بیرون آوردن جایزه از جیب سهامداران واقعی خودروسازان

یکی از بزرگترین چالش هایی که صنعت خودرو در چند سال گذشته با آن روبرو بوده است، افزایش تقاضا در بازار است. کارشناسان بخشی از این درخواست را نادرست و ناشی از نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش ریال می دانند. به گفته آنها، تغییر ماهیت این محصول از مصرف به سرمایه، صاحبان سرمایه های کوچک را به سمت حضور در بازار خودرو سوق داد. از سوی دیگر، مداخلات دولت در قیمت گذاری دستوری در بیشتر صنایع از جمله خودرو، حاشیه سودی را برای خریداران خودرو به قیمت کارخانه ایجاد کرده است. فعالان بازار خودرو افزایش تقاضا در این بازار را ناشی از سیاست‌های غلط و سوء استفاده از محصولات شرکت‌های خودروساز برای اجرای سایر برنامه‌های دولت می‌دانند و معتقدند که یک میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی مصرف‌کننده واقعی در بازار وجود ندارد. بازار خودرو هر سال

مسیح نوروزی کارشناس و فعال بازار خودرو در گفت و گو با «دنیای خودرو» گفت: ضرر انباشته 250 همتی برای تولید محصولات با کیفیت کنونی این روزها مقدمه ای برای پرسش هایی در مورد مزیت خودروی ادامه دار شده است. فعالیت های تولیدی در کشور در حالی بود که دولت سیزدهم در شیوه ویژه تهیه و اجرای قانون حمایت از جوانان و خانواده از جمعیت، خودروسازان را ورشکست کرد و این شرکت ها را مجبور کرد در راستای اجرای قانون 72، حواله های حواله را به مادران واگذار کنند. -مقاله قانون جوانان.

وی افزود: این تخصصی شدن باعث افزایش چشمگیر خریداران خودرو شده است و با توجه به شرایطی که صنعت خودرو با تحریم های همه جانبه خارجی و آثار سوء مدیریت داخلی مواجه است، بار این مسئولیت دولت باید بر دوش دولت باشد. ماشین.” شرکت ها و سهامداران آنها.»

در راستای اجرای قانون جمعیت جوانان، دولت سیزدهم به مشوق هایی از جمله اختصاص سهمیه خودرو برای مادران دارای دو فرزند روی آورد. عواقب فروش اجباری خودروسازان در سایه اجرای طرح جوانان جمعیت برای این شرکت های صنعتی و اقتصادی چیست؟

بخوانید:  3 موتور مخصوص کارمندان برای تردد شهری!

خودروسازان برای مشارکت در این قانون 50 درصد ظرفیت پیش فروش خودروهای خود را در این طرح قرار داده اند. در این آخرین طرح فروش، از 120 هزار خودروی موجود برای فروش، 60 هزار خودرو به طرح مادران و 24 هزار خودرو به طرح نوسازی خودروهای فرسوده متصل شده است. از این رو تنها 36 هزار دستگاه برای متقاضیان عادی در نظر گرفته شد و 2.5 میلیون متقاضی برای این طرح صف کشیده اند. اگرچه برخی آمارها حاکی از مشمولیت حدود 900 هزار مادر در این طرح است و وزارت ایمنی نیز اعلام کرده که قصد دارد 820 هزار خودرو برای مادران مشمول این طرح شود، اما شرایط به گونه ای اجرا شد که به تعداد بسیار زیاد محدود نشد. از مادران تعداد کمی از آنها از این طرح استفاده کردند، اما اکثر ذینفعان نتوانستند از این ظرفیت قانونی استفاده کنند. از سوی دیگر با توجه به چالش های موجود در این حوزه به نظر می رسد این طرح آنطور که انتظار می رفت موفق نبوده است.

چرا طرح جمعیت جوانان را در تضاد با منافع خریداران خودرو و خودروسازان می دانید؟

طرح جمعیت جوانان از دو جنبه قابل بررسی است: یکی از آنها گلایه بیشتر متقاضیان از اجرای طرح جمعیت جوانان و ایجاد صف های بیشتر برای محصولات خودروسازان است. از سوی دیگر این طرح باعث اختلال در سیستم بازار شد و حواله های مادران قبل از تحویل محصولات در حاشیه بازار معامله شد. این در حالی بود که برخی از مادران به دلیل کمبود منابع مالی نتوانستند از سهم خود استفاده کنند. از این رو برخی از آنها تنها برای بهره برداری از سهم و کسب سود از تفاوت قیمت کارخانه و بازار، برای خرید و فروش حواله به بازار غیرقانونی متوسل شدند. این امر بازار خودرو را بیش از پیش نامتعادل می کند. فروشگاه های آزاد نیز باعث افزایش قیمت خودروهای اعلام شده در این طرح شدند.

