یکی از مهم ترین دغدغه های فعالان بازار خودرو، بازگشت آرامش به این منطقه است. به گفته کارشناسان، التهابی که این بازار شاهد آن بود، ناشی از تصمیمات این وزارتخانه بود که مسکوت ماند. یکی از مهمترین این تصمیمات که صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار داد و سیستم بازارهای داخلی و خارجی خودرو را مختل کرد، نحوه فروش محصولات از طریق سیستم یکپارچه فروش بود.
اسماعیل شجاعی دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با «دنیای خودرو» گفت: برچیده شدن سامانه یکپارچه فروش خودرو و استفاده ابزاری از سیاست واردات خودرو برای ساماندهی بازار و توسعه رقابت می تواند باعث کاهش قیمت و کوتاه شدن زمان شود. ” دست تجار و افزایش رفاه مصرف کنندگان.»
این فعال صنفی افزود: واردات خودرو دشمنی با تولید نیست، بلکه ابزاری برای کنترل قیمت و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی است. صنعت خودرو ایران صنعت مهمی است و ایران می تواند به سرعت به یک خودروساز مهم تبدیل شود، مشروط بر اینکه دولت از دخالت دست بردارد، سیاست خصوصی سازی را اجرا کند و موانع غیرتعرفه ای را به تعرفه های وارداتی معقول تبدیل کند تا به ثبات بلندمدت در بازار خودرو دست یابد. . .
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: با توجه به حساسیت مردم به شرایط حاکم بر بازار خودرو، توجه دولت چهاردهم را به اهمیت تدوین برنامه راهبردی برای صنعت خودرو که به ویژه از کمبودها رنج می برد، جلب می کنیم. با تغییر دولت ها منجر به تصمیم گیری ها، سیاست ها و قوانین کوتاه مدت می شود.
چرا شرکت های نماینده رسمی و فعالان حوزه واردات خودرو با وجود آزادسازی واردات خودرو در دو سال گذشته نتوانستند به سطح مورد انتظار متقاضیان بازار برسند؟
واقعیت این است که واردکنندگان خودرو کسب و کار خود را بر اساس برنامه راهبردی بلندمدت کشور برنامه ریزی می کنند. یک روز واردات خودرو بسته می شود و مونتاژ در اولویت قرار می گیرد، روز دیگر تعرفه ها تغییر می کند، روز دیگر سیاست واردات جدید تدوین می شود یا عده ای از دلال ها حمایت می کنند و آدرس های اشتباه می دهند. تصویب و اجرای قانون واردات خودروهای فرسوده تنها باعث سردرگمی دلالان خودرو می شود و شرکت های فعال در حوزه واردات خودرو را از سرمایه گذاری و برنامه ریزی محروم می کند.
نقش دولت در کنترل بازار خودرو و محدود کردن دخالت دلالان در نوسانات قیمت چیست و چرا دولت در چند سال گذشته علیرغم تهیه و ابلاغ دستورالعمل های مختلف نتوانسته نبض این بازار را کنترل کند؟
تجارب جهانی نشان می دهد که نقش اصلی دولت ها سیاست گذاری و تنظیم مقررات است. با این رویکرد، دولت های کشورهای توسعه یافته سال ها از دخالت در تولید، اجرا و فروش دست برداشتند و بر سیاست گذاری و نظارت تاکید کردند. بر این اساس پیشنهاد می شود در گام اول دولت چهاردهم سیستم یکپارچه فروش خودرو را که بیشتر متکی به توسعه دلالان و دخالت دولت حتی در خرید و فروش خودرو است متوقف کند تا اوضاع آرام شود. هرج و مرج در بازار خودرو. همچنین از مردان دولت جدید می خواهیم که دیدگاه خود را در خصوص واردات خودرو اصلاح کنند و واردات خودرو را ابزاری حرفه ای برای تنظیم بازار و توسعه رقابت بدانند.
