از فروش باید برای تامین قطعات یدکی وارداتی مورد نیاز خود مراجعه کنند و تاییدیه داخلی نبودن قطعه را از انجمن های مربوطه دریافت کنند. برای مثال برای وارد کردن فیلتر خودرو باید از جامعه فیلتر تاییدیه بگیرید که این فیلتر وارداتی در داخل تولید نشده است. ما می گوییم این اقدامات باعث فساد در کشور می شود. پیشنهاد ما این است که برای هر محصول تعرفه مشخصی در نظر گرفته شود و هرکسی بتواند قطعات یدکی مورد نیاز را وارد کند. اگر قطعات داخلی از کیفیت خوبی برخوردار باشند، خودروساز آنها را خریداری می کند. اگر خودروساز تشخیص دهد که کیفیت قطعه خوب نیست و موتور و خودرو در اثر استفاده از همان قطعه آسیب می بیند، باید بتواند آن را وارد کند. این نوع قوانین باید در صنعت خودرو تغییر کند. ما چندین بار درخواست کرده ایم که مردم اجازه واردات خودروهای جدید را بدهند. ما هرگز نگفتیم که واردات خودرو متوقف شود. اما به همین نسبت، اگر خودروساز نتواند قطعات یدکی باکیفیت را از داخل تهیه کند، باید اجازه واردات از خارج را نیز داشته باشد. بر اساس بروشور IPI مشخص شده است که خودرو دارای درصدی از تولید داخلی است و بر این اساس باید گمرک پرداخت شود.

بخوانید:  افزایش قیمت در دستور کار خودروسازان برای سال آینده است

به نظر شما بحث کارت هنر جزو قوانین و مقرراتی است که باید کنار گذاشته شود؟

بله، این پوشه فنی و مجوز باید از انجمن حذف شود. در برنامه سوم یا چهارم توسعه آمده بود که دولت حق ایجاد موانع غیرتعرفه ای را ندارد. یعنی دولت نباید برای واردات میلگرد موانع غیرتعرفه ای ایجاد کند. شما باید فقط تعرفه و عناصر فنی را مشخص کنید. یعنی شرط واردات میلگرد رعایت این مشخصات و موارد فنی و استقامت است. در این صورت هیچکس نمی تواند میلگرد بی کیفیت وارد کند. بنابراین، مشخصات فنی و تعاریف باید روشن باشد. قانونگذار در برنامه های توسعه قبلی نیز به این موارد تاکید کرده بود اما متاسفانه در برنامه هفتم شاهد افت هستیم و کارهایی را انجام می دهیم که در برنامه های اول توسعه مغفول مانده است. این روند برای قطعه سازان نیز وجود دارد. زیرا آنها نیز می خواهند مواد اولیه مرغوب و باکیفیت را با قیمت مناسب وارد کنند. در عین حال با مشکل جلوگیری از واردات کالاهای مشابه در داخل مواجه هستیم. در واقع این بیانیه برای تمامی حرفه های حوزه خودرو در نظر گرفته شده است و تنها انجمن یا دپارتمان خاصی را شامل نمی شود.

همچنین در این بیانیه تاکید شده است که دولت از اجرا خارج خواهد شد و بر سیاست گذاری و نظارت تمرکز خواهد کرد. دولت های قبلی همواره بر این اهمیت تاکید کرده اند، اما در نهایت رهبری صنعت خودرو را رها نکرده اند. این موضوع را چگونه می بینید؟

متأسفانه دولت ها بارها قول داده اند که در سطح سیاستمداران بمانند و وارد عمل نشوند، اما هیچ گاه نسبت به این صنعت بی تفاوت نبوده اند. امیدواریم دولت جدید رویکرد جدیدی داشته باشد و حوزه اجرایی صنعت خودرو را در اختیار نگیرد. در دنیا ثابت شده است که دولت ها کارآفرینان خوبی نیستند و بهتر است تنها بر سیاست گذاری و تسهیل شرایط تولید و تجارت تمرکز کنند. اگر دولت این مشکلات ذکر شده در بیانیه را حل کند; شکی نیست که صنعت خودرو راه خود را پیدا خواهد کرد و نیازی به حضور دولت در این صنعت نخواهد بود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250577/%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D9%BE%D9%86%D8%AC-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AE%D8%B7%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%AF