بخوانید:  آغاز فروش اقساطی Back X3 Pro با قیمت جدید

به گفته کارشناسان این حوزه، دخالت دولت در روش‌های تعیین قیمت محصولات و فروش شرکت‌های خودروسازی، دلیل شرایطی است که در این صنعت به وجود آمده است. فروش تبدیل های مادرانه در بازار چه عواقبی برای خودروسازان دارد؟

محروم کردن شهروندان ایرانی از داشتن یک خودروی باکیفیت و با تکنولوژی بالا نوعی ظلم به حقوق شهروندان است که بر آنها تحمیل شده است. اما تجارت حواله از ساختار معیوب ناشی می شود. صنعت خودرو و بازار آن با چندین مشکل اساسی مواجه است. اول اینکه این صنعت وابسته به دلار است و قیمت دلار بر اجزای تعیین کننده قیمت خودروها تاثیر می گذارد. از طرفی این صنعت یکی از ممتازترین صنایع کشور محسوب می شود. بدیهی است که منشاء همه مشکلات و چالش های پیش روی این صنعت به دولتی بودن آن برمی گردد و هر دولتی که در ده سال گذشته روی کار آمده، سیاست خودرویی کشور را به سلیقه خود تغییر داده است.

هم فعالان صنعت خودرو و هم مصرف کنندگان نهایی از وضعیت بازار خودرو گلایه دارند. به نظر شما چرا تاجران همیشه توانسته اند خود را با قوانین وفق دهند و منافعشان تضمین شده باشد، در حالی که وجود آنها همیشه به قیمت تمام شده است؟

حضور پررنگ فرصت طلبان و دلالان در بازار خودرو به دلیل عدم شفافیت و وجود خلاءهای قانونی ایجاد رانت است. تداخل در روش های فروش و شناسایی مصرف کنندگان نهایی یکی دیگر از آفت های صنعت خودرو است. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت خودرو این است که نمی‌دانیم قیمت خودروها بر اساس چه معیارهایی است. از سوی دیگر بر کسی پوشیده نیست که صنعت خودرو و قیمت نهایی محصولات متاثر از اقتصاد کلان است که متاثر از مقولاتی مانند برجام و تحریم ها است. به همین دلیل و با حداقل تنش در سیاست خارجی کشور شاهد تغییراتی در بازه قیمتی خودروها هستیم.

بخوانید:  مسیر جدید شورای رقابت | خودرو

طرح جوان سازی جمعیت و تشویق مادران به بچه دار شدن به دلیل نگرانی جامعه از افزایش سن مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. به همین دلیل طرح ایجاد شرایط ویژه برای فروش خودروهای یارانه ای راهکاری موثر در نظر گرفته شد. به نظر شما از چه راه های دیگری می توان این حمایت دولت را در اختیار همه مادران قرار داد؟

در شرایطی که شیرخشک بدون کارت ملی به کودکان تحویل داده نمی شود، فروش محصولات خودروسازان برای پرداخت حمایت و تشویق نوعی طنز تلخ به نظر می رسد. اگر دولت جدید هم می‌خواهد برنامه جوان‌سازی جمعیت را اجرا کند، باید نرخ مایحتاج اولیه مادران را یارانه بدهد، نه اینکه از جیب سهامداران کوچک و واقعی خودروسازان پول بدهد. صنعت خودرو به دلیل تصمیمات نادرست آسیب زیادی دیده است.

اگرچه دولت در یک دهه گذشته تلاش کرده تا بازار این صنعت را مدیریت کند، اما باید بدانیم که مشکل کمبود خودرو نیست. در واقع با مازاد متقاضی مواجه هستیم. دلیل این تقاضای طاقت فرسا این است که به خودرو به عنوان سرمایه نگاه می شود نه به عنوان یک محصول مصرفی. در نتیجه این تفکر، هر چقدر هم که خودرو تولید یا وارد شود، بازار و قیمت هرگز به تعادل نمی رسد. خودرو یک کالای تجاری است و نه کالای اساسی که بتوان از آن به عنوان مشوقی برای جوانان جامعه استفاده کرد. اعشار یک تا پنج عملاً نمی توانند ماشین بخرند. به این ترتیب با حواله یا بدون حواله از خدمات ارائه شده توسط این محصول صنعتی و تجاری بهره مند نمی شوند. در واقع، تمام سود در صنعت خودروسازی سخت از صدک 6 تا 10 متغیر است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250406/%D8%A7%D8%B9%D8%B7%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D9%87-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%DB%8C%D8%A8-%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86