نقش واردات خودرو در افزایش کیفیت محصولات خودروسازان داخلی، مورد توجه اکثر کارشناسان و فعالان صنعت خودرو بوده است. به نظر شما صنعت خودروسازی داخلی به دلیل واردات خودرو تا چه اندازه تحت تاثیر فناوری های روز قرار گرفته است؟
واقعیت اقتصادی حاکم بر بازار خودرو این است که واردات نه تنها دشمن تولید است، بلکه واردات ابزار مناسبی برای رقابت پذیری بازار خودرو محسوب می شود. در واقع تولید و واردات دو بال بازار رقابتی خودرو هستند که با سیاستگذاری صحیح اقتصادی امکان تنظیم مقررات را در اختیار سیاستگذار قرار می دهند. بنابراین دستیابی به اصل رقابت پذیری در بازار خودرو مستلزم ادامه آزادی واردات خودرو و تغییر سیاست های غیرتعرفه ای به سیاست های تعرفه ای معقول و اقتصادی است تا ضمن حفظ رفاه مصرف کنندگان، کیفیت خودروهای تولیدی در رقابت با خودروهای وارداتی همواره مورد توجه قرار گیرد. بهبود یافته و قیمت آنها رقابتی می شود.
در حالی که آلودگی هوای شهرهای بزرگ دغدغه اکثر کارشناسان محیط زیست است، به نظر شما اولویت بندی تولید و واردات خودروهای برقی و هیبریدی می تواند راه حلی برای جلوگیری از انتشار گازهای سمی و صنعتی در اکوسیستم شهری باشد؟
با توجه به اینکه مصرف روزانه بنزین در کشور بیش از میزان تولید آن بوده است و از سوی دیگر با توجه به لزوم کاهش آلودگی هوا، فراهم شدن زیرساخت های لازم برای خودروهای برقی بیش از گذشته احساس می شود، مناسب است. این مهم در دستور کار دولت جدید قرار دارد و اولویت دادن به واردات خودروهای برقی، PHEV و REEV از طریق کاهش تعرفه سیاست معقول و مفیدی به نظر می رسد.
انتظارات شما از دولت چهاردهم به عنوان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو چیست و برای رسیدن به اهداف مشترک رضایت متقاضیان خودرو چه اقداماتی انجام داده اید؟
هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو با دعوت از تمامی شرکت های فعال در زمینه واردات خودرو در تلاش است تا با همکاری دولت چهاردهم تجارت در زمینه واردات خودرو را تسهیل کند. به دلیل پیچیدگی فرآیندهای ثبت نام، ثبت سفارش و تخصیص ارز و تعدد سازمانهای تصمیمگیر، سهولت تجارت در واردات خودرو با اختلال همراه بوده و انتظار میرود دولت جدید این سردرگمی را با یک راه حل منطقی و منطقی پایان دهد. فرآیند پایدار سهولت انجام تجارت در این بخش را فراهم می کند
برای کاهش التهاب در بازار و صنعت خودرو چه راهکاری را به نمایندگان مجلس و کارشناسان دولت پیشنهاد می کنید؟
در طول دو دهه گذشته، بخش عمده واردات خودرو تنها کمتر از 10 درصد تولید بوده است. اما بی توجهی به این ابزار سیاسی هزینه های هنگفتی را به کشور تحمیل کرده است. در حال حاضر با نرخ ارز و ساختار تعرفه ای فعلی، پیش بینی می شود حجم واردات حداکثر به 30 تا 50 هزار دستگاه خودروی جدید برسد که حداکثر 3 تا 5 درصد نیاز سالانه بازار را شامل می شود. به نظر می رسد با توجه به ممنوعیت واردات خودرو در سال های اخیر و کمبود خودرو در بازار داخلی، موضوع واردات خودروهای فرسوده مورد توجه مجلس نمایندگان قرار گرفت، اما به دلیل مشکلات ناشی از تامین قطعات یدکی. و لوازم یدکی مستعمل خودرو، توقف اجرای این قانون ضروری به نظر می رسد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250187/%D8%AD%D8%AF%D8%A7%DA%A9%D8%AB%D8%B1-%DB%B3%DB%B0-%D8%AA%D8%A7-%DB%B5%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B5%D9%81%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%85%D8%AA%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF